14. jan. 2009

I e statsminister i

Jeg har fått mange tilbakemeldinger på den grufulle dialekta mi. Jeg er enig i at Moldedialekta er verre enn korpsmusikk og blokkfløyter (til sammen), men Nordlandsdialekta er kanskje 12 hakk verre. Ikke bare kanskje heller, det er helt snickers og twist det. (Sikkert og visst.)
Anyroad, toppen av kransekaka var på jobb i dag da jeg fikk refs for å "kaste" champinjongen (soppen for dere otlendinger) på rullebåndet. Sopp skal nemlig ikke kastes kunne hun fortelle. På Nordlandsdialekt. Jeg ble rett og slett bare stående og måpe. Refs og Nordland på en gang.
Like etter kom en sunnmøring, og jeg ble rett og slett stående med enda videre munn enn tidligere. Den dialekta derimot, den kunne jeg godt ha tatt med meg hjem!

Poenget!! La oss kåre Norges fineste OG styggeste dialekt!

Siden vi var inne på mimring i går... Føler dette passer helt til sammenhengen:

Får litt vondt av meg selv av og til.

269 kommentarer:

Anonym sa...

finest: bergensk
styggest: nordlansk/trøndersk

Anonym sa...

fytti katta.
Verste jeg har hørt.
Du har den styggeste dialekten. Æddabædda.

Anonym sa...

Styggest: kristiansundersk
Penest: stavanger eller kristiansandsk

Anonym sa...

Kristiansandsk... Hahhaa, den tror jeg var litt feil. Menmen, anyways, SLIK SOM DE SNAKKER I KRISTIANSAND

Ingvild sa...

haha, jeg synes dialekta di er tøff! Skal være glad du ikke snakker Bodø-dialekt, det er stygt. :<

A n n e t t sa...

Jeg liker Fredrikstad dialekta! :)

Madeleine sa...

Finest: Trøndersk (er faktisk ikke trønder)
Styggest: Helt klart Østfold (der jeg er så heldig å ha min opprinnelse, skjuler seff alle tykke lér og æ endinger da)

Espen sa...

Finest: Sørlandsdialekt (hvis det er jenter som snakker)
Verste: Nord norsk

www.moniicaa.com sa...

Jeg digger Molde-dialekt, jeg!

ELSK: Stavanger og så er jeg glad i Bergensk, hehe!
HAT: Nordlendinger! (Type Bodø, Tromsø....)

Anonym sa...

Finest: sunnmøringer eller oslo
Styggest: molde :)

Hvordan går det med nyttårs forsettene forresten?

Anonym sa...

må faktisk si mæ enig i at du ikke har så veldig fin dialækt nei. det der "i" som dokker sir, og ikke minst nynorsk, æsj! ellersss så e nordlandsdialækta ikke så fin, men finnmarksdialækta derimot<3<3 + at vi e samisk <3

Anonym sa...

styggest: trøndersk!!!!!!!!!!!jeg blir gal av irriterende trøndere som er overalt!

finest: de fleste dialekter i sogn og fjordane. synes de er så koselige:)

Christine sa...

Fineste er helt klart bergensk! Ser man bort i fra patriotismen, så må jeg si sørlandsk.

Ellers takler jeg ikke dialekter som er nord for.. Bergen egentlig. Og liker heller østlandsk.

Anonym sa...

finest: totning!

Anonym sa...

Finest: Haugesunddialekt.
Styggest: Oshlodialekt.

Lille Wee sa...

Oslodialekt med en twist av Bærum er ganske stygt.

Stine N sa...

Fineste er Stavangersk
Styggeste er Trøndersk og Haugesundsk!

Christanse sa...

Styggest: Kristiansunder (min egen)
Penest: Bergenser

ingrid sa...

Jeg kan ikke fordra trøndersk og når noen mannfolk snakker bergensk. Men jeg liker kristiansandsk og hordalandsdialekt.

Guro sa...

Styggest: Haldendialekt.
Finest: Totning <3

Anette sa...

finest: haugesundsk, kristiansands, stavangersk
verst: nordlandsk

Arma sa...

Nordlendinger har LETT den styggeste. Godt vi er enige.

Hanne.sk sa...

Det fineste er seriøst slik som du snakker. Synes det er dritkult;-D
Styggete er sånn pen-pen-pen Oslodialekt. Kvalmt:p

Lena sa...

Den peneste er sunnmørsdialekten :) (.. siden jeg er evig sunnmøring). Men helt ærlig synes jeg faktisk at romsdalinger og nordmøringer snakker ganske fint også, jeg er jo tross alt født i Bu utenfor Molde.
Den styggeste må være alle dialektene i Gubrandsdalen. Huff og huff.
Artig blogg som alltid :)

IDA sa...

Helt klart Haugesundsdialekten som er den aller fineste!

Bor i Trondheim, og er dritt lei av trønderdialekten, æsj...

Jeg er Annika. sa...

det er ingenting som heter nordlandsdialekt :(

Sofie sa...

Uff da, no skal eg gå i mot straumen, nordlændinga har ikkje den verste dialekta. Eg skulle ønska et eg snakka nordlæning.

