20. jan. 2009

DRAMA

Herregud, dere vil ikke TRO det! Det var nesten sånn at jeg løp rett hjem fra jobb i går for å fortelle dere det, men så kom jeg på at jeg alledere hadde blogget. Og man kan ikke blogge 2 ganger pr. dag! Skakke værra mulig det. Derfor ringte jeg til alle de ansatte på Bunnpris og Siri for å "prieke". Og jeg ringer som regel bare for å "preike" når jeg er full, så da skjønner dere hvor oppglødd jeg var! Så, listen carefully nå, konsenterer dere:

Det kommer en mann løpende inn på Bunnpris med penger flagrende i hånda, og spør om å få veksle sedlene til en 500-lapp. "SEFF", sier jeg og gjør byttehandelen. Så forsvinner han.

3 minutter senere kommer han inn, og kjøper nøyaktig 3 bananer.
"11 kroner", sier jeg og tar imot 500-lappen han akkurat hadde vært inne og veksla.
Idet jeg gir han de 489 kronene, sier han "shit, jeg har jo en femtilapp, jeg få tilbake."
(Det skal sies at han var av utenlandsk opprinnelse, og snakket gebrokkent.)
"Eeh, ok. Få pengene da", sier jeg og smiler litt skjevt.
"Nei, do først."
Jeg tenker at det er faen meg greit, og gir han 500-lappen, og jeg får 400 tilbake.
"Hva skal du ha, har dere varm mat nå?"
HÆ? HVOR FAEN KOM DEN FRA? MIDT I PENGEVEKSLINGA?
Jeg fokuserer på 489 kroner, og sier at vi ikke har varm mat.
"Jeg tenkte på kylling eller noe, varmt. Hva skal du ha? Er det nok?", sier han og gir meg noen kronestykker.
"Vent, jeg få 200 tilbake, så får du denne", sier han og fisker i lommene før han forsetter med kylling-pjattet sitt.
Selv om jeg hadde lyst til å kutte ham opp i biter og lage kylling av han, nærmest roper jeg "få 489 kr, og så stikker du". "UT!! UT AV MITT ÅSYN!" (Neida, ikke den siste.)
Han gir meg de 489 kronene og stikker med halen mellom bena. Ser dere hvordan han prøvde å forvirre meg? Dere har vel hørt om disse taterne som reiser rundt og VEKSLER seg gjennom livet? Tenk på det neste gang noen skal veksle mistenksomt mye!

Jeg for min del håper at han veksler seg ihjel og kommer til helvete. Det hadde vært fint.


Dere hadde vel ikke turt å veksle med meg?

98 kommentarer:

Mari sa...

Hehe, en slik en har jeg også mått på. Jeg bare holder kjeft eller blir frekk. De kommer også ofte å vil veksle til mynter..

Camilla sa...

haha nei, aldri i verden om jeg hadde turt det;-D

6y sa...

Kan godt veksle med deg....hahahaha....

Mira sa...

Veksling er fryktelig frustrerende i stor skala. Og når personen forsøker å lure deg i tillegg.. åhr, nei vet du hva.

Camilla sa...

Nei det hadde jeg helt klart ikke turt, modig mann det der!

Christina sa...

haha.. takk for tipset :)
hilsen Rema 1000 arbeider

Anonym sa...

den skjønte ikke eg

huilei sa...

Frekt. Jeg visste ikke at folk drev på sånn for å lure til seg penger. o.O

Anonym sa...

hva var vitsen med å skrive at han var utlending?

tanorexic sa...

Haha:)
Enkelte mennesker er sykt frekke:|

Linn sa...

Det er ingen hemmelighet at den typen kriminalitet er mest utbredt blant utlendinger, er det..?

KamillaK sa...

Ikke med det blikket der nei.

Anonym sa...

Utlendinger er ALLE andre enn Nordmenn. Kan umulig være rasistisk uttalelse.


Jeez....

Therese sa...

Slike hendelser har jeg hørt om. Er nok ikke alle som er like oppvakte som deg og forstår hva som foregår..

hedda sa...

kjøpt deilige toppen der hen?
noen butikker du anbefaler i london, by the way? du er der jo faktisk like 5 gang i året ;p

Sunniva sa...

Veksla lett med deg. Du sitter jo bare å smiler og er søt der du sitter!

Guro0o sa...

hahaha. Åjåjåj

B sa...

