4. feb. 2009

Det er vel ikke bare jeg som er sånn?

Nå er jeg redd. Denne uka hadde vi en slik unødvendig veiledningsdag innen utdanning, og jeg satt igjen med flere nerver enn jeg hadde da jeg kom. Jeg hadde jo mer eller mindre bestemt meg for å dra på folkehøyskole, men da jeg entret klasserommet med alle de andre fra min skole som var interesserte: unnskyld dømmingen, men KUN raringer. Slike som jeg hadde sett for meg kun satt hjemme og så på Lars Monsen på samleboks. Skal jeg liksom bli en slik som begynner å godta alle for den de er?

Jeg liker av prinsipp ikke nye mennesker, så jeg tror jeg står overfor et problem.
10 timer i uka sitter jeg som en ensom ulv alene på en dobbeltpult, mens ca. alle andre deler. Rett og slett fordi jeg ikke kjenner noen, og JEG tar i alle fall ikke initiativ til å bli kjent.
Jeg kan ikke et eneste navn, men likevel sier de navnet mitt og spør meg om ting. Jeg svarer selvfølgelig bare at jeg ikke vet.

Så, jeg kom inn på folkehøyskolen. Og nå må jeg svare innen 12 dager, jeg tisser på meg! Hva skal jeg svare? Noen andre enn meg som sliter med å bestemme seg?

Også jeg som ville i Garden, men de kaller meg jo ikke inn. Jaja, deres tap!

95 kommentarer:

Mariias sa...

Jeg syns du bør dra på folkehøgskole! :) Drar du aleine så er du så og si tvunget til å bli kjent med andre, og alle er i samme situasjon som deg, så du kan jo nesten bare sitte å vente på at de kommer bort til deg :) Go for it!!

gulfrosk sa...

Jeg lover deg, det skal godt gjøres at du IKKE får venner på en folkehøgskole. Da må du virkelig gå inn for å ikke få venner.
Jeg tror ikke du skal tenke så mye på akkurat det:) Hva for slags FHS har du søkt på? Hvilken linje og sånt?

www.moniicaa.com sa...

Kom til Bergen :-D

Mira sa...

Jeg har gått et år på folkehøyskole og for meg var det nok bortkastet. Jeg er ikke noe god på sosiale settinger (spesielt ikke når skolen består av 60 stk, og jeg delte internat med 15 av dem). De sier man bare har privatliv på do på en folkehøyskole, og det stemmer nok, og knapt det. Men jeg tror at hvis man først trives på folkehøyskole så blir det et fantastisk år som man har mye glede av. Handler nok mye om hvordan de første dagene er og om man klarer å bli en del av "gjengen".
Lykke til med valget!

joakim sa...

kom til trondheim daaa! :) lover å følge deg til døra første skoledag! <3 luuuuv :)

Silje sa...

Jeg har mange venner som har dratt på folkehøyskole og så og si alle sier det er bortkastet, både av tid og penger. Finn heller en spennende skole, dra til det store utland? Jeg valgte bort folkehøyskole som 17 åring for å dra på en privat designskole i København, og jeg tror nok jeg sitter igjen med flere oppleverlser enn de som har valgt folkehøyskole :) Det er jo like enkelt/vanskelig å bli kjent med nye folk ueansett. Lykke til frøken :)

Siri sa...

Det finnes bare ett riktig svar frøken. JA

Trine sa...

Jeg forstår deg godt jeg. Jeg liker ikke folk. Faktisk, så hater jeg dem, men det er sånt som man egentlig ikke burde si høyt da det blir litt sett ned på sånn rent samfunnsmessig.
Men, jeg dro faktisk på folkehøyskole, en som lå langt utenfor allfarvei. Og der satt jeg da, med en helt haug oversosiale særinger som syntes at alt var så inni helvetes artig, døgnet rundt.
Men vet du hva? jeg hadde faktisk ikke så værst. Jeg satte mine egne (og ganske tydelige) grenser, og de fleste respekterte mine relativt stenge intime sperrer.
Det ble et år jeg aldri kommer til å glemme, og jeg lærte utrolig mye om meg selv. Men det holdt med det ene året..

Lykke til med beslutningen!

Christina sa...

Jeg tror folkehøgskoler kan være veldig moro. Har to venninner som er på det nå og de stortrives! Begge to har faktisk fått seg kjærester der...Det eneste negative (mener jeg) er at du må betale så mye penger... Som regel tar man jo opp lån =/ Og folkehøgskole er jo ikke en del av utdanningen din, så sånn sett er det MYE penger å betale for et "friår". Men, jeg anbefaler på det sterkeste et friår uansett hvordan du vil bruke tiden din. Selv reiste jeg bort i 3 mndr og nå jobber jeg frem til sommeren:) Lykke til!

