14. nov. 2008

Jeg vil i militæret!

Da jeg og Hans ankom sesjonen, kjente jeg panikken melde seg. Hva gjør jeg her? HVORFOR sitter han der i militærklær HER inne? Er det krig? Likevel slo vi oss ned, for så å bli delt i hver vår gruppe. Dermed tok fotografen min farvel, og jeg var rett og slett ikke tøff nok til å sette på selvutløseren på meg selv foran alle de andre i gruppa. Derav få bilder. Bare ett av at jeg spiser klementin.

Uansett. Det første vi skulle gjøre, var å gå rundt på ulike poster. Rene militæret allerede spør du meg. Det første hotellrommet som en av postene befant seg på, luktet inngrodd svette og råtten salami. Jeg ble spurt om jeg var aktiv og lignende av en morsk gutt. Uten å si hva jeg svarte: videre til neste rom. En fyr med briller veide og målte meg, før jeg måtte ha syn- og hørselstest, og lese opp noen tall som lå på hotellsenga. Alt var så fint og tilrettelagt, altså. Full score på alt selvfølgelig. Deretter: det 3. rommet. Legerommet. Jeg kommer inn, tar av meg jakka og ser...verdens kjekkeste mann. Det første han spør om er om jeg kan ta av meg klærne. LETT. Mer? Denne også? Etter en kort..samtale spør han hvor jeg vil. Jeg presterer å si at jeg ikke liker fysisk aktivitet. Deretter kommer jeg på at jeg vil bli hundepasser i militæret. Men så tenker jeg litt, og sier: GARDEN!
Seriøst, se for dere meg foran slottet med hatt og frakk - eller sjonglerende med gevær i en stor hær!

ok, dårlig bilde - men dere skjønner greia.
Videre tok jeg farvel med den nye kameraten min, og gikk til neste mann og fortalte om planene mine. Da jeg sa garden ble han ivrig, og fortalte meg at det var meget sannsynlig at jeg ble innkalt til nettopp det- siden jeg er en av de sjeldne jentene som vil dit.
Og blir jeg innkalt, da drar jeg.

Jeg mener, ville ikke dere også dratt til en plass utelukkende omringet av menn?
Og, ville ikke dere også dratt på gardeball?
Og, ville ikke dere også ha møtt kongen?!

70 kommentarer:

Kamilla sa...

Jeg kjenner ei som er i millitæret. Hun er befalselev nå og hun angrer ikke. Det er en stor opplevelse og en påkjenning. Dra dersom du vil! Bare du holder oss oppdatert så er det greit.

Anonym sa...

Kongen vil nok møte deg!

Anonym sa...

For ikke mindre enn 5-6 år siden måtte jenter i garden barbere hodet. Det er vel ikke fortsatt slik?

Janitor sa...

Mmm, kjekk mann.

idd sa...

ahaha! Kjenner jeg angrer litt på at jeg ikke orka stå opp så tidlig for å dra på sesjon nå. Men pytt! Du blir sikkert snasen i uniform! Å være omringet av veltrente menn i uniform. Kan ikke bli bedre!

heeelene sa...

Jeg har vært på gardeball, det var helt fantastisk! Flere hundre menn i uniform og åpen bar, kan det bli bedre? Hehe.. Men er en del fysisk i garden også da dessverre..

hanna sa...

søstera mi var på gardeball med kjæresten sin for et par år siden, hun sa det var skikkelig fancy ;D haha tror du hadde kost deg i garden jeg linnéa. spørs om du hadde klart å ikke banke opp alle kidsa som prøver å få gardistene til å flire. en utfordring...

Juliea sa...

JA jeg vil på ball!

Karoline MS sa...

Anonym; nei, jenter må ikke barbere av seg håret nå, med de må bare holde det skjult under hatten.

Vutarie sa...

det virker litt gøy å være sånn person som smører fjeset inn med gjørme og kravler rundt i skogen. eller, ja, kanskje ikke når jeg forklarer det, men whatevur. vedder for at man blir kjent med mange elger og sånn på den måten

Therese sa...

