20. nov. 2009

Superomg!






Hallo. Dere vet, jeg trener jo på Elixia. Eller, det vil si - jeg har KORT på Elixia, og jeg går dit når jeg har tid og overskudd. Det vil si... jeg har vært der 3 ganger på ca 1,5 mnd. Så i går, da jeg var på vei ut døra og skulle gjøre en kappgang til trikken - ringte det et kvinnemenneske fra Elixia.
"HEJ, jeg ville bare vite hvordan det går med treningen, jeg."
Det første som slår meg er at hun mest sannsynlig står foran dataskjermen sin og ser at Linnéa ikke har vært på besøk siden uken hun kjøpte treningskortet. HERREGUD SÅ FREKK! Hun visste jo utmerket godt at treningen går mildt sagt til helvete, likevel ringer hun og SPØR?
Så jeg svarer: "Eh, jo, kjempe...bra? ALtså, har ikke vært der på en stund mener jeg, har vært lenge i utlandet og sånt."
"Ja, men nå er du hjemme? Skal vi sette opp en avtale da? Så kan vi ta en titt på det?"
Og jeg bare:
"HORE", så la jeg på.

Neida. Men HELLO. Har de ikke nok kunder til at de kan la være å plage meg? FIkk faktisk et håndskrevet postkort her en dag også! Jeg begynner nesten å tro at de er forelsket i meg, ALLE sammen. 

Ringer de til dere også, eller er det bare meg?

Fikk forresten svar på mailen jeg sendte til Wasa her en dag også, men har brukt litt tid på å faktisk forstå hva de skriver. Virker som de bare skriver masse ord fordi de ikke har noe godt svar på det, siden jeg er norsk og ikke forstår noe uansett.

(Vel, her er mailen jeg sendte for dere som allerede ikke har lest den.)



Hei
Her er svaret jeg har fått fra ekspertene i Wasabrød. Håper du forstår den svenske teksten.
Det är inte produkten som ändrats utan det är sättet att deklarera energi som har ändrats. Alla livsmedel inom Europa kommer att göra denna korrigering successivt och innan oktober 2012 kommer alla produkter med näringstabell vara uppdaterade på detta sätt (lagstiftning för näringsvärdesdeklaration har ändrats). Inget speciellt för Wasa alltså. Barilla har beslutat att uppdatera alla produkter med nytt sätt att deklarera innan december 2010.
Det man kommit på är att kostfiber bidrar med energi (2 kcal per g kostfiber) vilket man inte har räknat med tidigare. Wasaprodukterna innehåller ju en hel del fiber så en förändring i energideklarationen kommer alltså bli märkbar. Våra kunder kommer inte att få i sig mer energi från knäckebrödet jämfört med tidigar
Håper dette gir deg svar på dine spørsmål.

Hallo. Var det bare meg som ikke skjønte NOEN ting? Faens svensker. Konkluderer selvsagt bare med at jeg hadde rett, og at de gir meg penger dersom disse ekstra kaloriene skulle gi meg en ekstra kilo å bære på.

Ellers har jeg akkurat for første gang satt fyr på peisen!!! Helt selv! Gikk relativt greit faktisk. Bare litt mye røyk her inne, men det går bra!
OMg, hva hendte med bildet? Lise sin mac er helt utrolig.
Og hvis NOEN lurer på hvordan jeg måtte se ut midt opp i dette peishysteriet...

Har forresten vasket hele leiligheten FOR HÅND i dag. Altså, jeg har vasket gulvet med klut - fordi moppen var skitten. Alt dette bare fordi sørlendingen som kommer på besøk liksom har støvallergi. Støvallergi - det må jo være NESTEN like ille som glutenallergi. Hadde jeg hatt glutenallergi hadde jeg SERIØST tatt livet av meg. Har dere sett hva de må spise???

Ah... good times..

65 kommentarer:

Hilde sa...

Jeg forstod ikke en dritt av det svenske svaret. Har du prøvd google translate?

Sigrid sa...

Haha, du er utrolig morsom!

Jeg har hatt glutenallergi i åtte år nå, jeg er 16. Det er mega dritt, men jeg spiser litt mel og sånt i blant. FOr jeg er heldig og tåler litt. Og litt vondt i magen må vi jo tåle??

Anonym sa...