Anonym sa...

Bergen is the shit.
Der får du venner enten du vil det eller ikke. Vi e så vennlig med skarre r'en vår og den fine dialekten der vi putter a'ar inn kor det passar oss! skjønnar du? Og visst du ikkje likar oss så gjør det ingenting, for du e så skjønn uansett om du er sur eller blid. Også må vi ikkje glemme at VI ELSKER BRANN TIL DØDEN SKILLER OSS AD!

Men Bergen er en veldig koselig by det! :)

AnyaogIda sa...

Det er nok bare du som er sånn..
Synes du skal gi FHS en sjanse, for da har du enda et år å tenke på hva du vil i fremtiden, om du ikke allerede har bestemt deg. Og det er et år der man får utviklet seg innenfor det man interesserer seg for.
Og ja, det er mange tards på en slik skole, det vet vi litt for godt. Men man kommer også innpå folk på en helt annen måte enn man gjør til vanlig, noe som også er veldig viktig for selvutviklingen. Og Linnèa? Man trenger ikke være den mest positive personen i verden for å gå på en slik skole. Bare se på oss.
Lykke til!

juliana sa...

Jeg anbefaler folkehøyskolen på det sterkeste. Er ikke noe " social bee" selv. Men jeg klarte å få flere veldig gode venner , som jeg til og med vuderte å flytte sammen etter skolen. Go for it! Jeg hadde eget rom med bad så for meg var det litt luksus.. Det kostet bra med penger , men jeg vokste veldig på det ! Lykke til med å velge ..

Mari sa...

Jeg gikk et år på folkehøgskole og det var komplett bortkastet! Angrer på at jeg ikke reiste et år til utlandet i stedet for å bo tett innpå 60 andre som skulle sitte og stryke hverandre i håret, klemme på hverandre osv...
I dag har jeg ikke kontakt med noen av dem jeg gikk på skolen sammen med.

Anonym sa...

Du er nok ikke den eneste som sliter med å finne ut hva du vil gjøre...

Marianne sa...

Du er jo ganske rar du også, eller? Om det er folkehøyskole du har lyst til så gjør du det! Ikke mer å lure på :)

Marit sa...

Gå på folkehøgskole:D

Mor sa...

Prøve å ringe deg, får ikke svar ass.

Kristine sa...

Hvilken folkehøyskole kom du inn på?
Jeg gikk folkehøyskole i fjor, og det var utvilsomt beste året i mitt liv! Angrer ikke ett halvt sekund engang! Man får venner med en gang siden alle er i samme situasjon, og vennskapene varer livet ut...:)

Anbefaler ikke et friår hvertfall, for det har jeg nå, og det er ikke verdt pengene jeg tjener inn, når alle vennene mine bor andre steder og er i et studentmiljø..

effooe sa...

Det blir sikkert party på folkehøgskuuule.

Marit sa...

Ikke dra på fhs hvis du ikke liker mennesker/ikke er så flink til å ta initiativ til å være sosial.
Der har du meg. Jeg elsker å være rundt mennesker, men jeg er ikke så veldig flink sånn sett.
Har en tendens til å få meg venner som er altfor ulik meg, rett og slett fordi jeg ikke tør å ta kontakt med folk som er som meg.
Det var ikke verdt det for meg.
Og hvis du bestemmer deg for at du har lyst til å prøve, for gud skyld vent til etter videregående!!
Jeg dro rett rfra ungdomsskolen til folkehøyskole og det var ikke en suksess for meg da jeg var altfor utrygg på meg selv.

Hanne sa...

Jeg vil bare si at jeg synes du skriver kjempebra! Du virker så ærlig og rett fram, og det synes jeg er kult gjort når du skriver en blogg alle kan lese. Jeg synes også det er bra gjort av deg å ikke ha godkjenning på kommentarer! Bra jobba, du har den beste bloggen. :)

Megan sa...

Så negative enkelte folk er! Å si at folkehøgskole er totalt bortkastet, er veldig unødvendig. Selvfølgelig, noen argumenterer jo godt for hvorfor, fordi de selv ikke følte de passet til det. Fair enough. Men dere andre trenger ikke skremme bort eventuelle søkere med å si at folkehøgskole er det mest bortkasta noen kan finne på å gjøre. Det er jo opp til hver enkelt menneske hvordan de er, om de liker store, sosiale sammenhenger, hvilken type folkehøgskole man velger osv. Man drar jo mange fordeler gjennom å velge en folkehøgskole som har linjer som ligner på det man vil jobbe med i fremtiden. Selvsagt tar det seg godt ut på søknaden!

