27. nov. 2008

Svært så hyggelige vi var i dag, da...

Her kommer man hjem fra uttalige timer på biblioteket med heftig religionspugging. Rett hjem i armene på beskyldninger og "jeg vet nok bedre enn deg hva du tenker, altså"-kommentarer. Made my day, guys!

Men neida, over på den "seriøse" siden. Jeg kan gjerne forklare noen av de hjernedøde kommentatorene mine om forholdet mitt til kosthold og kropp.

I mine tidligere dager spiste jeg akkurat det som falt meg inn, og når man snakker om mat som "faller inn" - er det selvfølgelig usunn mat. I en periode var jeg veldig langt nede, og da økte også matinntaket - noe som resulterte i at jeg la på meg. Mye av den maten jeg spiste på den tiden greier jeg ikke å spise i dag, fordi jeg assosierer det med den jeg var da. Det minner meg om det gamle huset, de gamle vennene og det gamle livet. Jeg hater det.

Så, minus 25 kg og pluss 10 igjen. Tror dere det er lett å gå tilbake til "normalt" kosthold når man aldri har hatt ett?

Jeg vet hva som er sunt, men jeg vet at kostholdet mitt ikke er definisjonen av sunt. Jeg spiser ofte og regelmessig, men overhodet ikke variert. På de dagene jeg ikke spiser middag får jeg i meg 5 ulike matvarer, og jeg er egentlig ikke videre stolt av det. Jeg preges (delvis) av en hektisk hverdag, og om ikke består det av latskap innen både matinntak og trening. Men selv om jeg ikke spiser middag, betyr ikke det at jeg ikke kompanserer! Tro det eller ei, jeg deler ikke alt med bloggen.

Hva er galt med å unne seg godteri en gang i uka? Hvorfor skal jeg spise godteri hver dag når jeg kan nøye meg med én? Hvorfor ha dårlig samvittighet hver dag fremfor én?

Jeg får daglig mail fra dere om at jeg må hjelpe dere med å gå ned i vekt. Greit, er dere 130 kg og 14 år kan jeg forstå det - men for all del. Jeg dyrker ikke anoreksi.

Jeg er nøyaktig som alle andre jenter, misfornøyd. Jenter finner alltid noe å klage over. Noen dager er verre enn andre, og da liker jeg å synes synd på meg selv. Da tenker jeg at det hadde vært flott å være drit-tynn igjen. Men så tenker man på alle ulempene med det, så ender man opp med å bare være litt deppa i stedet. Eller prøve å spøke det bort med å blande inn overvekts"""vitser""", slik som i går. Hvis det skaper uro inne i enkelte av dere, gir jeg egentlig blanke faen. Jeg vil bare være slank, og det er derfor jeg bryr meg om kosthold.

Spis hva faen dere vil, så gjør jeg også det. Jeg har aldri sagt at jeg er 100% frisk, bare 98.

Sikkert sabla kjedelig for noen av dere, men jeg følte det var nødvendig.

92 kommentarer:

Henrikke sa...

Jeg syns du er flott,Linnéa!Og det at du i det hele tatt skriver et slikt innlegg viser at det bor styrke i deg.
Ikke glem at du er bra!

9cko sa...

Kjempebra inlegg, respekt:)

Mia sa...

You go girl!

Maren (puffet ris =)(= ) sa...

Heeelt enig med deg! Det verste jeg vet er når folk kommenterer hva jeg spiser / ikke spiser. Kommenterer jeg deres kosthold?? Do not think so.

Det er en fri verden bla bla - og man gjør akkurat det man vil. Så lenge det ikke er helsefarlig og man trenger hjelp.

Du er sterk og rå, stå på!
(flott effekt at det rimer, indeed)

Siri f sa...

<3you

Anonym sa...

koffor hate du dem gamle vennan dine?

Susann sa...

Kjempebra skrevet, du er flott :)
Bra blogg!

Hedda sa...

R.E.S.P.E.C.T.

bra at du skreiv detta innlegget, så kanskje de som har mast så på disse tingene kan ti still fra nå.

Maria sa...

<3

Hilde Granum sa...

