10. feb. 2009

Danskepølse

Jeg har vel vært i Danmark en gang i hele mitt vidunderlige liv, og da var jeg sånn cirkus...liten.
Det eneste jeg husker, er egentlig det at pappa ble sur fordi jeg ikke ville smake på noe annet enn chips. Barndomsminnene mine er begrenset, og jeg husker mer eller mindre ingenting. Det samme har jeg jo sagt om all slags form for informasjon, bortsett fra 2 typer ting. Alle uviktige ting interessante hankjønn måtte finne på å si, eller kalori-innholdet i ulike typer mat. Jeg føler jeg kan nå jævlig langt med disse to egenskapene.

Jaja, neinei. Jeg reiser altså med BUSS til Oslo i kveld, før flyet går videre til Danmark i morgen. Og jeg kjenner nesten at jeg er litt sur for å reise, ettersom jeg får 3 dager fravær for å KANSKJE få se Kings of Leon. Det ender vel med at det snør så jævlig at vi må flytte inn på Gardermoen og høre på Radio Norge i stedet. Da legger jeg meg faktisk ned og dør.

Neida, jeg skal ikke være forbanna for at jeg reiser, dere må jo tross alt være igjen og slite på helsa mens jeg fryser utenfor KB-hallen i håp om å få tak i en svartebørs-billett. For all del, jeg skal ha det skammelig gøy jeg altså.

Ja, dette var det første og beste bildet jeg fant av Danmark. Misunnelig?
Nå kom jeg forresten på at jeg hadde et foredrag om vindmøller en gang, og det eneste jeg husker er at de har en by i Danmark som KUN er drevet av vindmøllekraft! Å gud, kanskje det er håp for meg likevel.

Men bare sånn i tillegg: noen som har Danmarktips? Alt fra shopping og mat til utesteder og...sånt. Herr Mini-Acer skal jo være med, så vi lar oss høre fra oss!
Ellers kan dere ønske meg god tur.

64 kommentarer:

Christina sa...

God Tur :D

Marit sa...

God tur og lykke til med billettjakten! :)

pørni sa...

Det var enten i Danmark eller Finland de hadde god McDonalds.

jane sa...

overrasket over at du skrev "en gang" og ikke "én gang"!

Anonym sa...

De har jo Top Shop og Urban Outfitters. Go wild :)

Ingrid sa...

God tur :D
Du har foresten meget fint hår!

tanorexic sa...

God tur:)

ostertag sa...

God tur :) De har masse kule butikker i danmark.

Mari sa...

God tur! Håpa du får tak i billetta!

Johanne sa...

Strøget er jo alltid bra. De har god mat på Hard Rock!

Albertine sa...

De har mange fine sidegater i Køben og de finner mye bra klær i både vintagebutikker og mange butikker som du ikke finner i Norge f. eks Top Shop.
Det er også en stor og veldig veldig god cafè på Højbroplads.
God tur!

Nina is Norwegian sa...

Kjipt at der et i KB-hallen. ER en gammel idrettshall litt utenfor sentrum. (lett å komme dit med buss) Men da er selvfølgelig ikke størrelsen og lyden så veldig bra. Men håper dere får tak i billetter.

Anne Marthe sa...

Jeg kan også kaloriinnholdet i nesten alt. Ganske slitsomt til tider.

Mange bra butikken i Danmark! Zara, Urban Outfitters, Topshop, Oasis, Aldo. De har også BIanco, H&M, Bikbok osv :) Liker meg best i Strøget :-)

Marit sa...

Jeg husker jeg ikke smakte på noe annet en chips en hel sydenferie. Familien var mildt sagt forbanna, men de 'store' som kun spiste chips var kule:)

God tur, og lykke til!

Karin sa...

Caféer/barer: Peder Oxe, Retro, Café Hoppes.

Butikker: Akimbo, Urban Outfitters, Illum, Magasin og en del gode vintagebutikker.

Gå litt ut av Strøget, der finner du de hyggeligste butikkene og caféene.