Anonym sa...

Det håper jeg er et gammelt bilde. Om ikke må det være varmt i Molde, ettersom alle sitter med shorts, tights etc.

For all del, velg det du føler for. Det du har lyst til. FHS har du snakket lenge om, jeg synes du skal gå for det. Hvilken skole har du kommet inn på? Nordhordaland?

Ellenpellen sa...

Tror kanskje jeg ville droppet folkehøyskole om man ikke liker mennesker og ikke liker å bli kjent med nye. Ville heller begynt på et studie og fått studiepoeng, og finne ut om du vil gå vide med det, eller slutte etter et år. Du får jo flere studiepoeng. Men skjønner at du er redd ass. Var piss redd og usikker selv, og gjorde et dumt valg. Det er kjempe skummelt, men bare hopp i det :) det går sikkert supert om du ikke velger fransk :) hehe

Kristine sa...

ååå, hvorfor er du så flink til å ordlegge deg?

Sunniva sa...

Først å fremst må du jo fortelle hvor folkehøgskolen ligger og hvilken type det er :)

Martine sa...

hvis du er usikker ville jeg rådet deg til å svare nei for denne gang. de fleste folkehøgskoler tar inn helt fram til skolestart, så lenge det er ledige plasser. skolene vil ha svar og penger tidlig for å sikre seg søkerne siden mange skoler ikke blir fylt opp.. men så kommer det jo selvsagt an på om du har søkt på en linje som kommer til å fylle seg opp innen du har bestemt deg. hvis du har kommet inn på en populær linje som bare finnes få steder, så bør du finne ut hva du vil innen fristen..

lykke til, Linnéa :)

Monica sa...

Slapp av, elever på folkehøgskoler er som på alle andre skoler: "populære", "normale" og "freaks", og du vil garantert bli kjent- og venn med en haug av mennesker enten du vil det eller ikke! Det du bør spørre deg selv om, er om det fagelige utbyttet du vil få der er en start på utdannelsen din, eventuellt en erfaring du vil vokse på? For ellers er folkehøgskoleprisen veldig dyr for et år med sosing.

tanorexic sa...

Jeg syntes egentlig at du ikke burde gå på folkehøyskole, pga det er dyrt og er jo ikke "utdanning" heller. Du burde heller TJENE penger ett år,istede for å brukse mange tusen på en skole du kanskje vil angre for at du begynte på. Men du bestemmer jo seff selv hva du vil:)

Anonym sa...

go for it!!

Iben sa...

Hei på deg!

Jeg har bestemt meg for folkehøgskole neste år! Jeg søkte på forfatterstudiet på Danvik Folkehøgskole i Drammen, og jeg kom inn! Deilig å vite hva man skal gjøre til neste år!
Jeg synes du bør gå på folkehøgskole jeg, har hørt så mye positivt om det og jeg gleder meg så masse til jeg skal dit!
Kos og Klem fra Iben!
Like your blog man ;)

Anonym sa...

Huff ikke dra dit,så mye nøørds.

Anonym sa...

Hvis du er ganske innadvendt- som jeg har inntrykk av- ville jeg ikke valgt folkehøgskole. Ja, man blir kjent med nye mennesker uansett, men man må bo veldig tett med andre og helt ærlig virker ikke du som typen til å takle det så bra!
Har flere venner som har vært på folkehøgskole, noen er fornøyde men de fleste sier at det bare var et stort pengesluk.
Men lykke til uansett! :)

T.K. sa...

Kjør på, folkehøyskole ;)

Det er jo en ny start, ingen vet hvem du er, ingen dømmer deg :)

iselin tara sa...

Svar ja!

Anonym sa...

Liker bloggen din veldig godt, så godt at jeg er innom hver dag.. !

Tess sa...

Same prob.
Har søkt på Danvik FHS i Drammen, men kommer til å ta et friår for å dra til Australia først. Har tenkt en del på at jeg sikkert kommer til å mislike sånn ca alle på Danvik, men liker media, og det virket som den beste mediaFHS, så yeh.
Og om å være lonely wolf på skolen: Same here. Hvorfor trenger man gode medelever når man har internett og musikk, eh?

Irene sa...

FHS høres egentlig ganske gøy ut, jeg tror jeg skal det etter vgs. Men hadde prøvd meg på FHS om jeg var deg.
På bildet så du ganske så viggo ut.

Anonym sa...

