31. mar. 2009

Dere tar så feil!

Herrejesus, har dere sett denne lærerutdanningskampanjen som driver og florerer rundt?

Etter 4 timer søvn på sofaen, med Mia på besøk i 3 av dem (jepp, jeg er en real venn) - tenkte jeg å ta denne testen, da. Greit at Norge har for få lærere, men de trenger for faen ikke meg! Grunnen til at jeg sov var tross alt at økonomiprøven jeg fortalte dere om: jeg hadde lyst til å skrive "you must be kidding me.", og sprinte ut av klasserommet. Jeg har rett og slett ikke så mye kapasitet at jeg kan skjønne så mye av et prøveark på ei økt. Og da kan jeg i alle fall ikke bli lærer.

SÅ, til tross for at jeg svarte: "NEI DU, DETTE ER UAKSEPTABELT!!!" da mobilen til kiden i testen ringte, eller at PI var matematikk-guden - kunne jeg likevel bli lærer. Jeg trykte med vilje feil på alle spørsmålene, men LIKEVEL kunne jeg bli lærer. Det vil med andre ord si at ALLE kan bli lærere. Og ja, takk, jeg har merket det på læringsnivået jeg har hatt på skolen de siste årene.

Det er en grunn til at jeg bruker fritiden min til å blogge og å jobbe på Bunnpris - jeg har ikke noe å bidra med. Jeg blir vill i blikket bare jeg ser en kjemi-formel.
Lærere skal være smarte! Jeg ville nok bare ha lært ungene "hvordan lyve på best mulig måte", eller fortalt dem at "i kassa på Bunnpris regner maskina selv, du trenger ikke matte-tullet."

Ja til flere smarte lærere med bedre lønn. Ikke bli lærer bare fordi den idiotiske testen forteller deg det. Slutt å spre den idiotiske testen!

26 kommentarer:

Mikael sa...

Jojo... Du skal bli lærer. Du skal bli lærer, og deretter reise bakover i tid og bli min lærer. You fix? M;)

Cam sa...

Men tenk så gøy å vranglære alle barna <3 det er drømmen min!

Leni sa...

my father is a teacher...or actually he used to be... after 10 years of teaching all he wanted was to put on his black jacket and shoot, shoot everybody at his school.... SO we had to move to norway.

Inghild sa...

Pfh, jeg tok testen og svarte også så feil jeg bare kunne. Men jeg fikk at læreryrket i utgangspunktet ikke var noe de ville anbefale meg;p
Du svarte vel mer rett enn du trodde da, noe som kanskje er litt skummelt i og med at du trodde du svarte feil...? :')

ingrid sa...

haha, bli lærer du, noen må jo fortelle barna sannheten! :D

Mari sa...

Visste du at de bruker omlag 20 millioner kroner på den kampanjen? Skattepenger som du har betalt inn blant annet..

Joakim Radiomann sa...

Haha. Tror du hadde vært kjempeartig å ha som lærer, så du skal ikke kimse av det resultatet!! :P

tanorexic sa...

Jeg tok den testen jeg også,og fikk svar om at jeg passet som lærer:P Noe som abselutt er helt på trynet siden jeg har totalt angst for å snakke foran en mengde mennesker,uansett om det er få :P

e.m. sa...

Så du tror at DU har problemer. HAH !
I mangel på noe bedre å foreta meg tok jeg testen på MSN: "Hvilken by bør du bo i?"
Resultatet: "Beklager. Siden er ikke tilgjengelig".
Antar at de ikke har lagret inn: "Alene på en bobåt i Fransk Polynesia med ubegrenset tilgang på Scotch".
(Du vet, en av disse hvite som James Bond tilbringer uforholdsmessig meget tid ombord på, tatt i betraktning at han EGentlig er offentlig statstjenestemann.)

e.m. sa...

Der kom det ved 2. gangs forsøk:
Las Palmas.
Hmmmm. Ikke HEeelt på jordet, nei.

Tenkte bare at dette var kolossalt viktig for alle å vite.

Anonym sa...

LINNÉA! Savner videobloggingen din!

Anonym sa...