Jeg skal derimot si at det verste språket, verken er et ordentlig språk eller dialekt. Kebabnorsk er verst.

Johanne sa...

Styggest: Kristiansundersk!!
Finest: Molde eller bergensk

maren sa...

finest: bergensk, så klart.
styggest: trøndersk! og sånn dialekt der de har byttet ut R'ene sine med G. "jeg skal bage kjøge rundt denne svingen heg, så eg det ikke lang igjen"

Anonym sa...

sunnmøring er den styggeste dialekten, jeg snakker den selv, men prøver desperat å slutte. jeg elsker stavanersk!

Danjel sa...

Nordmørsk er jo vakkert! Og den styggeste må jo være Hallingdølsk? Ja.

Anonym sa...

+ Sogndals-dialekta

- Oslo-dialekta

Caroline! sa...

Finest: Haugesund-dialekt. Har vel kanskje noe med å gjøre at min første forelske snakket slik. Av en eller annen grunn blir jeg også litt fascinert av trøndersk
Styggest: Nordnorsk.

bergfald sa...

nordland forever!
fredrikstad har nok den verste, men samtidig den artigste - ler alltid når jeg hører dem snakke

eili sa...

hater trønder dialekt.

og elsker stavanger dialekten ! ( og bloggen din såklart)

Anonym sa...

finest: Bergensk
styggest: Sånn tjukk l dialekt..vet ikke hvor de er fra, men skjønner hvertfall ikke bæret av hva de sier:P

Karenmor sa...

Bodø dialekten er faktisk ikke så ille , det er enda være nede på vestlandet elns ... Bergens dialekta er super fin :D

Anonym sa...

Finest: NORDLANDSK (men ikke lenger enn Troms. Finnmarkingene snakker særdeles usjarmerende.)

Styggest: (nord)-trøndersk og Kristiansund-dialekt.

Kristine N sa...

finest: sunnmørsk
jævligste ever: trønderdialekt.. fy f

randielen sa...

vi kan kåre den mest uforståelige i stedet ? :D
om du beveger deg lengst - lengst inn i Stavanger, der finner du dialekten som er vanskelig å forstå PLUSS at de snakker fort.
Har halve slekta mi der nede i det området.
Umulig om du ikke er oppvokst der.

Men fineste dialekta finner du i Bergen.
Og den styggeste finner du i Trondheim.

Christina sa...

Ingen er så hærlige som Stavanger <3

Anonym sa...

Synes bergensdialekt og pen-kristiansand/sørlands-dialekt med bløde konsonanter er penest.. styggest er de som kommer fra steder hvor landet er smalt, som = nord-norge..

du snakker by the way kult Linnéa, men det er nok fordi DU er kul i alle videoer jeg har sett;)

e.m. sa...

Hvordan er det i det hele tatt mulig å si at- eller avgjøre om en dialekt er pen eller stygg ?
Likevel: Dovremålet er favoritten.

justiceforhans sa...

sjuke turn-skills. :(
Æ synes nordlansk e ganske fint æ! wohoo! Styggeste e LOMSK, har ikkje nokka te overs for den dialekta der, grautmål :)

zathx sa...

Jeg elsker dialekten din!
Jeg pleier ofte å herme etter det du sa i den første videobloggen din. Plutselig kan jeg bare si: "i treng ikkje badesåpe, i har ikkje badekar!" - noe i den duren. hahaa

Anonym sa...

syns du har VELDIG stygg dialekt.
+trøndera

Anonym sa...

Nordlandsk må være den styggeste dialekten.. De fra møre snakker pent:)

Julie sa...

FINEST stavangersk
STYGGEST ålesunj

Julie sa...

FINEST stavangersk
STYGGEST ålesunj

Åse Marie sa...

Jeg sliter med Valdres dialekten, synes den er uforståelig og stygg.

Bergensk er fint, men jeg snakker den selv, og er vel dermed ganske inhabil.

Cecilie sa...

Haha, litt morsomt å se alle som syntest Bergensk dialekten er fin her :) Jeg snakker sånn og er ganske lei av at folk kommenterer at den er stygg og at vi snakker med rare r'er.
Men den fineste må vell være kristiansand eller den fra lofoten ! <3

Anonym sa...

Finest: De fra Kristiansand
Styggest: De fra Fredrikstad!! Jeg blir flau når jeg hører noen av de snakke :/

Dialektlover sa...

Styggest: KRISTIANSUNDERSK!!!
Finest: Trønderdialekt

Linnéa sa...

Styggest: Bergensdialekt. Høres ut som sutrepaver hele gjengen.
Finest: Indre Sogn. Den er så rar at den blir fin.

Må også legge til at blokkfløyte kan være fint så lenge ikke det er 30 barneskoleelever som spiller det samtidig.

Anonym sa...

Jeg synes alt som ikke er Bærums- eller alt for stuck up osloenser- dialekt har sin sjarm ^^

Ida sa...

Finest: Sørlandsk
Styggest: Nordlandsk

e.m. sa...

BLærumsdialekt blir den kalt i Oslo. Bodde der i 20 år.