Om du bør dra eller ikke avhenger jo også om du har kommet inn på en linje der ku kan lære noe du virkelig har lyst til... (uten eksamens press ol.) Og det å komme i en "ny setting", kan gjøre at det å komme tett innpå mennesker, oppfattes på en litt annen måte. PS du nevnte at du vurderte garden... -der må du vel gi slipp på de fleste hemninger uansett... ;-)

Anonym sa...

Folkehøyskole er jo nettopp en SOSIAL greie der du først og fremst blir kjent med folk, så hvis du ikke er interessert i det burde du vel velge en annen vei. Men du har kanskje (forhåpentligvis) erfart tidligere at førsteinntrykk sjelden/aldri stemmer når det gjelder andre mennesker. Folk flest har gode egenskaper og du kan alltid lære noe om deg selv fra andre. Tror absolutt du ville hatt godt av det :)

Maria sa...

Nei, jeg døde faktisk litt inni meg - nok en gang - når jeg leste innlegget ditt. Jeg aner ikke hva jeg vil studere, også hadde vi sånn dag på skolen vår i går hvor vi hadde besøk av folk fra Universitetet i Oslo, Agder, Bergen osv + en Folkehøyskole representant.
Da ble jeg litt forvirra siden jeg har på en måte bestemt meg for å dra til Storbritannia - langt unna Norge! - å studere til høsten, meeeen folkehøyskole hørtes utrolig gøy ut.
Så ehm ja, beklager til at jeg ikke var til større hjelp altså! Men hvis valget står mellom friår og folkehøyskole år, ville jeg valgt et folkehøyskole år. Og siden det bare er 9 måneder, så har man 3 måneder og jobbe på for å tjene inn penger til videre studering! Pluss at man har fått en opplevelse for livet.

Lykke til! May we both break a leg..

Ella sa...

HVORFOR skal du på folkehøyskole?! Min samboer, har gått på folkehøyskole, og jeg mener ikke være dømmende, men typ 90% av de som gikk der var merkelig, jeg føler at det er et sted folk samles, og blir tvunget til å være sammen, siden det er i gokk. Flytt heller til Bergen, jeg søker ny bff, du kunne vært aktuell. Kanskje..

Tonje Holm sa...

Jeg fikk beskjed i går om at jeg hadde kommet inn på folkehøyskole :) Jeg skal svare ja jeg, å om man finner ut at man ikke vil så er det jo bare å si ifra ;-) De dreper deg ikke!

turid alexa sa...

Lurer på noe. Satt du der alene med selvutløser, eller hadde du en nabo?

Stella sa...

du sitter alene og tar ikke initiativ til å bli kjent med noen,MEN; hvis noen hadde satt seg ved pulten din og prøvd å bli kjent med deg,hvordan ville du da reagert?

Anonym sa...

Jeg har gått på folkehøgskole. Jeg fikk venner. Det er litt sånn "vi skal bo sammen i 9 mnd. Vi blir kjent. Vi må bli kjent". I starten er alle veldig må bli kjent, så finner noen venner, så henger de, så blir det november. Alle er mer trygge og komfortable, og man begynner å velge. Man får nye venner. Man slutter å henge med de man hengte med først. Man blir bedre kjent.

Jeg elsket det der og da, men var drittlei til slutten, pga følelsen av å gjøre absolutt ingenting ca 24/7. Jeg opplevde masse. Det er bullshit at man ikke opplever noe. Det er sånn gi og ta- som i alt annet. Man kan fint reise på skole til utlandet uten strengt tatt å oppleve mye, fordi man kun sitter hjemme og er på skolen.

Jeg lærte mye om meg selv. Ble mer selvstendig. Jeg var kanskje ikke oversosial, har heller ikke blitt det, men har blitt flinkere til å definere venner, og bekjente. Fikk mange venner, i år er det tre år siden jeg gikk ut, og de er fortsatt mine beste venner.

Jeg var fast bestemt på å gå på fhs. Jeg aner ikke hva som er best for deg. Men jeg tviler på at du er så innesluttet og usosial som du skal ha det til, og jeg tror du ville fungert fint. Det er alltids noen rare. Noen nerds. Noen skravlejenter. Noen som ligger med alle. Noen som aldri kommer til time, selv om man bor i samme huset.

Lykke til med valget! Og husk, du har virkelig ikke dårlig tid. Vet du virkelig ikke - jobb, gå på skole, studer på et årsstudium, finn på noe gøy. Du er 19 år. Det er minst 11 år til det forventes at du er voksen. På den tiden kan du gå et år på fhs, et år med reising og jobbing, noen år med tull, og bli lege.

Veronica sa...

