18. jan. 2009

For å være litt kulturell

Jeg holdt på å sparke kopimaskina til helvete idet det fjerde arket på rad satte seg fast da jeg skulle ta postoppgjøret på jobb. Selv om jeg har sagt at jeg aldri blir svett, så tør jeg nesten påstå at jeg ble det da. Med tanke på at jeg skulle videre på neste jobb om under en time, og samtidig rekke å spise kinamat sammen med Siri først. Svett ble jeg også av tanken av at jeg ikke skulle ha en taco-lørdag for første gang på 12 uker. Svett ble jeg til sist da jeg oppdaget at jeg hadde glemt eplene mine på jobb.

Så, da vet dere at jeg var litt halvsvett i går da jeg kom hjem klokka 01. Jeg prøver å overbevise meg selv om at dette var underholdende for dere.


Og så over til noe annet. Jeg har fått i oppgave å lese til sammen 3 bøker på under 3 uker. To på engelsk, og den norske "Sult". Flott! Jeg antar at dere merker på vokabularet mitt at jeg ikke leser bøker. Selv om jeg egentlig har tenkt til å skrive en bok en gang. (Har jeg tenkt til å skrive en bok? Nå lyver du til leserne dine igjen, Linnéa.)

Uansett, jeg har lånt utallige bøker fra biblioteket - og lest første kapittel av alle sammen. Og sovnet med boka på magen med åpen munn. Har dere noen engelske boktips til meg?
Disse tre har jeg lånt og lest litt av (SJEKK FOTOCOLLAGEN!), har noen lest de?

Beklager for at jeg bruker dere til noe, men jeg har sovnet 3 ganger etter å ha lest i dag. Jeg trenger hjelp.

81 kommentarer:

me sa...

eat pray love er veldig bra.

KA sa...

Lord of the Flies kanskje? Den er i alle fall litt spennende :)

Anonym sa...

Jeg anbefaler "My Sister's Keeper" fra Jodi Picoult, og alle andre bøker hun har skrevet for den sak skyld. Skriver vanvittig bra.

Maria Helene sa...

Ingen tøffe bokforslag herfra. Men jeg kan meddele at jeg hater å ta postoppgjøret! Great.

Caroline sa...

Eat Pray Love er bra!

Anonym sa...

shopaolic-serien er digg. :-D av sophie kinsella.

EEE sa...

Jeg måtte lese About a boy på videregående da vi hadde et prosjekt, og den er faktisk ganske bra. Det er boken til filmen Gutter er Gutter, men det visste du kanskje:) Iallefall, den er veldig lett-lest! you can do it ;D

Anonym sa...

Gi iallefall Eat Pray Love en sjanse!!

The Lovely Bones har jeg også lest. Tror det faktisk er en veldig bra bok, men iogmed at den kun er oversatt til nynorsk måtte jeg gi opp halvveis i boka...

Du MÅ iallefall lese Extremely Loud and Incredibly Close. Den handler om en liten gutt, og hvordan livet hans forandres etter 9/11. Beste boka jeg har lest, full av både latter og tårer og ikke minst spenning og forundring.
Jeg lover deg, les den og livet ditt vil aldri bli helt det samme igjen.

=)

Anonym sa...

hvor mye tjener du ?hvor mye penger bruker du på en uke ca?
sparer du no?hvor mye bruker du på å spise sunt?
digger livsstilen din og ¨på tanken at du er frisk som en fisk nå.du er kjempe tapper;)

Anonym sa...

Hva jobber du med, bortsett fra Bunnpris? :)

AnonymtFashion sa...

Du må lese Beatles. Nei, den handler ikkje om bandet beatles, men om 4 unggrutter som leve i Kristiania osv.

Tjukk bok, men det er den morsomaste boka eg har lest, hittil! :)

A sa...

the catcher in the rye. den er veldig tynn og veldig bra

Anonym sa...

Twilight boka er bra! Anbefales :)

Xavi sa...