Jeg har faktisk vært i Garden. En uke(arbeidsuke). Herregud så gøy! Ö

Og det er GARANTERT kjekke mannfolk rundt deg 24/7. Vi hadde tilogmed noen som løp nakne rundt i gangene^^

Også traff jeg bestekompisen min der.. :)

Cathrine Elisabeth Stockman sa...

Jeg klarte å ringe kongen engang. Men jeg vil ikke møte den late mannen. Endag - blir jeg konge!

Nadine sa...

Jeg ble faktisk innkalt til Garden og skulle inn i August, jeg var fast bestemt på å dra. Men så var jeg så dum å lot andre påvirke meg og gjorde et dumt valg og lot vær.
Damn it!

justiceforhans sa...

mm, han legen hadde forresten vært fallskjermjeger. :)

og han var ikke enorm. gjett hvem som har satt seg inn i opptakskrav og treningsprogrammer i hele kveld!

go for garden girl! ser for meg deg i full uniform og en halvmeter med hatt på hodet. ;)

Anonym sa...

litt feil instilling..
er sykt krevende, selv for de i garden. hahahahahahahaha.

e.m. sa...

Overrasker meg ikke det minste, beste tiden i mitt liv. Jeg var Y-off i 8 år. Først ved Fallskjermjegerskolen (HFJS) som den het da, deretter 4 år som instruktør på HV-skolen Dombås. Tre år i U.S.AR SF. Men ikke søk Garden. Kavaleriet/BSK er tingen. Hvorfor gå når du kan kjøre ? Og så blir du kalt Rittmester i stedet for kaptein. Heh-he ! Fallskjermvingen kan du ta når som helst. Det går kurs hvert år ved HJK for befal som vil pryde uniformen med vingen uten at de tjenestegjør ved Jegerkommandoene.
Go girl!! Hæla sammen, knytt nevene, se opp og frem, dårlig fotvinkel. Ta fem !!!!

ANNH sa...

Så kult at du velger noe enn alle andre, for hvorfor skulle du det egentlig..
Møte kongen? Han er vell ikke noe å møte. Tenk heller på alle de som kommer til å prøve å få deg til å le, haha.

Maria sa...

Morro :P vennina mi skal i garden i januar

Anonym sa...

Kjenner en som er i garden nå, det er ganske tøft!..
Gardeball må du betale 2000 for eller.no men selvsagt er det verdt det!! Om ikke du blir bedt av en annen kjekk gutt som også er i garden ;)

GO FOR IT!

Maria sa...

SELVFØLGELIG hadde de satt en mr kjekk til å intervjue. Usj! Men hvis du blir innkalt - og drar - kommer jeg og besøker deg! Kiler deg med fjær under kjaka foran slottet. Med mindre de gir deg et ladd gevær. Men, ærlig talt, de burde da vite bedre enn som så;D

Mari:) sa...

Jeg hadde dratt. Lett som en plett. Drømmer daglig om Gardeballet. Kan jeg være dit date?! Takk.

Amina sa...

hahahaha DET bildet

Nøve sa...

haha, dødskult!

Kamilla sa...

Håper du får gå foran slottet, så kan jeg gi deg sjokolade når jeg går forbi. Nesten hver dag.

charlotte sa...

heija linnea:-) fast leser føler du er en del make som meg samme humor og syn på livet:-) du er ultra maksimum mega kjempe super kul:-)har du noen gang ønsket deg en tvilling? hehehe

alvab sa...

Jeg må si at hvis du er i militæret blir du straffet om du roter borti det motsatte kjønn. Men det å se kan vel ingen ta fra deg..

Christine sa...

hahahahahahahha. da kommer jeg og besøker deg HVER dag! <3

Lene J sa...

Kongen! <3 Hils da... ;-)

Anonym sa...

Serr, Garden? Jaja!