Haha. Jeg opplevde lignende når jeg jobbet i matbutikk. Og det var alltid så masse kø og mange kunder hele tiden, at det var ikke alltid jeg fulgte med på hva jeg selv gjorde. Gikk på automat mot slutten av dagen omtrent. Men jeg husker spesielt godt en som ga meg en 200 lapp og spurte om han kunne veksle. Og når jeg spurte hva han ville veksle til sa han to 200 lapper og en 100 lapp. Og jeg holdt på å gå rett på før feilen gikk opp for meg. Han insisterte på å ha gitt meg en 500 lapp. Lang diskusjon, som endte med at han fikk 200 lappen sin tilbake og gikk. Frustrasjon! (Hei. Kjekt med en hel livshistorie som kommentar,da..)

henke sa...

I det jeg leste "skulle veksle" håpet med hele kroppen på at han skulle være en av de utlendingene som svindler via å veksle. thanks, you made my day!

Mia H sa...

Så frekt! Bra at du ikke lot deg lure :)

Ida Bianca sa...

Er vel ikke noe stress i å skrive at det var en utlending vel. Det er som regel tatere/sigøynere som holder på sånn, og det ER jo utlendinger. Har også opplevd det i flere KID butikker faktisk! (Ja, jeg jobber der..) Kunne for alt du veit vært en danske hun snakket om og. Det er også en utlending, så ikke noe vits i å ta sånn på vei vel?;)

Arma sa...

JEG HAR BLITT VEKSLA MED! Det var det verste jeg har vært med på:(

Maria Helene sa...

Jeg hadde nok kommet til å blitt lettere forvirret om det der var meg :p

Aleksander Denstad With sa...

Han hadde lurt meg trill rundt hvertfall... Så enkelt er det..

Julie sa...

haha så bra du tok han! Ei jeg jobba med før hadde samme type vekslemann, men hu klarte å bli lurt. Det hadde visst vært helt syykt mye frem og tilbake, og det endte med at hun tapte rundt 1000 kr eller noe. Sleipe jævler!

Men når man først veit at de finnes , er det lettere å være mistenksom=)

Linn sa...

Tror ikke jeg hadde vært så kjapp i oppfattelsen!

Arielle sa...

Betalte han for bananene? :p

kristin sa...

åh, det er mange sånne! I sommer var det masse sigøynerfolk som ville veksle tusenmillioner småpenger i lapper, og de tenkte at 84 småpenger ble til en fin hundrelapp. Men da bare tok jeg 16 kroner til utav hånda på dama jeg. så det.

Christina sa...

Det skjedde med meg første dagen min i ny jobb! Vi snakker ikke 500 kr her, men over 1000. Han kom med 100 lapper som han ville veksle og jeg sa jo ja fordi jeg ikke hadde sett advarselen på bakrommet om akkurat denne mannen. Great! Første dagen på jobb.. men, men, det gikk jo greit. Fikk ikke noe kjeft for hendelsen, men følte meg rimelig lurt.

kristinakh.com sa...

Kjenner til disse, ja. Vi har fått forbud mot å veksle penger med folk vi er usikre på. Da sier vi bare at vi ikke får opp kassa bare for å veksle.

pernille sa...

Wæ, skummelt. Jeg ble forvirra bare av å lese

Trine sa...

Mamma satt og så på discovery om akkurat det der. De la fram hele oppskriften på å veksle til seg flere penger. Klart jeg fikk høre oppskriften etterpå;)

Pe-eer sa...

Linnéa! Du e flink :D jaa! hurra

justiceforhans sa...

skal begynne med det der, høres ut som en fin måte å tjene en slant!

huilei sa...

Sv: Det koster hele 1.5 pund for overnattingsgjester, men hvis du kan ta deg råd til det er du gjerne velkommen. :)

Jeg studerer psykologi og bor rett ved siden av Russell Square station.

Kristine sa...

Skjedde nesten just det samme hos oss for en måned siden :S

Catzy sa...

Haha, kjent triks det der. Utrolig at han først kom for å veksle hos deg, for så å komme tilbake :p

Anonym sa...

haha, godt jobba! Og ikke noe rart med å skrive at det var en utlending, for det er som oftes de som gjør slike ting.Jeg er halvt sigøyner/tater og jeg har hørt masse om slike veksletullinger før. Men godt du hadde hodet på rett sted!! hihi.

e.m. sa...