JANNEKAKE.COM sa...

Dette er bare løgn og bedrag, men hey..

Den fineste: Bergensk.
Styggeste: Trøndersk.

B sa...

Finest: Sørlandsk
Styggest: Nordlendinger(Dialekten i alle fall.)

huilei sa...

Finest: Stavanger-dialekt
Styggest: Definitivt totning (det verste er at jeg ble oppvokst med det, ugh)

pernille sa...

hahaha, for et herlig bilde. Sørlandsdialekten er absolutt finest, og.. jeg kommer ikke på noen stygg dialekt. Alle har sin sjarm

Ida sa...

Forsåvidt kan jeg si at jeg nå har begynt å like Molde dialekten bare pga deg, og at jeg også (slik som Zathx) kan gå rundt å si ting som du har sagt i videobloggene dine sånn helt plutselig!

akkedina sa...

♥Sørlandsk takk! (ikke Kristiansand, Listadialekta er deilig!Ü)

Nei til folk fra stavanger som snakker pent! I rogaland sier man "Eg e" ALDRI "Jeg er" !!

Theeeerrrrrreeeseeeeeee sa...

ZOMG X antall atomer i 130 g gull

Hvor sykt er det ikke at mange her mener at STAVANGER DIALEKTEN!!!! er den fineste "Fy fadåRRRR, sÅÅÅÅg du hu damÅÅÅÅÅ deRRRR, deeiiii kleRRRRRRRRRnÅÅÅÅÅÅÅ va isssssSSSSssscCCCCChe fiiiIIIInEEEE"
Jeg blir kvalm bare av å skrive det, seriøst folkens, reality check!!! Jeg er nabo til fylket Rogaland, og ja, de har olje, selvtillit, Pia Tjelta, penger og Kvadrat, men dialekten deres er uffatelig stygg. Ikke stygg i seg selv, men det er heller måten de snakker på, hvordan de overdriver vokaler, og hvordan de sugler ut -kj-lyder og i det hele tatt hvordan skikkelig, kino og kjæreste blir "såååååååg ein sccccccchhiikkkeeeeeeelig brrrrrraaaaååaåaåaaa fiiilm på sjjjjchhhsjchhhhino iii gååååårrrkrr med sjchhhhccchhæææærsteeen miiin", hvordan R hakker og henger seg opp, og hvordan de fucker up språket. Nei, rogaland dialekt: spesielt stavangersk, er helt jæææææææææææææææævliiiiiiiig!!

Rebekka sa...

Finest; Bergensk
Styggest; Stavangersk

Dialekter er en sjarm i seg selv uansett! : D

peaches sa...

Finest: Sunnmørsk :D
Styggest: BREI nordmøring, som sir æn og to og tre, fisikk (fysikk) hhaha :D
Ellers er det vel mange delikate og udelikate dialekter der ute.. hehe!

Caa sa...

Ålesunddialekt er ikke så gale faktisk, åsså østlande sankker ikke så gale heller.

Men NYNORSK.. nei .. det liker jeg ikke.. åsså liker jeg ikke de som snakker som Æ hæte kmvlk.

Anonym sa...

Finest: Sandnes:D
Styggest: totning. takler. det. ikke.

Anonym sa...

kr.sand og fr.stad er finest..
bergen er GRUSOM!

e.m. sa...

Akkedina: An e goe den. Værsta eg vett e nårr folk hér ska snakka fint.
Theeerrrese: Det e forrde atte me bler oppdradde fra me e ongar te å synas at dialektå våres e stygge.

MarenMelstveit sa...

Finest dialekt: Stavanger dialekt (nei det er ikke fordi jeg er derfra)
Styggeste dialekt: JÆRSK! Altså de som er fra jæren. Det er skikkelig jævlig

Anonym sa...

Herregud, det er ingen som snakker et SKRIFTspråk, aka, nynorsk! Man skriver nynorsk/bokmål og snakker en eller annen form for dialekt

Therese sa...

Nei, det fordi at Stavangerdialekten har blitt utvannet til en difus forvirret smørje av lyder

e.m. sa...

Det e sant det. E den jævla oljå sin feil altsámen !

stephanie sa...

eh?! hvorfor har ingen nevnt sånn stygg telemarksdialekt? "je har vondt i huggo. hva skal je tek me tå gjørra no?" det er jo helt forferdelig. det er på grensa til dansk omtrent!!!

også snakker de veldig stygt i østfold... typ moss-fredrikstad-sarpsborg. SÆRP som dem sier er nok verst, for der en dialekta like brei som rumpa til erna.

bergensdialekten er pen på noen. jeg opplever den som masete egentlig, kommr litt ann på hvem som har den. moniicaa fks snakker helt fantastisk.

stavanger er pent, men homo på gutter.

tror vi faller på at trønders er fin dialekt. hvorfor? jo den er barsk, rett og slett. mer mann får du ikke.

Anonym sa...

slik de snakker i østfold er det absolutte turn off!

MarenMelstveit sa...