Selv om jeg ikke kjenner deg så får jeg vondt når jeg ser dette bilde.

Kjempebra innlegg :)

Anonym sa...

jeg har også hatt en periode hvor jeg slet ekstremt, er fortsatt 50/50, men forsøker å drite i det.
Du er modig som la ut dette innlegget, respekt!

Lykke til videre
you go girl

- GK

Frida Annette sa...

Det verste jeg vet er når folk forteller meg "jeg vet mye bedre enn deg hva du føler" og "du er sånn og sånn og sånn. Du mener det og det. Det vet jeg meget godt". Ufattelig frustrerende med folk som ikke forstår noe som helst uansett hvor mange ganger man banker det inn i hodet på dem.
Enig med deg Linnéa! Flotters at du skriver dette innlegget. Du er sterk og kjempebra! Stå på videre :D

Anonym sa...

Du e herlig:-)
Drit i alle dem som sier at du har et problem..
De har sikkert et større problem selv..

Kamilla sa...

Synes det er kjempebra at du skriver om det jeg. Beundringsverdig, og det står det respekt av.

Anonym sa...

kjempebra at du skreiv dette innlegget:) Du er kjempetøff!!

Kamilla sa...

Helt sinnsykt bra skrevet! Jeg forstår deg virkelig. :)

Elisabeth sa...

Utrolig bra, syntes dette viser at, noen ikke respekterer den andre er, alle er forskjellige, å det er sånn vi liker verden! Stå på Linnèa :- D

Mette sa...

Jeg syns du er perfekt som du er jeg, Linnéa. og hva du siser og ikke spiser er det da vel faen meg ingen andre som har noe med ?
jeg blir så frustrert over hvor frekke folk kan være.

Stå på! jeg må ærlig innrømme at jeg beundrer styrken din!

Jeanett sa...

Respekt, ja. Veldig bra. Kanskje folk sluttar å mase, no?

Anonym sa...

Godt skrevet!

Anonym sa...

Respekt..

L sa...

Jeg ville i hvert fall gitt mye for å få din kropp..:)

Du er tøff som tør å skrive dette!

Kristin Vicious sa...

Hvis noen flere kommer med slike kommentarer nå, er det nok misunnelse som regjerer i hodene deres. Du er en tøffing :)

Lena sa...

Veldig bra skrevet!:) Syntes du forklarer deg meget bra.

MarenMelstveit sa...

Respekt! Syns det er skikkelig bra at du "tar tak i" det negative folk skriver om deg, ooog at du gir faen i hva folk skriver. Fortsett slik, det er DIN blogg, og du skal kunne skrive det DU vil.

fray91 sa...

Bra innlegg, sånnt står det respekt av! Genial blogg,fortsett sånn^^

Kim Karlsen sa...

Takk=)

Vi har jo faktisk ingenting å gjøre med hva du spiser osv - du er jo bare en hvilken som helst jente fra molde^^ Men man kan jo nesten ikke ungå å gjøre seg opp meninger om folk, og du blir jo på sett og vis litt offentlig når du har denne blogge

Jeg beklager på et vis at jeg la meg bort i spisevanene dine under forrige innlegg. Kanskje kommer det litt av at jeg får dårlig samvittighet når du nevner hver gang du trener og at du bare spiser godteri én gang i uka, når jeg aldri trener og spiser godteri minst tre dager i uka. Likevel er jeg tynnere enn deg, overraskende nok. Har vel bare å gjøre med individuell forbrenning osv.. ?

MARITHOS sa...

Jeg skjønner enda ikke hvorfor SÅ mange bryr seg om hva du veier, spiser, hvordan du fikk sykdommen, hva du spiser nå, osv. Skjerp dere! Når det først irriterer meg, kan jeg ikke tenke på hvor sinnsykt mye det faktisk irriterer deg.

- Kjempe bra skrevet forresten :-)

Leni sa...

Yes I'm going ... You must come !!! You can try to make Kele straight!

I guess that you are somebody who lots of girls look up to and thats the reason why they want to know everything about you... and that means that you are really popular...