Andrea sa...

Vel. Nå svarer du vel egentlig ikke på om du er så veldig fysisk aktiv eller ikke, men jeg har ei venninne. Hun trente aldri, på grunn av hjertefeil og kne-skader riktognok, men hun dro på sånn befalskole og trivdes kjempegodt! Her om dagen var hun skikkelig happy og hadde klart å løpt 5 km. Så det, meste er mulig :)

Også garden, kult!

Andrea

Monica Christine sa...

Hjelp, så tøff du er! Jeg hadde ikke klart millitæret, haha.

Karoline sa...

NEEEEEI.

Du må klippe av deg alt håret. Man ser jævelig ut. DON'T!

trude sa...

haha, lykke til i garden :)

Anonym sa...

Dette mener jeg seriøst: Får du tilbudet, bli med i garden! Et "friår", du får bo gratis i Oslo, bli kjent med masse mennesker (=gutter) og du blir garantert i knallgod form av treningen!!

Linnéa sa...

Kvinnelige gardister må ikke klippe av seg håret. Herregud, hva tror dere jeg går til?

Hans: spar deg slitet! Til og med jeg blir marinejeger før deg:)

E.m: Saken er jo at jeg vil kjøres litt da, ikke kjøre SELV. Jeg skal bli like fin som datteren din!

Maria: Om de gir meg et ladd gevær blir Oslo mange innvandrere fattigere.

Mari: seff er du daten min!

Det skal mye til for å få meg til å le. Når man prøver å få noen til å le er det også mye vanskeligere.

vestiss sa...

jeg er i militæret, å er ferdig etter et helt år nå om to uker! er ikke noe vanskelig, så lenge du er klar for mye trening og slit ;)

e.m. sa...

Kong Harald er jo utdannet kavalerist. Dere kunne jo utveksle stridsvogn-erfaringer når du møter ham.

Anonym sa...

Om du vil i garden så må du barbere alt håret vekk, er nok derfor det er få jenter som er der.

e.m. sa...

PS/Virkeligheten er svært sjeldent slik som den fremstilles i magasiner med små sider og stor skrift, Linnéa.
Tro meg. Jeg har vært der -...

pernille sa...

åherregud. jeg hører garden er jævlig

Leni sa...

Yeah yeah yeah sounds like a good plan! Oslo is calling! :)

Karina sa...

GØY!

MarianneEmine sa...

Linnéa, jeg er militærjente. Det er sinnsykt morro, og jeg anbefaler deg på det stærkeste å takke ja om du blir innkalt. Det blir du helt sikkert også :)Man lærer så sykt mye om seg selv, og man har sinnsyke papirer å vise frem seinere i livet ved forskjellig anledninger, feks jobb. Og ikke minst, man er omringet av gutter. I min tropp var jeg aleine med 42 gutter og 7 mannlige befal. :)Nå er jeg i en innsatsstyrke, hvor jeg er i saniteten og får stikke sprøyer på kjekke menn ;) Hehe, kom igjen Linnéa, militæret er fett.

Andrea sa...

Alvab, man blir ikke straffet for å rote borti det motsatte kjønn:p
Når du er i tjeneste kanskje, men det tror jeg ikke hun har tenkt ;p På fritida får du gjøre hva du vil, omtrent :-)

Dritbra, Linnea! Skal i militæret jeg også. Vil bli befal :-)

Andrea sa...

Alvab, man blir ikke straffet for å rote borti det motsatte kjønn:p
Når du er i tjeneste kanskje, men det tror jeg ikke hun har tenkt ;p På fritida får du gjøre hva du vil, omtrent :-)

Dritbra, Linnea! Skal i militæret jeg også. Vil bli befal :-)

Andrea sa...

Og man må heller ikke barbere av seg håret. Ikke klippe det engang:-) Men, du må ha det i stram topp eller hårnett hvis håret ditt er langt. Går nok mange myter om jenter i militæret:-)

Ida B. Støen sa...