"Noen andre enn meg som sliter med å bestemme meg?" - *seg ;)

Line sa...

Litt kjipt hvis noen av de "raringene" leser dette da. Og det gjør de jo sikkert. Jeg syns du burde tenke litt over hva du sier om andre på bloggen din, for de kan faktisk bli såret.

Ellers synes jeg bloggen din er morsom og underholdende=).

Anonym sa...

dra på folkehøgskole!! få venner:)

Anonym sa...

Kanskje du bare bør ta ett jobbår, der du tenker på hva du har lyst til. Det er lite motiverende og begynne på skole etter vgs, prøvde ut det selv. Men nå skal jeg begynne på skolen igjen til høsten med masse motivasjon og leselyst og gudveithva.Selv om det ene jobbåret mitt fort ble til tre, tror jeg det vil bli verdt det med tanke på at det er først nå jeg veit hva jeg faktisk vil.

Siri sa...

Hey! Jeg har samme problem. Har også fått vite at jeg har kommet inn på en folkehøgskole i dag. Hvilken skole og linje er det snakk om?

Anonym sa...

JEg har kommet inn på noen fhs.Molde, vet du hvordan den er?
Nordhordaland og noen flere. Aner ikke hvilken jeg skal ta. Noen tips, siden du bor i Molde? Og hvilken skal du på? :)

Maren sa...

Jeg droppet folkehøyskole fordi det man stort sett gjør der er å spise kake og bli sammen med folk. Ikke noe for meg.

M sa...

Jeg synes folkehøgskole virker mektig sært. :p Men du tvinges jo til å bli kjent med nye folk. Om det nødvendigvis er en positiv ting kan jo diskuteres. Det ender med stor sannsynlighetsovervekt med at du har alle sesongene av Lars Monsen på DVD, kler deg utelukkende i kamuflasjefarger, og foretrekker å tilbringe tiden rundt et bål fremfor NOE annet. De indoktrinerer deg. Som i en kult. :O

LISA sa...

Synes folkeskole virker veldig spennende og gøy jeg! Blir liksom en myk overgang fra bo hjemme til å bo alene og i tillegg blir det som en liten pause fra stress og forventninger :) DRA! :D

Mali sa...

jeg tror du kommer til å få et veldig bra år.
ingen tvinger deg til å se lars monsen på samleboks eller gå på tur uten gullbikini og det finnes flere linjer enn friluftsliv.

kan jeg spørre deg hvor du skal? hvilken skole eller hvor i landet?

Marlene sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Linnéa sa...

Takk for masse gode tips og tilbakemeldinger! Merker at jeg er veldig enkel å bikke over, i det ene øyeblikket tenker jeg "hey, jeg blir hjemme!" Mens i det andre åpner jeg innboksen og begynner å skrive til fhs'en. Oh lord!

Jeg kommer for øvrig til å bli den som ligger med alle, garantert.

Bildet er fra i fjor sommer, da jeg hadde venner i klassen.

Folkehøyskolen i Molde? Hahahah, da kan du like godt flytte til Iran. Så koselig er det.

Jeg kom inn på Arbeiderbevegelsens folkehøyskole på journalistikk, rett ved Hamar. Har søkt på Skjeberg, kulturjournalistikk også. Vil egentlig heller dit, men har ikke fått svar. Vil gå på en skole som er nær en storby!

Line: De vet da selv at de er rare. Jeg hadde ikke blitt lei meg om noen kalte meg rar, selv om jeg ikke bruker regnbuefargede klær og hatter.

Stella: Skjer ofte. Jeg bare svarer på det de spør om, og spør ikke tilbake. Da blir de lei etterhvert. Med mindre jeg finner de interessante da, men det skjer svært sjeldent.

Spesiell takk til anonym med den lange meldingen!

Anonym sa...

ikke stikk på folkehøyskole. veldig miss! dra til oslo, ta ex.phil osv og skaff deg en jobb på et superbra utested. inn i crowden lett som bare det samtidig gjør du noe fornuftig. blir masse cava-drikking og lange netter men garantert ditt lureste valg. gødd løkk

Marlene sa...

Prøv fhs. Er bare å slutte om du ikke trives.
Går på folkehøgskole nå, og liker meg veldig godt!
Har heller aldri sett noe av Lars Monsen heller.
Eller jo, så en reklame en gang, men bestemte meg for å ikke like mannen :)

Line sa...

Kanskje det hadde vært lurt å gi folk en sjanse i blant, selv om de virker uinteressante i utgangspunktet. Folk har flere dimensjoner, og man kan ikke vite noe om hvordan folk egentlig er bare pga førsteinntrykket..