Its really painful to look at that picture of you ( but your mom has some nice boobs, I CANT STOP STARING:) and I hope that you are 100 % healthy these days...

Sandra sa...

Tankevekker Linnèa, tusen takk! :)

Mira sa...

Way to go Linnea! :)

Marinakvalvik sa...

Er helt enig med deg!

Anonym sa...

:)<3

ingrid sa...

helt enig med deg i at folk kommer med hjernedøde kommentarer. Folk tror at siden du blogger om livet ditt for almennheten, kjenner de deg tvers gjennom, og kommer med formaninger om alt du gjør galt. Ligger nok noe misunnelse i greia også, det skal være sikkert. du framstår jo som en utrolig selvsikker jente, noe som gjør folk usikre og dermed må slenge med leppa for å føle meg bedre. sikkert sabla kjedelig kommentar, men ville bare få det ut. you rock, Linnéa !

Elisabeth sa...

MEN: hvorfor heller undervektig enn "normal"vektig? Er det penere synes du? Eller gir det deg noe mer?

Jean sa...

Du er uten tvil favorittbloggen min. Skjønner meg ikke på folk som tror de har rett til å kritisere og legge seg inn i matvanene dine og livet ditt. Det har de da ingenting med. Utrolig hvor lite folk har å finne på ass. Syns du er nydelig jeg =)

Anonym sa...

Tror faktisk de som kommenterer kostholdet ditt og spør om sykdommen skulle ønske de hadde viljen og styrken til å bli syk selv. Høres kanskje litt teit ut, men alle vet jo at alle jenter vil være den tynneste. Og den "enkleste" måten å bli tynn på er jo å være syk.

Jeg synes vertfall at du har utolig pen kropp og missunner deg til de grader! Skulle ønske jeg hadde styrken din Linnéa!

ingrid sa...

føle SEG bedre*

Anonym sa...

Heihei.
Leser bloggen din jevnlig, og synes det er kjempebra at du skrev dette innlegget. Da slipper du å få kommentarer om noe som angår BARE deg, og ikke alle andre her til lands. Selv har jeg hatt en spiseforstyrrelse, og på en måte har jeg det enda. Det går ikke en dag uten at jeg tenker på kropp og kosthold, men det er noe som jeg holder for meg selv, og ikke sier til noen andre enn dagboka mi. Derfor synes jeg det er kjempesterkt av deg at du skriver dette. Håper du nå slipper å høre alle de stygge kommentarene om deg og din kropp. Fatter ikke hvor slemme folk kan være, de tenker virkelig ikke før de snakker. Ting kan såre, men det tenker de vel ikke på. Uansett, fortsett sånn og stå på. Håper du har det bra med deg selv og livet ellers.
Klem T

Anine! sa...

Jeg syns det er så fantastisk hvordan folk tror de vet hvem du er/hva du gjør/hva du tenker/hva du mener, og kan blande seg inn i det, fordi de har lest bloggen din.

Anonym sa...

hahhah! oppmerksomhet syk..kom med det bildet nå! freak

Anonym sa...

Nei, nå begynner jeg å bli mektig lei av at folk skl kommentere din vekt og gid du er for tynn og bla bla bla..la hun nå være i fred. hun har jo kommet utrolig langt siden den gang alt var møkk og det hjelper ikke at dere holder på sånn. alle er forskjellige. noen trenger mer mat andre mindre for å fungere. så sånn er det. kos deg med epler og pepsi du fortjener det! nice combo forresten.. har begynt med det selv:)

Ida sa...

Herlig er du. Jeg spiser det jeg føler for, derfor er det veldig mye usunt. Men har perioder der eg spiser ganske sunt, for jeg føler meg bedre. Men det er ikke et variert kosthold pga stress og penger:P

Ellen Marite sa...

OK!

sandramu sa...

haha. hjelpes. eg som ikke engang LAG bloggen merk jo at det e et sykelig mas om vekta di og ka du et. Har ikke dåkk som plages med hennes vekt, ei EGEN vekt å tenk på? snap

Marianne sa...