Lykke til med billettjakten. Hadde nesten dødd for å være der selv.

tineogmarita sa...

God tur:) Håper du spiser mye danskepølse så du ruller til konserten og får billetten og en great opplevelse! Vi vurderer nesten å krysse fingrene for deg!

Marie sa...

Jeg bor i DK for tiden siden jeg studerer medisin her. København er jo en nydelig by så du har masse å se frem til.

- Klimt kafe som ligger ved Nørreport stasjon er fin for å lunche.

- Styr unna Strøget, besøk heller Nørrebro. Strøget er fylt med det samme du finner overalt ellers. Nørrebro har masse designer butikker og er litt "annerledes".


- Stikk innom Barbarellah Loungebar og designbutikk på kvelden. MOJITO!

God tur!

Mari sa...

Skal dere til København? Anbefalar i så fall å berre gå rundt i byen og sjå på ting. Gjerne litt vekk frå typiske turistplassar. Er utruleg mykje fint å oppdage.

God tur!

skeibrok sa...

Såå heldig!

Ina sa...

Have a good trip! :-)

Anonym sa...

jeg tror jeg er en slags kopi av deg, sjelevenner eller hva faen man kan kalle det! Det ligner IKKE meg å lese blogger, har da tross alt et eget liv å leve og alt for lite tid til å leve andres, men her tok jeg meg jammen tid til å kommentere på bloggen din gitt. Du er (jeg er) KONGE!

Martha sa...

God tur :)

mareenf sa...

good tur :)

turid a sa...

Da-ah. Legoland såklart.

Anonym sa...

Lykke til med billettletingen :D

Mira sa...

God tur til Danmark!

Anonym sa...

larsbjørnstrædet og Studiestræde og områdene rundt for de beste butikkene. Glam spesielt på Melchiors Plads 4 . Restaurant Umami for verdens beste sushi. røde pølser fra trallene på nyhavn. tipptopp utested er seff Karriere ( selv om det kanskje var litt opplagt akkurat nå)god kaffe på verdens minste kaffebar i Tullinsgade. ellers bare reke rundt å nyte byen

Rebecca sa...

Hah! Vet du hva, jeg kom nettopp hjem fra en helgetur i CPH:) ANbelfaler å gå i Strøget, du finner alt der, og elsket cafeen: barbessa eller noe sånt, kanskje det het barboesso(?) anyway, message hadde en del kult, urban outfitters, top shop og Gina Tricoten var bra, men gjør det jeg ikke gjorde, gå til kjøpesenteret Fields:) Av utesteder tror jeg at du vil like Vega og Carell:)

Jon sa...

Ja, bli med! Jeg aner ikke når det er inspilling, men jeg vil heller til jungelen enn i gå på skole akkurat nå...

Siri sa...

Åå, danskepølse e min yndlingspølse. det e tilogmed bedre enn Nakken sine grillpølsa. Jajajajaja, siri.

Uansett, kos d girlie <3

Anonym sa...

hvordan finner du ut kalori innholdet i maten? å hvordan klarer du i det hele tatt å lære det? ;o
du er syk :o :D
kan du gi meg noen eksempel ? på hva du kan liksom :)

-fra vannmann

Antiblogger, egentlig sa...

Du har den eneste bloggen jeg liker, sånn cirka!

maren sa...

god tur da, !=)
håper for din del du får biletter så du kan fortelle oss alle hvor gode de var, jeg ELSKER kings of lion;)

Monica sa...

Du må for guds skyld ikke glemme å dra innom Urban Outfitters! God tur :-)

Annemarie sa...

god tur! :)
er et kjøpesenter som heter The Fields, det skal være veldig bra! Har ikke vært der selv, men har sikre kilder;)
Ellers er Søstrene Grene en kos butikk med mye små nyttige ting. Ligger på Strøget såvidt jeg husker.

Kristine sa...

Hei Hei søt blogg =) har en konkkuranse på min blogg: http://www.stork90.blogspot.com/ Gå inn og se vist du vil og vinn ett gavekort på 200 kr til en tøff klokke! ha en fin dag!