æh Therese, "beklage så møye, men nå må du sje ta deg vann øve håve! Blitt forvandla te ka? Stavanger e ein dialekt som sikkert har vært her lenge før din.. Nå må sje du ver så misunnelige =)"

Sofie sa...

Finest: Kr.sand og stavanger.
Styggest: Toten

e.m. sa...

Stephanie: Så du meine allså at adle mannfolkå i Stavanger e frikar ? Denne maen e det iallfall ikkje. Eg foretrekke den ekta varen !

Silje Vanilje sa...

Det er ingen dialekt som kan karakteriseres som "nordlandsk". Faktisk er det slik at enkelte dialekter i nordland har mer til felles med vestlandsdialekter enn de har med dialektene fra troms og finnmark. Jeg blir litt fornærmet her, av å bli greidd under samme kam som Bodø- og Tromsødialekt.

Anonym sa...

du der oppe.
.. "men homo på gutter"

Hva. Faen? Hahahaha. Dust.

Christine sa...

+ Bergensk

- Haugesundsk

susanne sa...

Moldedialekta er heelt nydelig. Begynte nettopp i klasse med ei som snakker sånn, har aldri hørt den før, så synes den er ny og fancy fremdeles.

Kan ikke fordra slik de snakker i Lange Flate Ballær (åååhhhrr,teit tittel) men det er kanskje fordi jeg bestemte meg for at det var den verste filmen jeg hadde sett etter 15 min av den.

Kristine sa...

styggest:

de styggeste sørlandsdialektene, men enkelte er litt fine, som arendal og vennesla :p

finest: det er ingen dialekter som er fine. Eller jo, kanskje

Kristine sa...

haugesundsk er elsk <3

Anonym sa...

finest: nordlening og sørlandsdialekt
styggest: moldenser
beklager

Ida E M sa...

Var denne sunnmøringen en ung, mørk mann med et blendende smil med fornavn som begynner på A? Kan isåfall se for meg grunnlaget for måpingen.. ;)

Siri sa...

Penest: Jærsk, nordlandsk, stavangersk

verst: Trøndersk

Anonym sa...

Styggast: Nordmørsdialekt
Finast: Sunnmørsdialekt, utan tvil!

Marlene sa...

Finaste: Stavangersk
Styggaste: Nordlendiinger

Haugesund dialektå, e og jævla fine.

Pernille sa...

Penest: Bergensk når det ikke er overdrevet. (men det er vel kanskje bare fordi jeg er bergensk selv?)

Styggest: Østlandsk. (jeg er halvt østlandsk, men likevel. Det er ufattelig irriterende)

Camilla sa...

totning er stygt! Og jeg kommer fra gjøvik så jeg burde være vant til det. Finest.... trønder?:)

Anonym sa...

gidder ikke gå rundt å irritere meg over dialekter, hver dialekt har sin sjarm.
liker både en barsk nordlending og en sjarmerende sørlending.
dialekten din er forresten skikkelig kul, liker å høre folk fra molde snakke. :D

Anonym sa...

Finest: Bergensk/stavangersk
Styggest: Nordland/molde

Anonym sa...

Hahaha, er enig med Therese. Kanskje noen liker stavangerdialekten siden den er "eksotisk", mens vi som blir utsatt for den til daglig blir utrolig lei av den!

Sanna sa...

Ohhh, ei anledning tel å peis ut kor nydeli vi norlænninga e. Sælve dialekta e jo.. brukbar. Litt mykje helvett å hæstkuk, men mest på di folkan som bor innerst inni gokkfjordan. Men vi e nån sjarmissa.

Ellers. Fineste dialekt er trøndersk og finnmarking. Sossgomper fra bærum og alt det der prater verre enn Moldefolk. Så Linnèa, stay strong with the Molde-sing-along-dong-song.

Ellenpellen sa...

Styggest: TRØNDERSK definitivt

Men d e mange fine da, bergensk, østlandsk og moldenser e fint :)

Moldenser e fint når d ikke snakkes breit...

Marie sine ord, lest av deg. sa...

Jeg synes det er så morsomt når folk synes at STAVANGERSK er finest.
Jeg som snakker det selv synes det til tider er heslig, egentlig mesteparten av tiden ganske heslig, og så sånn 1% av tiden litt kult. LITT kult.

Anywayzzz lizz:

FINEST: SUNNMØRSK <3 <3
(jeg kunne definitivt tatt med meg det hjem jeg også!!!!)
STYGGEST: Nordlandsk

Marie sine ord, lest av deg. sa...

OG KAN JEG BARE SI:
Ingen kan for slik de snakker, du kan ikke si "de guttene som snakker sørlandsk er homoooo" etc etc, det blir litt for dumt lizz.

JÆRSK var en gang en dialekt jeg hatet intenst, men ble så en dialekt som jeg smelter hver gang jeg hører (kanskje på grunn av en gutt?)

Men jeg holder en knapp på "nordlandsk": mye pga den konstante banninga og høye skingrende dialekten. Men then again, det er jo mine erfaringer som gjør at jeg syns det...