Du er ærlig og om man ikke klarer respektere deg for dét, da synes jeg man kan se en annen vei, lese en annen blogg, og for all del holde kjeft. Jeg tipper 95 % av alle jenter har rotet med kostholdet sitt, eller vært misførnøyd med egen vekt på et eller annet tidspunkt i livet. Om du velger å fokusere på vekten din, mens en annen fokuserer på frimerkesamlingen sin, så lenge man har det godt med seg selv så burde det ikke kunne plage noen!! Stå på Linnéa, du har en flott og underholdende blogg som MANGE setter pris på, inkludert meg selv!! =)

H a n n e sa...

I <3 Y O U!

kozzz å kleeemzzz fra en som iallefall legger på seg hveeeer dag :p

Anonym sa...

Bra skrevet, og forstår at du prøver å legge fortiden til sides. Men du skal vite at du ikke trenger å tenke på at du skal være så tynn hele tiden, det viktigste er vel uansett å være fast og veltrent. Du er ung og du er tynn/slank, dont beat your self up.

Ida sa...

Et utrolig bra innlegg, du vet å sloss for deg selv!
Enkelte bør lære seg å rett og slett holde kjeft... Som du sa, du skriver ikke alt i bloggen. Stå på :)

tanorexic sa...

Bra svart Linnea:) Det er sinnssykt hvor frekke folk tillater seg selv å være over nettet,å være frekk på tastaturet faller folk utrolig lett inn. Det er patetisk!
Jeg har også hatt spiseforstyrrelser, og folk kan fort finne på å slenge dritt til meg også pga det. Ikke skjønner jeg hvorfor! Ikke nok med at man har sliti med spiseforstyrrelser, i ettertid ska man også få tilslengt dritt pga man har hatt det problemet!
Men sånne tette kommentarer som man får er det bare å prøve å ignorere, for dem er ikke verdt å tenke på i det hele tatt <3 Og alt dem vet er feil;)

linka sa...

Hva var BMIen din på det bildet ca?
Jeg har BMI på 13 og jeg er 18 år, prøver å legge på meg. Hva spiste du for å gå opp i vekt igjen??
Håper på svar!

Veldig bra innlegg:) Jeg synes det er så respektløst at folk bare tror de kan kalle folk tynne, utenatt de tror det er sårende..mens å kalle noen feit er helt uakseptabelt..grrr, jeg blir sint

restrup sa...

stå på - du er 100% herlig!

Ellenpellen sa...

Fint du skriver dette.

Selv syns jeg du ser litt skrall ut enda, fortsatt ekstremt tynn (i forhold til resten av befolkningen i alle fall). Armene dine kan jeg sikkert ta rundt, men du har veldig liten benbygging og er ikke særlig breiskuldret. Du er kanskje så tynn fra naturens side (håper jeg) :p

Det å spise epler, pepsi max og lacerol forbinder jeg med SF. Jeg tror kanskje du ikke tenker over det selv, men det er kanskje en rutine du bare gjør automatisk.

pullip sa...

send jenta på galehus, sjuk i huet

Anonym sa...

favoritt sanger ?
favoritt filmer ?
livstil/væremåte du foretrekker ?
du er fantastisk jente !

Anonym sa...

Tror ikke det var et problem for deg å skrive dette, var det? Som at folk sier du er "tøff"? Eller tar jeg feil?

Anonym sa...

Du er en herlig jente, med en herlig personlighet! Jeg elsker måten du er på og den sarkasmen du bruker noen ganger. You go girl!

Mor sa...

Til og med HER klarer dere å være frekke og belærende!

Gå i dere selv.

Den som selv er helt perfekt kan kaste den første sten.

Og da ble det stille?

Sunniva sa...

Jeg er så drittlei av at folk alltid skal hakke på Linnéa! Det er hennes kropp, hennes matvaner og hennes valg! La jenta være i fred.. Jeg synes dette innlegget var kjempe fint.

Og Ellen. Spar meg!
Kvalmt av deg og si at det forbinder deg med SF!

Linnéa sa...

kornmo og brunost. og is. og alkohol. drikk alkohol, så kommer alt av seg selv.

Takk for dere som skriver hyggelige tilbakemeldinger!