Tina Marie sa...

Jeg har ETT kjempetips til deg, Urban Outfitters i strøget. Ser det er flere med tipset, men butikken er elsk!

Anette sa...

Eneste tips jeg kan komme på må bli; snakk med flest mulige danser, drikk mest mulig øl. Med dansker. Da blir turen uforglemmelig uansett.

Anette sa...

Herregud, DANSKER. Dans med dem om du vil, så klart.

e.m. sa...

Hils Pia i Bagsværd fra meg og si tusen takk...

Anonym sa...

god tur til deg

smiley sa...

Kristine:
Hadde du giddet å lese denne bloggen, hadde du ikke lagt ut link til deg selv.
Tyder bare på at du er kjempeteit og ikke kjenner til hva L står for.

Som om noen gidder å bli med på en "konkurranse" hos deg for å vinne småpenger, hahaha.

Lykke til på ferden.

Mor sa...

e.m:
Pia i vafforno?

e.m. sa...

Sjekk med Gogle Earth...eller noe.

Ida Kornelia sa...

Jeg vil også til Danmark!!:D

JANNEKAKE.COM sa...

Føler på meg at du ikke er noe pølsemenneske, men.. Hvis du er det, så anbefaler jeg deg fransk hotdog på det varmeste. Fantstisk godt :3

Carina Isabell sa...

God tur, lykke til med billetter og sånn utover det har jeg ingen minner fra min dansketur utenom en real bakrus, så har ingen tips å gi.

Have fun! :)

Mari sa...

Masse god tur! Du er heldig som bare er i samme land som dem på det daværende tidspunkt. Masse lykke til med billettjakt og kos deg helt sykt mye!

Hilsen Mari-Misunnelig

stylebym sa...

Kos deg masse=)

Maria sa...

Lykke til med billettjakt, dere finner sikkert noe.

Danske mænd er visstnok ganske bra, også har de jo Topshop!

huilei sa...

Hard Rock er jo sånn standard å gå på.

Ellers god tur!

kristinakh.com sa...

Ikke kast bort tiden på tivoli i hvert fall. Det er bare kjedelig!

Maria sa...

larsbjørnsstræde og studiestræde, (ligger i sidegaten/ parallelt med strøget), i de områdene er det ganske mange vintagebutikker! ellers liker jeg magasin og illum.
topshop'ene der er veldig små så ikke ha så høye forbventinger.
god tur :D

emilija sa...

god tur!
skulle gjerne gitt deg noen danmarks-tips, men har aldri vært der selv, så det hadde vært litt vanskelig :)

Sunniva sa...

Visst du skal ha god mat og ei pils på et rolig og vakkert sted, så prøv ut nyhavna.. Når du går i hovedgata inn til sentrum, så har du alt du trenger av shoppingmuligheter.
Og ja, ta deg en tur innom Hard Rock café.
God tur.. Misunner deg sinnsykt :-D

Jeanette sa...

Lykke til..

Anonym sa...

Lykke til med billettene og god tur!

veronica sa...

God tur og lykke til :)

Marlen sa...

Jeg ER misunnelig!
Ville heller være i Danmark å få fravær enn å sitte i kalde nord på skolen!
Men jeg drar til Syden om tjue dager, så..
Lykke til og god tur! :)

TK sa...

Jeg elsker Danmark! Vi var i århus, og der var det faktisk mange fine butikker... og selvfølgelig københavn!

hell yes

Andrea Krovoll sa...

God tur!!! :-) Jeg linker til deg på bloggen min: akrovoll.blogspot.com

justfab sa...

Jeg er dødelig om du kommer inn på Kings of Leon! De er så bra!

Aleksander Denstad With sa...

Mange gode minner fra Dana-cup... Danmark er bra. Så lenge man ikke er der lenge nok til at man begynner å snakke som de. Må vel være verdens styggeste språk..

Anonym sa...

I dag er livet no dritt! please blogg for i dag!