Hei! Jeg leser bloggen din ofte, og syns den er fin:)
men hvordan syns du vi skal talke lærerbehovet vi har? når de gamle metodene ikke fungerer? det er jo et kjent faktum at det ER en lærermangel, syns hvertfall man burde få litt creds for å prøve å skape interesse i et yrke jeg personlig hvertfall ALDRI ville gått inn i. Er enig i at det florerer av dårligere lærere, men syns du det finnes noe løsning på et problemet?
Scenario: Man vil i utgangspunktet ikke bli lærer, men søker seg inn fordi man har ok karakterer, og det er det eneste studiet man kommer inn på, man har ikke noen utpreget lyst til å jobbe på skole, men har litt den 'jeg får ta det jeg får' følelsen når det kommer til jobb. Læreren ender opp med å bli en dårlig lærer.
Scanario 2: Man hever inntaksgrensen(jaa.. jeg vet det er mest logisk, i og med at vi vil ha flinke lærere) men dette fører også til at færre søker, og færre kommer inn.
What to do, what to do?
Jeg tror vi må gi læreryrket STATUS. status å lære bort. Det er jo tross alt det viktigste yrket vi har..

e.m. sa...

Here we go again......

Talkie Walkie sa...

Ettersom den norske lærerstanden er så bedriten som det den er godtar de absolutt alt. Jeg fikk også høre at jeg passet selv om jeg gjorde absolutt alt feil.

Anonym sa...

LA STÅ!

Silje sa...

haha, jeg skulle ha likt å hatt deg som lærer!

Astrid sa...

Det jeg synes er litt morsomt er at alle snakker om lærere som om alle var like. Men alle er jo ulike individer og velger selv hvordan de skal legge opp undervisningen.
Jeg går forsåvidt på lærerutdanning for ungdomstrinnet. Jeg ser mange lærere og lærerstudenter som kanskje burde forandre sine metoder. MEN: Når man ikke har nok lærere, tar skolene det de kan få. Derfor er det viktig med slike kampanjer. Og hvis det kan få et par nye søkere, kan man få et par gode lærere. Jeg trodde ikke lærerytket var noe for meg. Jeg skulle bare gå et år eller to - til jeg fant på noe annet. Nå stortrives jeg i klasserommet med elever. Ingen dager er like og utfordringene kommer på løpende bånd. I tilleg får jeg lag sommerferie, jeg kan bo hvor jeg vil og under finanskriser vil jeg fremdeles ha jobb. Hurra!

Martine sa...

Jeg liker bloggen din, du skriver godt og om temaer som fanger interessen min. Sjekk ut min:

www.nightflighttouranus.wordpress.com

Charllotte sa...

Hva er vitsen med å bli lærer. Når du er lei skole fra før av, hvorfor satse på en jobb that makes you stuck in school..

SOFSEN sa...

I love you!

Linnéa sa...

Mikael: i fix!

inghild: virkelig? kanskje jeg hadde én rett da!

E.m: Jeg begynner å lure på om du har alt for lite å gjøre når du tar quizer på start.no. Er du pensjonert? Du trenger ikke stå opp klokka 7 om morran og se ut vinduet fordi!

Anonym: Nemlig. Snittet er så lavt at lillebroren min på 7 hadde kommet inn. True story! Både snittet og lønna skulle ha vært høyere. Kjenner mange over gjennomsnittet kloke venner av meg som har lyst å bli lærere, men dropper det fordi de kan bli noe mer anerkjent og med høyere lønn. Man kan jo bli vaskedame og tjene det samme, og det er skammelig.

Astrid: det finnes mange flotte og flinke lærere også, de som faktisk velger å gå inn i yrket selv om man er "for god" for det. Respekt til dere! Håper i alle fall du er en av dem :)

Mira sa...

Fantastisk innlegg :D

e.m. sa...

Neida, jeg er langt fra pensjonist ennå.
Egentlig har jeg alt for mye å gjøre for å si det mildt, men er blitt så inn i helvetes lat og giddeslaus at jeg bruker diverse idiotgreier på nettet som unnskyldning til å slippe og gjøre noe konstruktivt.

Jeg skal forsøke å ta meg sammen.

Anonym sa...

helt enig!

Anonym sa...

jeg tok den og med feil spørsmål etter jeg tok den med det jeg ville gjort, og da sa han at jeg ikke kunne bli lærer.1

Annette sa...

He, he! Liker bloggen din! :)