Elizabeth sa...

håpe du mene NORDLANDSDIALEKT å ikkje nordnorsk ;)

Anonym sa...

styggest: trønder, STAVANGER, det meste i nord, egentlig
finest: sånn fin østlandsk

hvordan snakker de i sunnmøre? jeg vet ikke jeg

Anonym sa...

Det er ingen i Telemark som sier Je. Det er Gudbrandsdalen. Skaff deg info før du spytter ut masse dritt, menneske!

Jeg misliker rogalandsdialekter. Jeg har fortsatt til overs å møte et menneske fra Rogaland jeg liker. Ikke bare på grunn av dialekten, men jeg tror dialektet og fylket former de til å være helt forferdelige mennesker. Der fikk dere den, rogalendinger.

Jeg misliker og sunnmørsdialekter. Ouh. Nei.

Resten kan jeg uten problemer like. Noen er selvsagt finere enn andre, men sunnmøringer og rogalendinger har så jævlie dialekter at de peker seg så godt ut. Nordnorske dialekter er ingenting! De er fine. Finest er selvsagt min egen.

Frenger. sa...

FINEST; stavanger, men gutter med Haugesundsdialekt er nydelig!

STYGGEST; Uff, på P3 er et en fyr med helt jævelig dialekt.. nødt til å skru av radioen. Jeg vet ikke hvor han kommer fra men jeg tror det er en av dem "Are & Odin" fyrene. helt grumsomt!

Anonym sa...

Finest: Stavangersk
Styggest: Grimstadsk

Silje sa...

Sånn som vi snakker på Averøya er helt klart den styggeste, tro meg!

Gøril sa...

Jeg forguder dialekten din!

En dialekt som har en blanding mellom nynorsk og bokmål tenker jeg er verst.

Finest ... Stavangerdialekta, kanskje?

Kamilla sa...

Sognedialekt og stavangerdialekt e finast. Nordlenning e styggast.

Bella <3 sa...

Så utrolig fin header du har :)

Anonym sa...

Finest: Sunnmørs, trøndersk, sogndalsk :)

Styggest: Bergensk!!!!!!!

Anonym sa...

VERST: Brønøysynd(sk)- og spesielt hvis man blander dette med sånn de prater i Oslo
BEST: Bergensk og Salten(sk)

Ingvild sa...

Finest: moldedialekta
Styggest: bergensk

Helt sant! :O

Anonym sa...

FInest: Kommer an på personen...Er mennesket vakkert inni og utapå blir dialekta fin óg!
Må innrømme at jeg ikke likte Molde-dialekt tidligere...helt til det kom en hehe, tiltalende fyr i klassen fra Molde...Åååå, fin dialekt...

Styggest: Ikke egentlig en dialekt, men en av-art-finne-på-selv, -som eksisterer i trøndelag.
Såkalt fintrøndersk! Gjene litt eldre mennesker, finere fruer som knoter med uuuut-talt "oslolenser" (som de kaller det) med trøndersk tonefall!

Eks.Jeeeeeeeej skulle så gjeeerne hatt en pen åååweråååål i en farge som står til en pen bukse jeeeeeeej har i mine gemakker jeeeeeej.

Flettfrid er ikke overdrevet folkens, det finnes en bråte som snakker slik på ramme alvor.
De er så opphengt av å snakke peeeeen, at de snakker helt feil...som da min gamle tante sa...Nei nu, nu går det over aaaaalle GENSER!

KA sa...

Glad i Bergensk, jeg :D Er ikke så veldig glad i Stavanger-dialekten da men...

Anonym sa...

De som synes stavanger dialekten er finest har muligens kun hørt Kristoffer Joner sin superlight og rene stavangerdialekt. Hans måte å formidle denne dialekten på er ikke så ille, men de fleste fra Stavangerområdet snakker absolutt ikke sånn. Det er som Therese sier: helt jæææævliiig

Malene sa...

Halloen? Ingen som har hørt solung? Bondedialekta fra Solør i Hedmark.
"Skær vi på bottiken å skaffe æss gæranes gær gætt gætteri?"

En slager over de styggeste.

Anonym sa...

Gøril: Hva faen? Bokmål og nynorsk er SKRIFTSPRÅK, hvor vanskelig kan det være å forstå? Ingen snakker et skriftspråk!!!

Anonym sa...

Finest: Stavanger/Trøndersk
Styggest: Bergensk

Anonym sa...

Finest: Sunnfjordsdialekt! (Området rundt Førde, Florø osv)

Styggest: UTEN TVIL Kristiansundsdialekta.

vilde sa...

Finest: Trøndersk (utrolig nok, jeg elsker den!)
Styggest: Molde - sorry du;p

Charlotte sa...

HVORFOR I HELVETE SKRIVER DU I PARANTES "SOPP FOR DERE OTLENDINGER"?? HVA MENER DU? BLIR KVALM, HVOR TRANGSYNT ER DET MULIG Å BLI??
Pleide å lese bloggen din før, og synes den var interessant. Men når du kommer med sånne kommentarer viser det hvor barnslig du egentlig er.

Anonym sa...

jeg har alltid synes at nordlandsk har vært den styggeste, helt til jeg hørte arendalsk. herregud, den må høres!
den fineste er stavangersk! :D

Sunniva sa...