Fuck dere andre :)

Åshild sa...

Hei! Synes det var kjempebra skrevet og ikke minst; helt sant!

Grei sa...

Hva er SF?

jeg trodde det var en forkortelse for Science fiction, men det er nok ikke det fitte-ellenpellen mener``?

Anonym sa...

Pullip-D e du som e sjuk i hue
Tror d e du som e sjuk i hue i..
Linnea e søt og det står respekt av det hun skriver på denne bloggen..

Sunniva sa...

spise forstyrrelser. science fiction? Haha :p

Ina sa...

Ok. Du anonyme. Det går ann å snu de dritt tankene dine litt.. Syntes du ikke det viser LITT styrke og selvironi at Linnéa som faktisk svarer og forklarer til de som var frekke fra starten og legger ut det bildet for å vise at hun kanskje ikke bryr seg så mye som det du gjør?

For min del er du den peneste jeg har sett! Og du kan gjøre akkuratt som du vil!

Kaja sa...

Kjenner meg så igjen i det du sier.. Jeg har lenge slitt med spiseforstyrrelser, men en gang blir man jo "ferdig" - selv om det aldri slipper helt. Men folk rundt deg, de slutter aldri å pirke og lete etter tegn på at du er syk igjen. Jeg synes du er modig som snakker så åpent om det, og mener personlig at du skal gi faen i alle de idiotiske folka som ikke har noe bedre å gjøre enn å pirke på livet til en person de ikke kjenner.

Malene Kleive sa...

:)

hedda sa...

"jeg dyrker ikke anoreksi", haha. du er faen så genial !

Anders Døsen sa...

Synes vel faktisk talt at et innlegg som dette skulle vært høyst unødvendig. Nå har det seg jo sånt at det BLE nødvendig, da folk ikke har vett i huene sine. Jeg skjemmes på vegne av de anonyme drittsekkene, og nesten enda mer av de som står frem med navn. Forkastelig.

Bra skrevet! Håper du får ei herlig helg, Linnéa. :)

linka sa...

Tusen takk for svar på tips Linnea:)

Anonym sa...

http://4.bp.blogspot.com/_aZgjegBnLMY/SSb0wy5M0cI/AAAAAAAAEMg/gcpxI7mPhaE/s1600-h/november+070.jpg Hvor er øredobbene fra?:)

Anonym sa...

du er nydelig! :)

Anonym sa...

ellenpellen gå å dø.
I love you Linnie .

Ellenpellen sa...

Skal jeg dø fordi jeg skriver at linnea fortsatt er tynn?! mener du hun er tykk du da? Jeg skriver bare meningen min og er i alle fall ikke en anonym sliter!

Det var ikke noe stygt ment med innlegget jeg skrev i sta.

Anne Marthe sa...

Utrolig bra du bare sier det rett ut slik som det er. Jeg skjønner deg godt, har vært syk selv og er ikke helt frisk enda! Syns man skal få spise akkurat de man vil uten at andre blander seg inn :)

Anonym sa...

Kjempebra innlegg Linnea! Kjenner meg igjen så utrolig i deg! Stå på! AE

Anonym sa...

"Anonym sa...
Tror faktisk de som kommenterer kostholdet ditt og spør om sykdommen skulle ønske de hadde viljen og styrken til å bli syk selv. Høres kanskje litt teit ut, men alle vet jo at alle jenter vil være den tynneste. Og den "enkleste" måten å bli tynn på er jo å være syk.

Jeg synes vertfall at du har utolig pen kropp og missunner deg til de grader! Skulle ønske jeg hadde styrken din Linnéa!"

Dette må være det dummeste jeg noen gang har lest! Alle er misunnelige på Linnea fordi hun har spiseforstyrrelser? Hvor gammel er du!?! Voks opp, så finner du at de fleste oppegående jenter ikke drømmer om å få anoreksia og ha et anstrengt forhold til mat resten av livet. Gud. Når jeg ser hva slags lesere du har så overrasker det meg at jeg fremdeles er en av dine. Du virker moden for alderen, Linnea. Men kan ikke si det samme om leserene dine!

tenke sjæl sa...

ellenpellen:
Man MÅ ikke si alt man mener eller tenker, selv om man KAN gjøre det.
Det er faktisk ganske smart å tenke seg om en gang eller fem før man trykker på "send-knappen" og avleverer slike innlegg som gir oss dårlig snmak i munnen.

