21. aug. 2008

Hvor ligger logikken?

Kjære landsmenn. Nøyaktig HVA tenker dere når dere deler ord som IKKE skal deles? Når dere konverserer, pleier dere virkelig å pausere mellom super og fint? Is og krem? Kjempe og bra? Hvorfor gidder dere å bruke så ekstremt mange mellomrom? Er dere usikre, sett i det minste en bindestrek. Det kan gjøre at dere stiger ett nivå i menneskeverdi.

Hadde jeg vært norsklærer, hadde jeg strøket hver eneste elev med særskrivings/orddelingsfeil - eller om nødvendig suspendert vedkommende som straff. Jeg kunne ha hengt ut mange, men velger kun å henge ut Toro. Toro er kjempe fornøyd med produktene sine, han.

Jeg vet at mange føler seg truffet, fordi samtlige utfører feilen daglig. Det er nettopp det jeg vil, at dere skal skamme dere og tenke dere om neste gang - fordi det ser unødvendig stygt ut.
(Dere er egentlig verdiløse og jeg har lyst til å kaldkvele dere.) Takk.


51 kommentarer:

Anne Cathrine sa...

Haha, så jævlig bra :p

Annalfabet sa...

Amen.

M sa...

Ikke jeg. Jeg er feilfri. Et skrivende overmenneske. Ellers er jeg helt enig. Amen to that.

Anonym sa...

Jeg faar prestasjonsangst naar jeg skal skrive her.

pernille sa...

Feil orddeling er det verste jeg ser

Anonym sa...

Vell skrivd tekst... EHE

Anonym sa...

du er så teit :S

Linnéa sa...

Orddelingsfeil er kanskje det mest grusomme i verden. Lenge leve alle som tar seg tid til å irettesette og skremme norsksyndere!

Maria sa...

Grøss, ja.

Bare ... grøss.

Nette sa...

Er utrolig mange som sliter med det, ja...

Grooo sa...

Hihi. Hjerteløse Linnéa. ;]
I totally agree.

Anonym sa...

"Toro er kjempe fornøyd" ?

Kamilla sa...

TAKK. Norsk språkråd sier at hvis du er usikker skal du droppe å dele ordet for da ender du som regel opp med den riktige skrivemåten uansett.

V.S.F sa...

Haha! Er ikke noe bedre selv :P "Kjempe fornøyd"? Sett i det minste bindestrek dersom du er usikker...

Anonym sa...

Haha, kjære deg, jeg tror nok hun skrev "kjempe fornøyd" for å understreke poenget sitt ;)

Hedda sa...

Helt enig! Utrolig flott at noen er forkjempere for detta her, for jeg klikker snart av sånne feil!

Anonym sa...

Kjempe bra inn legg!
Nei, det var ikke det.
Du gjør det til så mye og det er ikke artig.

Mariette sa...

Folkesykdommen dysleksi er meget utbredt i Norge.

Anonym sa...

haha, for ørtende gang.

Anonym sa...

tard

H a n n e sa...

Har du fått ut litt sinne nå kjæ re? ;)

Anette sa...

haha,så bra!

Monkey sa...

AMENO!

Linnéa sa...

Anonym før mariette: Jeg kunne ha skrevet "slutt å dele ord" og publisert det, men jeg skrev litt mer. Dette var heller ikke et forsøk på å være morsom.

Mariette: Ikke mitt problem.

Vil bare understreke at dette er for å LÆRE dere noe, ikke for å være teit eller morsom og vise dere bilder av grimasene mine. Takk

Anonym sa...

Dritbra! Helt enig!!!!

thea steen sa...

Helt enig! Om det er noe innen rettskriving som skal kunnes, så er det orddeling!
http://tforthea.blogspot.com/

Anonym sa...

greit vi er dårlige i norsk, men hver gang jeg har titta innom bloggen din har du skrevet etterlanet om andres skrivefeil. selv om du er en bedreviter på dette området ..

er sånn at jeg gidder ikke å lese bloggen din engang pga. jeg vet at det står etterlanet om hvor irritert du ble den dagen fordi noen skrev et ord feil ..

Anonym sa...

eller sist gang hadde du vel skrevet om hvor mye du mislikte folk som "lesbet". vet du hvor tragisk det er å høre på, de fleste kan ikke gjøre noe med det en gang .. Noen kan gå till lokoped for å fikse på det, mens andre er født med kjeve og tenner slik at man ikke kan si "s" riktig.

Sara sa...