Du burde få deg en avsaget dobbeltløpet hagle ladd med fuglehagl og ha den liggende under disken. Selvforsvar er ennå ikke blitt ulovlig i Norge - merkelig nok - og slikt som dette ville i alle fall jeg ha ansett som opplagt selvforsvar dersom du skjøt ham, f.eks i f'tuma'en.
Uansett: Well done, Linnéa !

Anonym sa...

å nei. hadde ikke turt å se på deg engang. bare litt...

Guro sa...

Turt å veksle med deg? Aldri. Uhu

June sa...

Haha. Ser ut som du sitter i gull-bh.
ja, ha ha ha ha. neida.

såå, det var en otlending. jajamensann så smart du var som fiksa biffen (eller kyllingen).

Bruker du leppestift hver dag Linnèa?

therese sa...

Vi har fått beskjed om dem på jobb.. sånn at vi veit at vi ikke skal veksle med dem xD

Nugget sa...

action på høyt nivå. og nei,for du er litt skummel.

hannastrand sa...

jeg har hørt om de ja. En av dem prøvde å robbe meg for 2000 kroner en gang. Men han lurte ikke meg. hehe:P

Anonym sa...

Det er i sånne situasjoner at det er utrolig greit å ha CashGuard i kassene, slik at man slipper å håndtere pengene selv! Enklere å unngå kluss med veksling da :)

Prinsesse Iselin sa...

Haha, helt forbanna enig! Blei swindlet slik selv, først en utlending som skulle ha en bon aqua og betale med 1000kr, så etterpå skulle den andre utlendingen betale en cola med 500kr, så sa han nonchalant at da kunne jo han bare få 1000kr til bake osv.. Dumme 16år gamle gåsa gikk fem på og satt med akkuratt minus -500kr i kassen den kvelden som jeg måtte DEKKE SELV! (horesjappe!!(Bon Appetit))

Senere da jeg jobbet på Mix prøvde dem seg igjen med det fiffige trickset, men da var jeg en ringrev og lot meg selvsagt ikke lure, kastet jævlene på dør, få det vekk!Gi meg ei hagle!

TonjeKristin sa...

Jeg så en dokumentar på Tv Norge om slike som prøver å forvirre kassaekspiditøren ved å veksle alt for mye, til du tilslutt er ute av tellingen. sikkert der han har henta inspirasjon fra!:-)

Elise sa...

For en dritt! Håper jeg aldri møter på noen slike, merket jeg ble forvirret bare av å lese om det.

Karoline Louise sa...

"Desverre, vi trenger lappene"
... DOH?

Christian Støkkan sa...

AHAHAHAHAHAHAH jeg mener det Linnéa, slutt å post morsomme innlegg (Nei, jeg er ikke ironisk.) Jeg ler så jeg rister hver gang jeg leser innleggene dine. AHAHAHAHAH. UT!! UT av mitt åsyn.

Eller nei ikke slutt å post the fun stuff, det blir feil selv om du skjønner at det var dårlig dose med ironi. Men blogg mer enn kun ÈN gang per dag.

Christian Støkkan sa...

Oi jeg forvirrer alle med kommentarene mine! Bah. Nevermind den forrige kommentaren.

Kort og greit: POST FLER INNLEGG PER DAG! Du får meg til å le HVER gang.

Anonym sa...

HAHAHA, kjenner meg SÅ igjen! Her kryr det av pengevekslere og narkiser med forfalska femhundrelapper! Rene ghettoen! Bare Lillehammer i stedet... høhø..

Hanna sa...

Det er bra du står på din sak, og ikke blir veltet av pinnen bare pga en liten veksler/kylling! Har selv aldri vært utsatt for disse menneskene, men jeg gruer meg til jeg blir det. Da skal jeg ta en Linnéa!

Monique Lund sa...

Vet du - det der har jeg også opplevd! Makan til frekkinger! Finner de ikke en annen måte å tjene penger på enn å forsøke å lure stakkars små søte blondiner?
Godt vi ikke lar oss lure da! ;)

hege anita sa...

Det var en utlending som prøvde seg på å veksle med meg her om dagen.. Først skulle han bare veksle en femtilapp, og det gikk jo bra. Men så skulle han plutselig veksle mange tohundrelapper og femhundrelapper. Jeg hadde jo hørt om "vekslerne" før, så jeg sa bare at jeg var tom for penger. Han bare: "Harregud, at d går an". Så gikk han heldigvis :)

Linnéa sa...