Jeg elsker sørlandsdialekta. (Kristiansand, stavangen o.l).

HATER derimot sunnmørsdialekta.
Ikke noe galt med dialekta vår da! Fått hørt at den er nokså sjarmerende

Synne sa...

Finest: Sørlandsk
Styggest: Nordlandsdialekt (egentlig alt oppover fra Bergen, inkludert Bergen)

Molde er en sjarmerende dialekt! :)

ostertag sa...

Jeg syns bergens er fint, og nordlansk stygt.

ostertag sa...

Jeg syns bergens er fint, og nordlansk stygt.

Sandra sa...

Fredrikstad- og bergensdialekten!

Anonym sa...

Styggest: Sunnmøring, Bergensdialekt og Fræææning: "I hære bære på æne ære!"

Finest; Molde og Trønder ;)

Monique Lund sa...

Bare så det er sagt - jeg synes moldedialekt er litt kult jeg!

Trude sa...

Bodø-dialækta e jo førr faen den aller fineste førr faen.

Andrea sa...

Finest er trøndersk, uten tviil! Og det er ikke noe jeg sier bare fordi jeg er fra sør-trøndelag. Får høre at jeg har en veldig pen dialekt uansett hvor jeg befinner meg i landet:-)
Styggest er bergenser. Eller, hvordan sier man det? Bergenskersk? :-P

Andrea sa...

Og jo, det snakkes faktisk nynorsk enkelte steder, som f.eks. osterøy utenfor bergen:-)

Linnéa sa...

Charlotte: Det var en intern spøk til Arma. (kjekt.blogspot.com). Ikke alle vet hva champinjong er.

Anonym sa...

Styggest: Kristiansundsdialekta!
Kåret til styggest i Norge flere ganger av blant annet TV2 !

Karoline sa...

Finest: Bergens eller haugesundsk.
Styggest: alt som kommer fra nord-norge

LinnéaW sa...

jeg liker ikke nordnorsk, passer som regel ingen andre steder enn bland oss nordlendingene selv, åhh, det er så stygt, vil ikke snakke sånn, uff.

skypus sa...

styggest: BOKMÅL! og sånn som de snakker i toten, østfold og tromsø(og oppover).
finest: ingen?

(nordnorsk er bare stygt hvis man snakker det bredt og brautende)

Karoline sa...

Synne: Du sier at egentlig alt oppover fra bergen er verst og rett etterpå sier du at molde dialekten er sjarmerende. Vet ikke helt om du har fått med deg at molde er ovenfor Bergen.

Line sa...

Æ syns spansk e finast æ!

Anonym sa...

finest: oslosk
styggest: trønder/brønnøysund/sørlandet

Mariah sa...

finest: trøndersk, stavangersk

styggest: molde/kristiansund, nord-dialekter

Anonym sa...

Sunnmøringer høres så sinte ut når de snakker..

Liker derimot den rolige,koselige sørlandsdialekta jeg ;) Vil flytte til Kr.sand neste år, bare pga. dialekta :)

Heihei sa...

Fintest: Trøndersk, folk som kommer fra Stavanger?

Styggest: vestkant fra oslo, grusomt

Anonym sa...

Ingenting som heter "nordlandsdialekt"! Her finnes ranværing, bodøværing, brønnøysk osv. Ikke skjær alle under en kam, vet du :P

Karina Mathilde sa...

styggest er definitivt ålesundsdialekt, sunnmørsdialekter generelt er ganske lame.. just for the record, så er jeg dessverre sunnmøring selv.

jeg synes kristiansundsdialekta er herlig! ;D

ella sa...

Til julie: i ålesund sier man faktisk ikke ålesunj, leses rett fram ;)

styggest er helt klart aust-agderdialekta, og enda mer spesifisert froland/grimstad!

Anonym sa...

Finest: Sunnmørsdialekt
Styggest: Fredrikstadsdialekta

Jeanette sa...

Styggest: Alt som er nordish og brei bergensk.
Finest: Totning og sørlandsk. Sørlendinger høres alltid glade (og kristne) ut, uansett hva de sier, fun, fun, fun!

Silje sa...

Om en dialekt er fin eller ikke, har mye med hva man forbinder den med.. Kaizers Orchestra synger på jærsk. Jeg synes jærsk er nydelig. Hva hadde "Bris" vært uten jærendialekten.

Dessuten er det nok mye patrioisme ute å går her?

Vil også påføye at Sunnmørsk kan være veldig forskjellig. Du har brei dialekt fra ålesund som omtrent ingen snakker, men alle utenfor ålesund kjenner til "ÅRRE STEIKE ME DE"..og som er stygt. Også er det de på øyene som sier "ej" osv, mye mer nynorsk. Jeg snakker vanlig Ålesunder. Og ja, det høres bra ut i mine ører.

Aleksander Denstad With sa...

Finest: Trøndersk
Styggest: Resten

Anonym sa...

Den styggeste er bergensere, snakker så jævlig irriterende. Liker Stavangersk best, men er selv trønder:S

Anonym sa...