Beklager :( Jeg er nok en av de syndige med en del ordfeil. Men jeg gjør det ikke med vilje!
Du burde ha et innlegg med retting av de værste feilene i norske blogger. Da hadde folk blitt litt klokere!

Ingrid sa...

Kan noen fortelle meg hvor lei jeg er av tenåringer med svært kraftige meninger og protestaksjoner mot amerikanske presidenter og skrivefeil ?

Jeg får vondt i margen.

Linnéa sa...

Anonym: Jeg har aldri skrevet noe om "hvor tragisk det er å lesbe". Du har vrangforestillinger, så ikdu behøver ikke utdype hvor vidt folk går til loGoped eller ikke.

Ingrid: Ja, det er fælt med folk som mener ting om dagen, er det ikke?

Anonym sa...

Du driter deg litt på leggen her, siden det faktisk heter "kjempefornøyd" =)

Linnéa sa...

IQ

Ivana sa...

Haha dette stemmer veldig.
Jeg synes det er veldig plagsomt ,men gjør samme feilen selv.

Carrie sa...

Hjelpes! Dere som ikke skjønte hva hun mente når hun skrev "kjempe fornøyd" i to ord, jobb med dere selv!!

ingunn sa...

jobb med dere selv ja, hah

ingunn sa...

jobb med dere selv ja, hah

Anonym sa...

"Etterlanet" istedenfor "et eller annet" var jo faktisk verre enn all mulig orddeling.

ailin @ funnybynature.blogg.no sa...

Det mest fantastiske her, er vel at omtrent alle som disser innlegget er anonyme. De tør vel ikke linke til sin egen blogg, da de føler seg truffet.

Belinda sa...

Halleluja. Enig, hater ord delings feil. Er det ikke bare å ta en norsk kurs eller noe. Kjøpe en fremmed ordbok hadde også være noe. Lær dere norsk mens dere spiser en is krem og sorterer i skitten tøys kurven.
Hoi.

www.jannekake.com sa...

SÆRSKRIVING ER FOR RETARDS! I Norge skriver vi norsk, lzzzm.

Du er kjempe søt, Linnéa. Eller var det kjempe-søt? Kjempe.............søt?

Anonym sa...

jeg husker en gang jeg møtte en med orddelingsfeil og han sa det ikke var så artig å ikke kunne si ord i samme slengen for han ble så misforstått som da han var på nav og skulle ha kontantstøttegjeld og da spurte hun fra nav om kontantstøtte gjeld og han fikk ikke gjeld for å si det slik men det fikk lars som bodde under meg i fjor og han er homo for det vet jeg for jeg så han klinet med distriktssjefen i rimi under jazzen da bono var der for bono var der og spilte fra et tak med mange tilskuere

hade

hedda sa...

hoho, her eier vi sympati for folk som ikke er begavet på slike områder. way to go, linnie. ikke alle kan være like perfekt og feilfri som deg vet du.
neida, jeg er egentlig helt enig sjø.

Mvh. Linda Therese sa...

huff.. ord delings feil

Anonym sa...

Herregud, JEG ER SÅ ENIG. I syden så jeg skilt hvor det stod "Leather shop - lær butikk", og en plass stod det til og med "Superm arked". Jeg hadde lyst til å rive ned hele plakaten. Hører de ikke selv at det blir feil når de leser det?!

Maria sa...

Anonym: "Leather shop"? Orddeling i engelsk skriftspråk er en helt annen ting, smartass.

Linnéa: Digger det du skriver her! Orddelingsfeil er forferdelig! Greit nok, de med dysleksi må få lov til å skrive feil, men det er faen meg mange andre som deler opp ord som IKKE skal deles opp, også!

Jeanett sa...

Hahaha, så fantastisk bra, Linnéa! :) Eg har nokre slike bilete liggande på pcen min eg også, har berre ikkje fått dei ut i verda endå.

Jeanett sa...

Hahaha, så fantastisk bra, Linnéa! :) Eg har nokre slike bilete liggande på pcen min eg også, har berre ikkje fått dei ut i verda endå.

(greitt, beklager rotet med to innlegg, men eg greidde ikkje få til linken på det forrige)

MaritS sa...

Jeg skal gi deg en link her. Til et ordelingshelvete. (Forøvrig et rettskrivingsmareritt, for hadde det bare vært ordelingen..)

http://lisemariej.blogg.no/

Ta turen innom og irriter deg. Etterpå kan du være stolt over hvor flink du er.

Anonym sa...

orddeling*

Anonym sa...

min favoritt er "jeg har spist lamme koteletter"..