Definisjonen på en utlending er en som ikke kommer fra Norge. Når man skilderer en hendelse tar man gjerne med hvordan vedkommende snakker, og han snakka ikke akkurat norsk. Personlig er jeg IKKE rasist. :)

Hedda: Gina! Det er en kjole for øvrig. Primark, River Island og Topshop. SAme old!

June: Ærlig talt, jeg bruker da ikke BH.
Ja, jeg bruker leppestift hver dag. Hvis jeg ikke har den på leppene, bruker jeg den på skulderbladet.

Iselin: Åh, så typisk deg :)

Ja, han betalte for bananenenen (shit, mange ne-er.)

Christina sa...

hah! jeg hadde rundveksla deg lett.

Anonym sa...

Mulig det er han jeg leste om på jobben (jobber selv i butikk). For en stund siden hang det en lapp på jobben om en mann (av utenlandsk opprinnelse) som prøver å forvirre kasserere rundt om i landet ved å veksle om flere ganger. Det sto også at han snakker gebrokkent. For en ekling..

blOmp sa...

Haha, smart du;)

Anonym sa...

Haha jeg kjenner til dissa veksle folka. Men jeg jobber i en stressa sjappe, så har endelig lært og drite i dem. Når de kommer med tusen lappene sine så bare stenger jeg ALT de spørr UTE av hodet.. også ender det hele med at jeg sier HÆ? når han har fått pengene sine.. Da svarer han takk (men tenker Fuck you..) Kanke komme her og tro at jeg ikke kan telle!!! Jeg kan tilogmed sjekke om lappene dems er Ekte! Jeg venter fortsatt på og få en fake 1000 lapp i kassa.. har allerede planlagt en tale for den kunden:)

Danjel sa...

Ouch! Har aldri møtt noen slike jeg:(

Ingrid sa...

Så nå sitter jeg her og tenker gjennom ALLE gangene jeg har sittet i kassen.. for å finne ut om jeg noensinne ble lurt!

Hedda sa...

GJETT HVA!!
Jeg opplevde noe morsomt, som egentlig ikke er såå morsomt, men jeg syns det... Altså! Jeg var nemlig innom facebook og så gjennom noen bilder fra premierefesten til Valler. Jeg går på Valler, sånn btw. Også hadde du kommentert og skrevet: BÆRUMSDANSEN!! Jeg syns da at det var festelig.. Du og du, verden er liten!

Anders sa...

Haha! Ser ut til at du ikke var blond nok til å la deg bli avslørt, Linnea :) Du er flink. På jobb i Oslo har vi så mange svindlere at vi blir drillet i slikt hele tiden. Og før jul tok jeg en fyr i å bruke falskt leg og til slutt kom politiet og tok han =D ACTION!!!!!

margrethe sa...

det er mange av disse, prøver å forvirre deg helt i surr, bra du holdt holdet kaldt.

Henrik Torjussen sa...

Ikke vist du hadde gått med den frekke kjollen eller toppen eller hva det er du har på deg på det bilde! :) haha

Krii sa...

haha, spesielt

Leni sa...

You can't adopt me because I wanted to adopt you 15 post ago or something like that!

mette sa...

Helt fantastisk at du la merke til det. Sjekk ut den videoen her, "the real hustle", hvor de demonstrerer akkurat hva svindlerne gjør! http://www.youtube.com/watch?v=jTuy2MsevC8

Siri sa...

Det e veldig koselig når i og du ringes for å preke linnea <3

Anonym sa...

Hhaha. Det var vel ikke uten grunn han valgte deg da, eller? For å prøve å "lure noen" med "så store pengesummer"?
Lykke til på Bunnpris, jenta mi. Det trenger du.

JUNE sa...

En SKURK! Tipper at han gikk videre til en ny butikk for å prøve det samme. Jeg vet hvordan det er, siden jeg jobber i butikk selv og polakkene later som de ikke forstår meg og gir 50 kr i stede for 500 hundre, så prøver de å gå når de har lagt pengene på disken, når de egentlig skal gi meg flere hundre til. Jeg springer så klart etter de, vurderer å ha en kost stående, så jeg kan slå ned hver eneste person som prøver å narre penger fra meg.

silje sa...

fryser du ikke litt i skinnjkke og kjole?

Ida sa...