Across the Barricades er superbra !

Anonym sa...

twilight

Anonym sa...

Hva med Of mice and men? Utrolig bra! Bare 6 små kapitler, og 130 sider. Kjent bok skrevet av John Steinbeck. Jeg liker egentlig ikke å lese, men denne var verdt det. Slutten er helt.. Grusom, på en vakker måte.
Handler om tilbakestående Lennie og hans kompanjong George.
Anbefaler å lese den på engelsk!

Anonym sa...

Den "about a boy" kan du jo leie på norsk å late som om du har lest den på engelsk? :-P hehe..

Marie sine ord, lest av deg. sa...

Jeg har lest the lovely Bones!! Kontakt meg gjerne hvis du vil ha en summering eller noe;)

Elin sa...

Twiligt anbefaler jeg sterkt :D Det er en bok du ikke klarer å legge i fra deg. Jeg slukte den ihvertfall

Ida sa...

Jeg har bare lest en bok på engelsk og det var en av Prinsesse på prøve-bøkene. Jeg synes den var veldig bra og lettlest, den gangen jeg leste den i 8. klasse.

Anonym sa...

Les Twilight-serien, du blir ikke skuffa!

silje sa...

Hater engelske bøker. Leste elefantmannen på engelsk i 9 klasse, og jeg syns fortsatt synd på han. Men den er lettlest så du er ferdig på en dag;)

Mövenpick sa...

Ta deg sammen og les en om gangen :) Lovely bones er spennende, selv om det er litt vanskelig å henge med iblant.
Good Lucky, sweaty Linnéa!

tanorexic sa...

Engelske bøker som er bra:
Please stop laughing at me(om ei jente som blir mobba)
Thin
og Wasted.(selvbiografi av to jenter som sliter med spiseforstyrrelser)
Anbefales!:)

Anonym sa...

eg anbefaler twilight, kjempe bra bok!

linda-mari sa...

Sult er så utrolig kjedelig!

mammamalin sa...

Lykke til med lesingen:) Tror ikke jeg har noen bra forslag til bøker egentlig:) Søt blogg:)

Anonym sa...

into the wild! lettlest og ikke lang.

Jon sa...

Er mannen på bildet i slekt med Timian? Sykelig like, etter min menng. Ok, nå blir jeg flau hvis de ikke deler så mye som ett eneste gen.

Anonym sa...

Twiligt! Den er dødsbra :D:D Du klarer så vidt å legge den fra deg ;)

åse marifjæren sa...

Du kan ihvertfall leie About a Boy på dvd. Sult er sikkert festlig. En selgende tittel.

ragga sa...

lån twilight på engelsk. den er veldig bra.

Kine sa...

Marian Keyes liker jeg godt! Skriver lette, morsomme historier.

Lena sa...

Jeg må virkelig anbefale shopaholic serien. Det er noen søte bøker, og sophie kinsella skriver veldig bra og morsomt!:)

Annbefales!

Enoksen sa...

"About a Boy" som du har på fremsiden der! Den er det jo laget film av også. Hehheh

Anonym sa...

Du klarer ikke lese Sult på 3 uker i tillegg til alt annet. Den er drøy. Lykke til!

e.m. sa...

Les "Gullkorn fra barnemunn" på MSN, og gjør det NÅ ! Jeg pleier ellers å synes at slike ting bare er tullegreier, men denne gangen lo jeg - høyt.

Ellers: "The moon is down/Natt uten måne.
Kort og utrolig lettlest til å være Steinbeck. Du gjør den unna på noen timer.
Handler om tyske invasjonsstyrker et sted i Norge, men uten å nevne navnet på landet. Man skjønner det likevel raskt.

zathx sa...

Hvorfor lese når vi har filmer.
lykke til!

Hanne sa...