Hehe..lekkert bilde!kledelig

Ida B. Støen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ida B. Støen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Aleksander Denstad With sa...

Jeg bare sa jeg var passifist på sessjon jeg. Har ikke hørt fra de siden, og det er vel 4 år siden nå..
Jeg strøyk selvsakt på matteprøven der også.. kanskje det hjalp itt..

MarianneEmine sa...

andrea: Hvor har du vært innen militæret? På min leir ble man straffet om man var borti det motsatte kjønnet ja. Allefall på leir. Kan såklart gjøre hva man vil uttafor, men om de høyere makter i leiren vår fikk vite det, ble det fortsatt tatt opp og sett på som en negativ ting. Det er mye rart som sies om jenter i militæret, og hvis jentene forsetter å styre med guttene, og være lette på tråden så kommer nok aldri 'madrass' ryktet til å forsvinne. Noe som er veldig synd for oss som faktisk har en utdanning innen militæret, og er seriøse.

Og det med håret, så må man absolutt ikke barbere seg, ikke gutta heller. Det skal se bra ut, så spenner og strikk er viktig for jentene for å si det slik. Man skal nesten lime håret til skallen. Det er nok litt mer spesielt innen garden det, siden man vises bedre, og skal stå foran slottet osv. Men jeg har aldri vært så nøye på det egentlig, har jo ikke vært i Garden heller så. Jeg setter det i en enkel hestehale, og det er ingen som sier noe på det. Men man må bruke litt kjønn da, skal jeg skyte så er det dumt å ha masse hår slengende rundt våpenet. Hørt mange skrekkhistorier ang det. Hosj :)

Andrea sa...

Har en kjæreste i militæret pluss flere venner, og det var jo selvfølgelig utafor jeg snakka om.

Sunniva sa...

Min venninnes storebror er/var i garden.
Du kledde det xD

Anonym sa...

omg, aleksander denstad with skrev til deg!! han er sikkert forelska i deg ;)
og ja, jeg er dum

Anonym sa...

http://tips4u.blogg.no/1226811716_stjel_stilen_til_linn.html

stefan sa...

Jeg ville heller dratt til London. Er sikkert en og annen kjekkas der òg. Dersom du jobber i jula kan det hende du får selge meg en kakemann.

vero sa...

Hehe. Ikke for å skremme deg, men det er hardt i garden altså. Kjæresten er der, så blir gardeball på meg på nyåret :) lykke til

KAIA sa...

Hallo Linnèa!!
HAR DU LYST TIL Å SELGE DET SVARTE SJALET TIL MEG???:):)
Liker bloggen din, it's catchy!

Mor sa...

Dessverre så er det svarte sjalet MITT.
Linnéa har bare tyvlånt det.

Anonym sa...

Veier du 48 kg? :O

Karoline sa...

Bestevenninna mi var i Garden i fjor,hun traff både mr.right og fikk superkropp medfølgende.

Aleksander Denstad With sa...

Kan du ikke lage en filmsnutt, der du forteller dine 3 beste vitser... Så kan jeg stjele dem, og bruke dem i sossiale sammenhenger, til fordel for meg selv, og ingen andre:)?

Anonym sa...

du har for mange fæns for å stå forran slottet:P

SUSANNE sa...

Tror du hadde kledd å være med i garden :D Får håpe du kommer inn, men du gjør du nok for de trenger folk.

nette sa...

Haha Andreas min var i Garden. Det er ikke så chill som det høres ut som ;) Men gardeballet var kos =)

Maiken Ohr sa...

gardeball: check.
møte kongen: check.
verve meg: NEVER!

Nicoline sa...

HERLIG, Linnéa! Høres konge ut.

Anonym sa...

Bar4e å begynne å trene lille venn ;-)

Gardist sa...

Bra!
Garden trenger flere jenter!

ANE KAMILLA sa...

Jeg har ei venninne i garden nå, og hu trives kjempe godt :)