Hahah, jeg ble deg på kk's quiz! Kanskje ikke så rart jeg liker deg så godt hvis vi visstnok tenker så likt ;P

"Linnèa
Du er kanskje ikke like forbanna på verden og elsker deg selv like mye som Linnèa, men du skriver og tenker svært likt som henne - så bloggen din har absolutt muligheter til å bli populær!"

Malene sa...

Hahahahaha :D

Malene sa...

Jeg ble dej på KKs bloggquiz :p

karoline sa...

haha scary shit..
Nice blogg du har .. du har fått deg en ny leser ;p hehe
liker toppen din forresten!! hvor har du kjøpt den?

karoline

Annemarie sa...

vi ble advart mot sånne "vekslere" på jobben. høres ut som om du ble utsatt for en sånn en gitt;)

kjempebra blogg!

Synne-Marie sa...

If looks could kill!

Mette sa...

http://www.kk.no/phpf/visQuiz.php?id=2900372

:) jeg ble deg

Silje sa...

http://www.kk.no/phpf/visQuiz.php?id=2900372

Hvilken blogger er du?
Jeg ble deg ;) haha

Ulrikke sa...

Hah, vel jeg er glad for at jeg ikke jobber i butikk.

:O sa...

http://www.kk.no/phpf/visQuiz.php?id=2900372

"Linnèa
Du er kanskje ikke like forbanna på verden og elsker deg selv like mye som Linnèa, men du skriver og tenker svært likt som henne - så bloggen din har absolutt muligheter til å bli populær!"

Hjelp?

Kivle sa...

Kan noen forklare meg denne her? Jeg skjønner ikke hvor jeg skal lime inn. På forhånd takk. :)

"Kopier kodesnutten under inn i bloggmalene dine. Dette gjør at dine besøk blir telt hos Blogglisten.no, og du blir med på vår toppliste."

Jeg skjønner ikke hvor jeg skal lime den inn. Men ja. Nok en gang. På forhånd takk for hjelpen.:)

Belinda sa...

Hoho - faktisk vært borti en lik situasjon en gang! Bare jeg tok fyren i stjeling samtidig. jævler.

Linnéa sa...

Anonym: summen er ikke poenget. Poenget var at jeg er dagens helt, og du er sjalu.

Skinnjakke er kjempevarmt i januar! Skal lære meg å kle meg når jeg blir voksen.

Toppen er en kjole fra GT!

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :) Og til dere som har tatt quizen, jeg ble Toro da. Såå, da ser man hvor godt den stemmer.

Siri sa...

for en frekk mann!

Anonym sa...

Vi hadde besøk av en sånn en gang. vi ble stjålet fra desverre. Senteret tok han aldri, og eneste vi står igjen med er et minne om en småtjukk mann med gulltann.

Mystic Girl sa...

Er såå glad jeg har sluppet det på jobb, men jeg har hørt visse historier da ;)

Anonym sa...

du likner (enkelte bilder) på hermine grang fra harry potter (emma watson), det er et kompliment,hun er søt og pen;)

kom bare tilfeldigvis borti bloggen din. jeg var innom ida wulff sin,og hun linket til kk- hvilken blogger er du,og jeg ble deg ,he he.. derfor måtte jeg jo sjekke den ut;)

Cathrine sa...

Må bare si at jeg er tater, og jeg er helt norsk!;)

Anonym sa...

omg, det gikk nettopp opp for meg at en sånn fyr var innom der jeg jobber forrige uke, men jeg bare trodde han var stokk dum. spurte meg om prisen på kake og mat mens jeg skulle veksle.

Maria sa...

utlending: det kunne vært en svenske!!! (selv om det sikkert ikke var det... xD)

men.. de halter rundt med vekslepengene sine og føler seg så smarte så... woot!? .. makan til oppførsel... de har kaninhjerner:)

Sandra Michelle Skipes sa...

Det er derfor jeg er så glad for at jeg har cashguard. Ellers hadde hodet mitt sprengt av å måtte tenke på slike ting.

ElliMann sa...

Skal vi veksle?

Anonym sa...

ja, fyfan nyansatt og naiv som jeg var, klarte ei sigøynerkjerring og veksle til seg 500 kr av meg!! kjipt gitt..:(

Stephanie Nilsen sa...

Jeg er tater selv, og jeg tviler på at det der var en tater.. Altså, som var i butikken. For vi prater ikke sånn. :)