Greit nok at i noen tilfeller vil førsteinntrykket stemme med hvordan personen er, men det er nok ganske sjelden. Og hvem vet, kanskje du finner ut at du gjorde det riktige ved å gi akkurat den personen en sjanse.

Men, ja. Ditt valg. Ditt tap.

Elise sa...

Jeg spontansøkte først folkehøgskole, og tenkte hei, da var det ute av verden, nå trenger jeg ikke tenke mer på hva som skjer til høsten. Så teite Elise (altså meg.) gav i grunn faen i å søke på noe som helst annet. Så, du kan si jeg satt der med skjegget fullt av postkasse da jeg brått innså etter alle søknadsfrister og ganske nær skolestart at dette faktisk ikke var noe jeg ville i det hele tatt, jeg ville ikke betale en masse penger for noe jeg ikke ville drive med resten av livet. Jeg fikk sagt fra meg plassen min, heldigvis, det gikk smertefritt. Så var jeg også heldig å få beholde jobben min, slik at jeg hadde noe å gjøre når jeg først skulle være treig og sitte hjemme. Dessuten ville jeg i grunn samtidig være student, så jeg spontansjekket det såkalte restetorget for studieplasser,og like spontant søkte et årstudium i byen det var ledig plass på. Så nå sitter jeg her og studerer KRL. Det er ikke akkurat drømmen, for å si det slik, men det er 60 studiepoeng, kun 6 timer i uken som ikke en gang er obligatoriske, osv. Det har nå iallefall gitt meg tid til å tenke og finne ut hva jeg egentlig vil, eller, noe jeg i utgangspunktet visste, men som jeg klarte å rote til fordi jeg var så usikker. Jeg er i grunn vant til å lykkes, ta riktige valg, og slike ting. Så, jeg har tidvis følt meg svært deprimert og mislykka, fordi jeg klarte å sette livet mitt et helt år på vent fordi jeg valgte feil. For det er det det føles ut som. Men, nå er jeg mer motivert enn noensinne til å komme meg ut og dit jeg faktisk ville i utgangspunktet. Ikke dit jeg TRODDE jeg ville, fordi det hørtes ut som en god idè.

Anonym sa...

Eller så får du muligheten til å bli enda mer usosial.

Mari......... sa...

Arbeiderbevegelsens fhs? Aldri Linnéa. Du kommer til å bli tidenes sosialistfreak.

Anonym sa...

Hehehe. De fleste på folkehøyskole er jo FREAKS. Desutten er det jo unødvendig dyrt i forhold til at du ikke får noe konkret utdanning av det. Da ville jeg heller hatt friår med jobbing sånn at man får penger istedet for å bruke dem

Mari sa...

Eg gjekk på folkehøgskule i eit halvt år, fann ut at det ikkje passa for meg, og slutta. Eg vil ikkje sei at det er bortkasta, for det kjem an på kven du er, men om du verkeleg ikkje likar nye folk så kjem du neppe til å trives i ein så hypersosial setting.

For øvrig finnes det alle moglege folk på ein folkehøgskule. Men det er kanskje "raringane" som synes best.

Maria sa...

Jeg angrer på at jeg ikke dro på folkehøyskole. Dra, dra! Minus tvangssosialiseringen og håpløs mat, tror jeg det er fantastisk.

Dessuten ville jeg gitt mye for å lese bloggen din hvis du havnet på rom med en du absolutt ikke likteXD

Frikk sa...

Går på Arbeiderbevegelsens folkehøyskole Ringsaker (AFR) i år. Dritbra skole med et veldig bra medieakademi. Vurderer sterkt å gå media 2. Anbefales virkelig:)

Anonym sa...

Går på Arbeiderbevegelsens folkehøyskole Ringsaker (AFR) i år. Dritbra skole med et veldig bra medieakademi. Vurderer sterkt å gå media 2. Anbefales virkelig:)

Vero sa...

Dra på folkehøyskole! Det MÅ du bare gjøre. Selv om man er skeptisk til nye mennesker så er det ikke til å unngå å bli kjempe godt kjent med masse folk når du går på folkehøyskole. Hvis du ikke gjør det kommer du til å gå glipp av det beste året i ditt liv!

Anonym sa...

hahha, akkurat det samme har jeg tenkt.. at det bare er raringer som skal på folkehøyskole. fuun

stylebym sa...

Dra på folkehøyskole=)

pernille sa...

Hvilken folkehøyskole skal du på?

Theresa sa...