Den mailen var da fin og klar! Skal forklare: Måten energien regnes ut på har blitt forandra, ikke energi innholdet i knekkebrødet. Alle i Europa skal visst forandre på energi innholdet i 2010 eller noe sånt. Forandringen kommer av at man har funnet ut av at kostfiber bidrar med energi (noe man tydligvis ikke visste før), og det er 2 kcal pr gram kostfiber. Så de har altså bare funnet ut at det er flere kalorier i den enn de trodde før!

Herregud, at jeg gadd å ta meg tid til det her :P

Anonym sa...

rofl @ elixia telefonen haha

Christine sa...

Pøh, støvallergi. han ljuger!

har også fått håndskrevet postkort fra Elixia, har vært medlem i halvannent år og vært der 1 gang, da jeg møtte min personlige trener. Jeg prøvde ¨å si opp men nei du, det var ikke greit. hater dem. har ikke henta kortet mitt en gang, for jeg har jobba der i 3 år og vil ikke møte kjente.

Sofie sa...

Haha jag trodde att norrmän förstod svenska..jag kan översätta till engelska om du vill ;)
Tack för en kjempebra blogg..och så lär jag mig mer norska :D

ida sa...

har da gluten allergi jeg og det går helt fint : )

sara marie sa...

Jeg er glad jeg ikke har støvallergi/ glutenallergi!

Så koselig med fyr i peisen! :)

ole//wombat sa...

aw lille forelska snuppa.

Tone sa...

Jeeeg har glutenallergi, og har hatt det hele livet. Men jeg overlever jeg, tror støvallergi hadde vært verre;-)

Martine sa...

Støvallergi høres forferdelig ut!
Hadde jeg fått det, DA hadde jeg tatt livet av meg ... Nesten, hvertfall.

stina sa...

20. nov. 2009
Superomg!









Hallo. Dere vet, jeg trener jo på Elixia. Eller, det vil si - jeg har KORT på Elixia, og jeg går dit når jeg har tid og overskudd. Det vil si... jeg har vært der 3 ganger på ca 1,5 mnd. Så i går, da jeg var på vei ut døra og skulle gjøre en kappgang til trikken - ringte det et kvinnemenneske fra Elixia.
"HEJ, jeg ville bare vite hvordan det går med treningen, jeg."
Det første som slår meg er at hun mest sannsynlig står foran dataskjermen sin og ser at Linnéa ikke har vært på besøk siden uken hun kjøpte treningskortet. HERREGUD SÅ FREKK! Hun visste jo utmerket godt at treningen går mildt sagt til helvete, likevel ringer hun og SPØR?
Så jeg svarer: "Eh, jo, kjempe...bra? ALtså, har ikke vært der på en stund mener jeg, har vært lenge i utlandet og sånt."
"Ja, men nå er du hjemme? Skal vi sette opp en avtale da? Så kan vi ta en titt på det?"
Og jeg bare:
"HORE", så la jeg på.


Neida. Men HELLO. Har de ikke nok kunder til at de kan la være å plage meg? FIkk faktisk et håndskrevet postkort her en dag også! Jeg begynner nesten å tro at de er forelsket i meg, ALLE sammen.


Ringer de til dere også, eller er det bare meg?


Fikk forresten svar på mailen jeg sendte til Wasa her en dag også, men har brukt litt tid på å faktisk forstå hva de skriver. Virker som de bare skriver masse ord fordi de ikke har noe godt svar på det, siden jeg er norsk og ikke forstår noe uansett.


(Vel, her er mailen jeg sendte for dere som allerede ikke har lest den.)







Hei
Her er svaret jeg har fått fra ekspertene i Wasabrød. Håper du forstår den svenske teksten.
Det är inte produkten som ändrats utan det är sättet att deklarera energi som har ändrats. Alla livsmedel inom Europa kommer att göra denna korrigering successivt och innan oktober 2012 kommer alla produkter med näringstabell vara uppdaterade på detta sätt (lagstiftning för näringsvärdesdeklaration har ändrats). Inget speciellt för Wasa alltså. Barilla har beslutat att uppdatera alla produkter med nytt sätt att deklarera innan december 2010.
Det man kommit på är att kostfiber bidrar med energi (2 kcal per g kostfiber) vilket man inte har räknat med tidigare. Wasaprodukterna innehåller ju en hel del fiber så en förändring i energideklarationen kommer alltså bli märkbar. Våra kunder kommer inte att få i sig mer energi från knäckebrödet jämfört med tidigar
Håper dette gir deg svar på dine spørsmål

Google :p

Meo sa...