Jeg synes dialekter er fucka.. har en av hver i slekta.. Men svensk er fint:D (si fra når vi velger favoritt språk)

M sa...

Finest: Nordnorsk (Vesterålen) <3

Syns egentlig ikke noen dialekter er direkte stygge, så lenge det som blir sagt er forståelig funker det ;).

Guro0o sa...

Hoho. Sunnmørsdialekt her :p

Anonym sa...

Finest: Stavangersk
Styggest: Trøndersk

Anonym sa...

finast; sykkylvsdialekt
styggast; ålesundera

Anonym sa...

Eg heiar på Sunnfjords, Hardanger og gokkTelemarks (Vinje omegn) dialekt.
Misslikar Østfolds dialektar.

Nynorsk er eit skriftspråk. Altså dei pratar ikkje nynorsk på Osterøy.
Eg ler.

Kamilla E sa...

Ålesundsdialekt er finest. Trønderdialekt er desidert styggest.

Renate sa...

Gi dere da!
Trøndersk, ikke verdaling fordi de sier ; Vææt ith æ næi.- Tragisk
Ørsting(Ørsta), og Ulsteinvik, mener jeg har de peneste dialektene, med unntak av folk i/på verdal. Jeg har alltid hadd noe imot folk derifra, og jeg elsker folk likosom

Anonym sa...

fredrikstad dialeka er finest!

Anonym sa...

finest: sånn de snakker i Kristiansand

styggest: sånn de snakker i Stavanger og sånn de snakker i Trondheim!!

Anonym sa...

Til alle dere idioter som sier at nordlandsdialekt er stygg og så (type bodø, tromsø) For det første ligger ikke Tromsø i nordland, men i troms. I tromsø har man også så mange varrierte dialekter at nesten ingen er lik. Og den type du hører på reklamer for idun ketsjup og nugattireklamen er ikke slik tromsøværinger flest snakker.
Det er faktisk mange nordlendinger som kommer ned til oslo osv.. og snakker, også sier du "hvor er du fra?" også sier du "e fra tromsø"
også sier de "snakk ordentlig nordlending da?" hva faen? er folk så dumme at de tror nordlendinger snakker slik på findus reklamene? "guten e jo pinadø fesk i høuve" osv.. ?
Stakkars, stakkars folk.
Det er idiotisk at alle skal bli tatt under samme kniven her.

Varriasjoner finner man i alle dialektene. - og alle har nok noe sjarmerende i allefall

Liv sa...

styggeste: det er ingen tvil om at toten dialekt er den styggeste ala jeee vett itteee!
penest: stavanger

Elisa sa...

Ålesundere har den tøffeste dialekten, de i Kristiansand har den peneste dialekten.

Helene sa...

Fineste dialekten er jo bergensk.
Styggeste dialekten derimot må jo være trøndersk.

Anonym sa...

Bergensk og Stavangersk ER STYGT !!
Oslo er fin!, og det samme gjelder TRØNDERSK OG DIALEKTENE FRA NORDLAND !

deadbarbie sa...

Finest: Bergensk, og ålesund-dialekt!

styggest: trøndersk. absolutt.

Hjørdis <3 sa...

Flekkerøysk er dessidert best !
Oslo er også fint (I)
Ingen dialekter som er spesielt stygge faktisk :P

Hjørdis <3 sa...

Ser ut som det ligger flest stemmer på SØRLANDSK, den dialekta er herlig <3 Å siden Flekkerøya ligger på sørlnadet og er en litt breiere dialekt enn sørlandsk, så må det bare elskes asså ^^ Skulle lagt ut en video blogg og vist, men så modig er jeg ikke blitt enda :P

Du er søt, og har en utrolig søt blogg :)

Synne sa...

Karoline: Molde er et unntak, (kunnskapen min geografi i Norge er heller dårlig)! 8)

Elin sa...

Linnéa! Du må hjelpe meg. HVOR lenge har du tops lasagne i mikrobølgeovnen? min blir rett og slett bare bløøt. men kjempegod smak, bare litt ekkel konsisitens..

Anonym sa...

finest: bergensk, så klart.
styggest: trøndersk! og sånn dialekt der de har byttet ut R'ene sine med G. "jeg skal bage kjøge rundt denne svingen heg, så eg det ikke lang igjen"....Det erikke..trøndersk !!

henke sa...

hahah, hysterisk bilde

Linnéa sa...

Vet ikke hva som karakteriseres som nordlandsdialekt, men jeg ser på det som "hæstkuk" med STOR variasjon i tonefallet under hele uttalen. Om dere skjønner. Skjønner at ikke hele Nordland har en egen dialekt.

Elin: Interessant spørsmål! Før trodde jeg at jo lenger jo bedre, men viser seg at den er enklere å vippe ut på knu 3 minutter! Altså det som står på pakken. Vurderer å putte i ovnen en gang også, kanskje den blir magisk da!

kathrine sa...

herregud, det må være noe virkelig galt med alle folk som sitter her og leser kommentarer. (inkl. meg selv)

folk blir sure for hva andre sier, men selv skal folk spille på denne "jeg har ytringsfrihet, så hold kjeft". hahaha. og folk misforstår hveandre, og istedet for å si det pent eller helt vanlig reagerer folk med "HERREGUd!!" ELLER "fyfaen ass!" og sånne duste ting.