Jeg det for meg at det som regel er de... rare som står for flertallet på folkehøyskoler. Men så møter du jo nesten garantert noen som er like kule som deg selv også :D Heahe. Såå, masse halvkule folk eller fullt av freaks og noen få dødskule. Hmm hmm. Du får det sikkert dritfett :D Og hvis ikke er det bare å dra hjem igjen?

Anonym sa...

AFR er bra for deg som har en ting for pledd på skolen. Jeg bodde i mitt. I tillegg har jeg en ting for å sove i timer, og det går og ypperlig.

Det jeg likte ved AFR, var at vi ikke gikk på folkehøgskole på samme måten som alle vennene mine. Vi hadde ikke strikking som valgfag, som 98% av resten av skolene. Vi hadde ingen idrettsfreaks pga idrett- og friluftslinjer. Kakao og peisstemningen var aldri til stede, vi var mer øh. jeg vet ikke. Vi var ikke så veldig sånn.

Ja. Det var noen raringer. Men er det ikke det over alt?

Moelv er bare 2 timer med tog unna Oslo. Halvtime fra Hamar, Lillehammer og Gjøvik. Alle har habile H&M. I tillegg får du stort sett postpakkene dine kjørt opp til skolen, så det blir null stress!

Vi hadde FRPer, APere, SUere, RUere, ingentingere, politisk aktive, gi faen-ere, de som var normalt interessert sett i forhold til "jeg stemmer og gir ellers faen", så ikke vær redd for det "politiske". (Selv om den gangen LO kommer, er det dritkjedelig:))

Du føler første gangen du kommer dit at du er langt ute i helvete, så går det over, for livet dit blir på den skolen. I en blå sofa med kaffe. For et år.

Gjør som du vil, og husk, angrer du, kan du alltids gå på folkehøgskole til neste år og. Du er ikke for gammel som 20-åring.

maria sa...

Begynte på folkehøgskule i haust, og slutta etter to månader av ymse grunnar. Skulen var heilt flott og det var masse greie folk der(har kontakt med ein del endå), men det blei litt for intenst. Budde på eit lite dobbeltrom så fekk sjelden heilt "fri" frå folk. Så enkeltrom bør du ha viss du ikkje taklar selskap 23,5 timar i døgnet. Synst den lange kommentaren frå ein anonym forklarte ein heil del. Kanskje alt. Lykke til med valget, Linnéa! Du blir garantert kjent med folk uansett kva du gjer:)

zathx sa...

Kan vi ikke bare stikke av til NY!?

Vibbis sa...

Folkehøyskole er så absolutt ikke bortkastet! De som sier det har ikke gjort det de kan for å ha det gøy. Det er i hvert fall ikke sånn at alle som går der e nerder. Jeg tror kanskje jeg hadde fem slike på min skole. Det var et helt fantastisk år, og jeg har virkelig fått venner for livet. Ingen overdrivelse. Hvis du ikke er bekymret for et ekstra år med studielån synes jeg du burde gå for det! Det er ikke verre enn at du ser etter en stund at det ikke passer for deg og da kan du jo bare slutte, men ikke la den sjansen gå fra deg! Av åtti elever var det tre som sluttet. Skulle ønske jeg fikk et år til.

Anonym sa...

det er loooov å skrive mer enn ett innlegg hver dag :D

Anonym sa...

kan du skrive om hva du synes om ungre mødre generelt og hva du syns om programmet som går på fem og om dem som stiller opp på slikt :)

Nina sa...

Har ei venninne som gikk på den folkehøyskolen og hun sier den er bra :)

Har jo gått på folkehøyskole selv, det blir hva du gjør det til selv:) Angrer ikke!

Lykke til, søta<3

alvab sa...

hvilken folkehøgskole skal du på egentlig?

Silje sa...

AFR har enerom og. Du kan være alene! Det var digg:)

e.m. sa...

PØH ! Det er bare noe du sier for å gjøre oss, dine mannlige (og sikkert en del kvinnelige) fæns sjalu...

mali sa...

Når jeg søkte på folkehøyskole tenke jeg også at jeg ville nært en storby. jeg spurte på utdanningsmessa om hvor man dro for å drikke i helgene og hva som skjedde av moro.
jeg gikk på en folkehøyskole 1 time fra molde. mellom molde og kristiansund. de første helgene dro vi både til kristianund og molde og drakk og festet. men etterhvert ble det kjekkere å bli på skolen. det er der alle man blir glad i er, det er der man slarver om dem man ikke er glad i, går tur, ser film, diskuterer DIV, ligger på rommet og er asosial, får all mat servert, gjør teite ting som man synes er kult der og da men som man aldri gjør igjen. og du bør ikke være redd for å bli en del av det... kjør på, og hold ut de gangene du synes det er tøft.
er det fælt i begynnelsen så blir det bedre. hvis du greier å gå ut fra folkehøyskolen med en følelse av et bortkastet år har du gjort en god jobb med andre ord.
Ikke vær redd for å forandre deg, du lærer masse om deg selv og andre og får en fornuftig holdning til de rundt deg. du har ingenting å tape:)

Stina sa...