The Road er en utrolig bra bok! Den handler om en far og sønn i en post-apocalyptic verden eller noe, det er ihvertfall få mennesker der ute. Det tar kanskje lit tid å komme inn i den da den er skrevet litt spesielt, men det er noe av det som gjør den veldig bra! Selv leste jeg den hele på en dag, for spennende å legge ifra seg. Den er heller ikke for lang, det er nok positivt for deg.

Porcelain Haze sa...

Du kan jo lese de tre første bøkene i Twilight serien ;) Enkle og spennende bøker, anbefales masse!

Eliss sa...

Dan Brown, angels and demons. Sovner du mens du leser den er du rar.

AudM sa...

Filmen Sult er jo verdens beste norske film, så lykke til.. Hvor jobber du egentlig utenom Bunnpris?

Jan Otto Hovden sa...

Anbefaler sterkt "The Freedom Writers Diary" som også er filmatisert. Sterk sann historie.
Den kan kjøpes rimelig hos capris.no

Kariaanne sa...

Eat pray love klarte jeg aldri å lese ferdig. Waste of time

Sofie sa...

Jeg har nettopp lest sult og hatt fremføring om den!

kristinakh.com sa...

Velg bøker som det har blitt laget filmer av. Det er lett ;)

Næd sa...

The Curious Incident Of The Dog In The Night-Time av Mark Haddon, American Psychom, Lunar Park av Bret Easton Ellis.

hannastrand sa...

jeg har ikke lest de.

Så nå tenker jeg du ble mye klokere! :)

Leni sa...

Sylvia Plath - The bell Jar...

depressing, oh yeah

e.m. sa...

IKKE LES DEN MØKKA:
"Beyond the beyond"
"The whisper of banshees"
"No place for heroes"
"The Angel"
av
Eric Mackall

Loompanics Unlimited & Paladin Press

"Sult" sto i bokhylla mi i et par år før jeg i mangel på noe bedre gadd å lese den. Trodde det var noen høyttravende greier, men den handler kort og godt om en fyr som lusker omkring i Oslos gater og er sulten.
Leste den to ganger og deretter to ganger til. En av de beste bøkene jeg har lest, selv om den handler om - ingenting.
Gudd løkk.

JANNEKAKE.COM sa...

De siste bøkene jeg har lest på engelsk:

Harry Potter (Den første,resten kommer etterhvert)
The five people you meet in heaven
The Secret
Brokeback Mountain

..Anbefaler egentlig ingen av dem, hvis du ikke liker Harry Potter. ^^ Så.. Æsj, jeg suger til dette her.

Arma sa...

hitchhikers guide to the galaxy! LETT

jenny sa...

about a boy er kjempebra! mye bedre enn filmen :)

har kjøpt eat pray love men ikke tatt meg tid til å lese den. gleder meg

Anonym sa...

TWILIGHT-SERIEN!
Helt konge bøker!! :D

veronica sa...

Eneste boka jeg har lest på engelsk er Lord Of The Flies, fordi læreren tvang oss til det på vg1. Jeg hater å lese når jeg må. Har faktisk fire bøker som skal være lest til i morgen, men jeg har bare lest en og en halv av dem. Prøver fortsatt å lese, men sovner hver gang jeg blar over til neste side. Dritt..

Men uansett, lykke til!

veronica sa...

Forresten.. Hvilken klasse går du i? :)

Kamilla sa...

Bibelen, uten tvil!

kine sa...

Om boka e utgitt på film så sjå den så les du det som e skreve om boka på google, he-he. enkle e ofte d beste, you know

Anonym sa...

Ikke at jeg oppfordrer deg til juks eller noe .. (jo, det gjør jeg forresten).
MEN hvis du tross alt bare har tre uker på deg, anbefaler jeg deg og finne hele boken "Lovely bones" kapittel for kapittel rask oppsummert på wikisummaries. Jeg hadde dårlig tid, og det funket flott på min fremføring!

Stine Marie sa...

TWILIGHT!

Safia. sa...

Jeg vil annbefale Twilight!

Anonym sa...