Linnéa stiller et spørsmål, og folk svarer. Må da være lov å svare hva man vil uten at alle andre skal si noe dritt. idioter hele gjengen. reagerer så jævla mye for nothing. lurer på hvordn dere klarer dere ute i verden

Dean sa...

Styggast: Bergensk, fy faen.
Finast; Oslosk, Stordsk

Usikker på endingane, men ser at alle andre går for 'sk. Så då gjer eg det óg.

Eksåo Eksåo

Mari sa...

Finast: Bømladialekt og trøndersk
Styggast: Haugesund - dialekt!

Karina sa...

Bailljis-dialekt(altså kristiansundersk) er det styggeste som finnes i hele verden! Molde blir en drøm i sammenligning.

Jeg elsker nord-trøndersk, tøffere dialekt skal du lete lenge etter, men fin-trøndersk(Trondheim osv) kan gå og henge seg.

Sarah sa...

hahah, jeg synes trøndersk og stavangersk er rimelig fint.

og fredrikstaddialekt er verst!

Silje sa...

Molde dialekt er jo kuuult :D
Styggest: trøndersk
Finest/best: bergensk

Eva-Mari Nilsen sa...

Jeg syns det blir feil av dere som sier at nord-norsk dialekt er styggest. For det finnes faktisk mange forskjellige dialekter her oppe også. Ikke alle av oss snakker sånn skikkelig "feskardialækt" som dere hører ofte på tv. Det kan jeg være enig i er stygt, men det er mange av oss som ikke snakker sånn. F. eks. jeg snakker jo ikke sånn selv om jeg er nordlending. Det er mange fine og "rene" nordlandsdialekter, så ikke ta oss alle under samme kniv, som det er sagt tidligere.
Og det er ingenting som heter nordlandsk, for dere som ikke visste det ;)
Den aller fineste dialekta er fra Kristiansand.

Ida Sanden sa...

Stavangersk er finest :D

Anonym sa...

dialekta di er tøff, ja :D
men ikke like tøff som oss særpingær, såklart.

Martine sa...

FU alle som hater nord-trøndersk. Det som er så vakkert! <3

Jeg -hater- Stavangerdialekten. Pluss Nordlandsdialekta såklart.

Anonym sa...

De heelt klart styggeste dialektene finner du i Østfold og Toten.
UTEN TVIL.

kristin sa...

sørlandsdialekt er finest. og stavanger.
østlandsdialekt er stygt, og sånn trondheimsområdet

Anonym sa...

stavanger= fineste

Kamilla sa...

Finæst: æssar (...)
Støggæst: kr.sund, uten tvil

Sarah sa...

Hvorfor jeg vil at du skal poste bilder fra november/desember 07? fordi det var da jeg begynte å lese bloggen din fast. og jeg husker at jeg syns stilen din da var så inspirerende. ikke det at du kler deg dårligere nå ellerno. jeg ville bare likt å se noen av bildene omigjen. feks. de fra london : )

Ina sa...

Finest: stavanger
Styggest: Romsdalsdialekt

maria sa...

finast: Sunnmørsk, Sogn og Fjordsk, haugesundsk
styggast: stavangersk eller bergensk faktisk. Kjem heilt an på dei som snakkar sjølvsagt...

Anonym sa...

Lite nødvendig å disse korpsmusikk da..
Jeg pleide å like bloggen din jeg.

Anyway.
Finest - Stavangersk
Styggest - gudbrandals dialekt

myro sa...

Moldedialekta er MYE værre enn nordlending.

Den verste er: Kristiansunder
Og den fineste må bli: Sånn som Kammilla i "Kamilla og tyven" snakker :D

Anonym sa...

jeg elsker nordlandsdialekta mi, men STAVANGERS er sykt deilig :D Og den styggeste er uten tvil bergensk.

Xavi sa...

hahahaha, sykt bilde !
jeg synes stavangersk er fint igrunn, men går for bergen ! siden jeg er fra bergen selv kanskje ? hah

Trude og Marianne sa...

Vi stemma på oss nordlændingan. Hurra vi e bæst.

Anonym sa...

Finast: Hardanger-dialekt
Styggast: Arendal-dialekt

Carina sa...

Æ e trønder æ å hærregud så gått de e. Føle en viss negativ energi...?

Christina sa...

Fineste : Sørlandsk(Kristiansand/Arendal)

Liker egentlig alle dialekter :) Er bare vi i Oslo som har kjedelig dialekt...

Stine sa...

Aill veit jo at det e trønderan som e bæst. Vi har jo egen sang og greier..

Styggest; type haldendialekt med tjukk L

Mari sa...

Folk som tar for hardt i erren både på skarring og rulling e litt i overkant for min smak.
Lika godt sunnmøring eg altså, skulle ønske eg kunne snakke det uten å drepe min hardt opparbeida identitet.