Deg i garden? Haha, da ville kongen dødd på 0.0

Eivind M. sa...

Jeg har fremdeles ikke klart å bestemme meg, og jeg var ferdig på VGS for 6 år siden. Men det gjør ikke noe, livet er spennende uansett, det, bare man følger med og hopper på de sjansene man får. Utdannelse blir man aldri for gammel til.

Lykke til! :)

Anonym sa...

but ey, jackie big tits Is sitting In the corner :)

Elise sa...

Lars Monsen er helt!

Malin sa...

Da jeg søkte til VGS visste jeg ikke hva jeg ville, så jeg bare tok noe. Jeg holdt på å gjøre det samme når det kommer til høgskole/universitet, men det bare kom til meg i går at jeg vil gå internasjonal markedsføring på BI. Så jeg har gått nærmest gått seks år uten en drøm engang, også bare fant jeg noe helt tilfeldig som virker så riktig. I alle fall bedre enn alt det andre Norge har å tilby. Btw, har du skrevet en shopping-post om London? Jeg drar dit den 22. og trenger tips!

Anette sa...

Ey, Skjeberg? Der har jeg også søkt, og fikk brev i går om at jeg var kommet inn :)

Therese sa...

Jeg gikk på fhs i fjor, og jeg elsker det året mer enn noe annet! Jeg klarer heller ikke å bli noe særlig kjent med nye folk, men på fhs er alle i samme båt - alle er der for å bli kjent med andre. Flytter du i tillegg vekk fra der du bor nå, så MÅ du være på skolen hele tiden uten mulighet til å dra hjem med en gang noe skjærer seg. Jeg vil virkelig anbefale deg et år på fhs, du kommer til å elske det. Spesielt hvis du kommer med folk som er bra :) www.holtekilen.no jeg gikk på denne, på musikklinja. Bedre finner du ikke!

Anonym sa...

hvilken skole kom du inn på linnea?
dra på fhs du..det er et kjempeår:)

Hilsen Hanne

e.m. sa...

Å, neida unge frøken. Det er nok ikke bare du som er sånn ! Det fins faktisk noen få andre som er av eneboertypen. Vi er sunne nok i sinnet, men i bunn og grunn schizotyme (av temperament lik en schizofren sinnssyk, men uten å være unormal; sky, innadvendt o.l. - Og svært ofte en ledertype som andre automatisk søker mot uten at vedkommende gjør noe som helst for å oppmuntre til det.)

Selv fleiper jeg ufint om at jeg er det neste og høyere trinnet på stammen Homo Sapiens; en som ikke lenger har ett eneste flokkdyr-DNA, verken i sinn eller kropp.

Noen her som kjenner seg igjen ??

Anonymis sa...

Svært svært enig!! Jeg har søkt på en haug fhs fordi jeg ikke vet hva annet jeg skal gjøre og som en annen sa her så vil jeg ikke bare jobbe ett år mens alle vennene er i studentmiljøer og oppdager verden! Snakk om nedtur! "Ææææ var du i London og møtte en kjekk gitarist som bla bla"..kill me now..jeg har stått i butikk! skjønner? så jeg vil ikke jobbe hvertfall!

Jeg tenker har du basiskunnskapene fra FHS så kommer du inn på forskjellige skoler.. spørs hva.. men som jeg, som skal søke foto (på arbeiderbevegelsen FHS f.eks) trenger de basiskunnskapene for å komme inn på fotoskoler siden jeg av alle ting valgte allmenn.. Så jeg drar dit, gainer kunnskapene og er out of there.. møter jeg nye folk then so be it. for er som deg.. jeg er happy med de jeg kjenner og tar ikke iniativ til å bli kjent med andre.

Jeg er livredd på den andre siden..tenk om det bare er freaks. men det er tydeligvis mange som tenker det samme som deg, altså er det mange som skal som ikke er freaks. get it? :p

Så synes jeg heller ikke at man skal høre på andres erfaringer..for du er jo ingen av dem og selv om en sier det var dritt kan det jo hende du får det kult og omvendt.

Tror uansett det verste som kan skje der er bedre enn å være stuck hjemme når alle vennene er ute å opplever alt mulig rart..