Les Twilight, der går det ikke ann å sovne, jeg garanterer det ^_^

Prinsesse Iselin sa...

fågel <3

Regine sa...

Den beste serien ever som eg har lest e Shopaholi-series by Sophie Kinsella. Det e så morsomme og lettleste bøker om ei hovedperson som e heilt håpløs når det kommer til shopping :D
finst både på norsk og engelsk.
e 4 bøker så langt.. og det skal bli film av det i mai trur eg det e.gleder meg vilt. check it out!

Anonym sa...

Les noe av Marian Keyes. Watermelon for eksempel. :)

Linnéa sa...

Takk for mange flotte tips! Har lest hele shopaholicer-serien, faktisk. Kunne ha brukt de, men da måtte jeg ha greid å huske hva som hendte. Det gjør jeg jo ikke akkurat.

Men skal sjekke ut opptil flere av forslagene! Kanskje jeg skal bli en lesehest en gang.

Christina sa...

Har ikke lest de, men leser selv "New Moon". Bok nummer 2 etter "Twilight" (Som også går på kino nå). Syns de er kjempebra:)

Ingeborg sa...

Haha. Bøker, jess. Jeg har ingenting å anbefaler, men jeg har et lite spørsmål.

You see, du som er så opptatt av rettskriving:

Skullde det ikke vært "dem" i stedet for "de" i den siste setningen? Tror det var noe sånt som "Har noen hørt om de?" du skrev. Nå er ikke jeg ekspert, og det er derfor jeg lurer, siden du garantert er mye bedre enn meg i norsk. Men jeg ville i hvert fall ha skrevet "dem", og da lurer jeg på hva som er riktig?

Evnen til å formulere meg, den er på bunn altså, men jeg håper du forstod spørsmålet.

Linnéa sa...

Ja, det kan du lure på! Lurer jeg også. Er ekstremt dårlig på de/dem, og ser ikke forskjell - faktisk. Men skal sjekke det opp når jeg kommer hjem, jeg MÅ lære meg dette.

Hanna sa...

Les "Belle de jour, the diary of a callgirl" Veldig lettlest og morsom, passer bra for alle som kan tenke seg å lese dagboken til en hore i London ;)

Anonym sa...

jeg har sett filmen About a boy da:) Funker like bra.

Anonym sa...

du kan iallefall leie filmen "about a boy". Norsk: Gutter er Gutter. Det gjør at du slipper å lese så himla mye hvis du skal skrive rewiev elns ;)

Siri sa...

Det var en gang en vampyr. Han var digg og het Edward. Kjæresten hans var meg. Les Twilight så kan du og få lov å være kjæresten hans.
Gah.. De bøkene kan gjøre Eli Hagen fjortis!

Vilde sa...

Du burde virkelig lese Marley and me, fantastisk søt og morsom bok:) Ellers er jo heller ikke Harry Potter å forakte:)

Anonym sa...

Agatha Christie sine bøker er bra på engelsk. Utrolig spennende og ikke noe tjukk heller, som oftest iallefall.
Ellers så anbefaler jeg sør-afrikaneren Coetzee sine bøker. De er først og fremst på engelsk.
=)

Anonym sa...

About A Boy er faktisk veldig søt :) Og lettlest.. :)

nilia sa...

Har sett About a Boy på film, teller det?

Les noe enkelt. Som Slam, av Nick Hornby. Lettlest og grei.

nilia sa...

Og IKKE les Lord of the Flies. Det er bedre å gå i sokkelesten fra sentrum til Hjelset midt på natten i desember.

Anonym sa...

Siden Sult er gammelnorsk anbefaler jeg deg virkelig å låne den på lydbok!! Og "infidel - my life" burde du lese.

Anonym sa...

du burde lese enten twilight eller Jason & Kyra

Anonym sa...

Twilight, new moon, eclipse eller breaking dawn. er en serie skrevet av stephenie meyer(du har kanskje hørt om filmen twiligt? om du ikke har sett den, anbefaler jeg deg å gjøre det).