Linnéa sa...

Alderen på leserne mine varierer, og det gjør også kommentarene. Men jeg synes alle skal få lov til å kommentere, en mening er en mening! SElv om jeg slakter vedkommende eller bare ler av det.

Snakkes.

Anonym sa...

du er jo drittynn?

Oda sa...

Å skrive om noe vanskelig er én ting, men å takle kommentarene etterpå er ti ganger verre, mener jeg. At du, Linnéa, klarer å tenke: "Fuck you" om de som skriver dritt, er noe jeg aldri hadde klart selv, så bare det i seg selv står det stor respekt av. Elsker bloggen din og ærligheten din. Jeg er ikke en sånn som ønsker å være akkurat som deg, men like modig hadde vært fint.

Nina Helen sa...

veldig bra skrevet!!!
digger deg! :)

Martin sa...

Bra skrevet, og min mening : Du er nydelig :) selv om den bunnpris uniformen ikke akkurat er noe sexy greier, gjør du den i allefall så vakker som det er mulig :)

e.m. sa...

La nå Linnéa få lov til å spise hva faen hun vil i fred for dere alle sammen ! Jeg har fått det inntrykket av at svært mange av de som skriver her oppfører seg som om de "eier" Linnéa, selv om 98 % av dere aldri har møtt henne. Selv røyker jeg og blir mobbet for det. Hva JEG sier når noen kommer med bemerkninger om dette, lar seg ikke gjengi på en anstendig blogg som denne.
Uansett - flott innlegg Linnéa. All respekt - spesielt at du svarer (på mail) de som sliter med samme spiseproblemene som du engang hadde og på det viset kanskje gir dem den støtten og hjelpen de ikke har kunnet få andre steder.

ragga sa...

jeg bryr meg ikke om du er 40 eller 90 kilo, beinrangel eller fettklump - sålenge bloggen din fortsetter holder jeg kjeft (inntil den bør åpnes). og om du får bunnern i molde til å selge vannilla coke lover jeg å handle hos dere...........

JUNESUNDET sa...

Jeg synest det er bra at du er åpen om dette, og innlegget var så langt i fra sabla kjedlig som du kan få det til. Er flere enn vi tror som sliter med matinntaket og samvittigheten som er i rundt det. Synd at vi jenter har så store krav til oss selv at det kan bli mye problemer ut av det.

Du er fin akkurat som du er, Linnéa, og du må overhode ikke tenke på å bli tynnere.

Anonym sa...

åååh Linnea du blir bare råere og råere for hvert innlegg!
Bergen digger deg!

Tonje Holm sa...

Respekt til deg :)
Kjempe bra innlegg!

Kjetil sa...

Dette var et utrolig bra innlegg, det er godt å se at du skriver fra levra.. Du er ekte, sånt liker jeg!!

Anonym sa...

stå opp for oss som er tynne!!!!

Anonym sa...

Jeg veit ikke hva som er verst, ditt overflatiske syn på livet eller det faktumet at andre ser på deg som et idol etter å ha lest innlegget ditt. Jeg synes rett og slett synd på deg. Du kommer nok til å komme langt her i livet med den holdningen. Really,stå på...

Linnéa sa...

Ingen ser på meg som noe idol fordi jeg har vært syk. Du burde heller tenke på at jeg har kommet meg ut av en sykdom, fremfor å kritisere hvordan jeg ser på mat nå.

Som jeg sier, jeg får dårlig samvittighet av å spise usunt. Men det gjorde jeg jo før også, jeg bare visste ikke hva det gjorde med kroppen min. Jeg har sett og opplevd konsekvensene av mitt kosthold.

OK at du har en mening, men å vinkle det på den måten at jeg skal føle meg ræva er urettferdig. Du vet for lite om mine tanker til å danne deg et bilde av hvordan jeg tenker.