Detta var da ingen oversettelse?

Tina sa...

Vi har med andre ord blitt LURT før, og alltid spist de ekstra fem kaloriene per knekkebrød, uten å vite om det!

Annemarie sa...

De har ringt og sendt meg postkort og. Det er da mitt problem om jeg ikke trener og er støttemedlem! Ikke vits å gi meg dårlig samvittighet med å ringe og mase... Har endelig fått meldt meg ut av Elixia nå. Desperate medlemsjaktere er de og... hvor mange fra andre treningsstudioer står på gata og prøver å kidnappe deg til senteret?

Fanny Elise Bettum Lunde sa...

Jeg skulle akkurat til å si det samme som Tine her oppe; vi har BLITT LURT. vi bærer allerede på en ekstra kilo enn det vi trenger. saksøke dem med meg, anyone?

andrea sa...

hurra for deg

(fordi du er så fin:))

Anonym sa...

Har du kjøpt den stripete genseren som du hadde på bildene i London, i London? Hvis ikke, hvor er den fra? Likte den veldig godt:)

Malin sa...

Skjønner Elixia-problemet. De plager deg helt du trener fast tre ganger i uka. Man skulle tro at vi som jobber på cc har det lett, i forhold til at Elixia ligger på CC-Vest. Dritt det der altså.

SusanneKarlsen sa...

bestevenninna mi er allergisk mot husstøv, kjett ;(

Og ja, elixia er flinke til å mase : p

Maren sa...

omg ja elixia har ringt til meg også! så jeg bare hell no åsså ble jeg medlem av sis, altså treningssenteret for universitetet jeg IKKE går på. Yes, der maser de ingenting

Emma sa...

glutenallergi holder meg tynn :)

Anonym sa...

Hei!
Det ser ut som du veldig sjelden har urenheter osv. i huden, så derfor lurer jeg på hvilke produkter du bruker i ansiktet?:)

Jeg har selv nettopp begynt å bruke Murad, ser allerede forskjell. Mer ren og glødende hud. Men har fortsatt litt små urenheter, sånne nupper i huden som jeg plukker på.. Ikke noe gøy. Kjempe fint hvis du har lyst til å skrive litt om hvilke prod. du bruker!! :)

GOD HELG! :)

FlittigLise sa...

likte stilen din godt! :)

gtgt sa...

haha, du er så utrolig fasinerende ! XDD elsker deiii<3

Anonym sa...

Hehe, det har ikke blitt mer kcal i knekkebrødet, men som noen skriver over her; måten de regner ut kcal pr enhet har blitt endret på. "Alt" vil dermed iløpet av 2010 øke i kcal på varedeklarasjonen, men innholdet endres ikke. Hehe, see? Lett å forstå, men kanskje ikke så lett å forklare ;-)

Nora sa...

Ser noen andre har svart ang. knekkebrødet, og de har rett. Det er akkurat like mye kalorier i som før, de har bare endret teksten utenpå til å bli mer korrekt (det sto altså for lite før;))

Jeg er medlem på SATS og de har ringt meg noen ganger også men nå har de gitt opp heldigvis..lol.

Little Miss Sunshine sa...

Støvallergi er slitsomt, men ganske greit. Jeg slipper unna rengjøring av nesten alle slag her hjemme, fordi jeg holder på å gå under hver gang jeg prøver!

irmelish sa...

Jobben min var å ringe for et treningssenter. Sliter med dårlig karma fortsatt.

Anonym sa...

De fikser det i 2012, ja. Da er det jo for sent for da er jorden slettet! Bra svar fra dems side da...

Karoline Madeleine sa...

Jeg må bare si, bloggen din er helt utrolig bra! Sitter å ler for meg selv hver eneste gang jeg leser den. Keep it up :D

Anonym sa...

jeg er allergisk mot melk stakkar :( men gluten hadde vært værre. ser ikke noe galt med å være støvallergisk :)

Linnformasjonen sa...

Det de sier er veldig enkelt:det har alltid vært 2 kcal ekstra, vi har bare oversett det fordi vi ikke ante hvor mange kcal det var i kostfiber. Nå har vi stukket fingeren i lufta og gjettet 2.

Anonym sa...

JA, jeg skjønte alt som sto i mailen, og jeg er norsk...

Men de der folka på treningssenteret kan godt roe seg ned litt... Jeg har endelig funnet et treningssenter som er bra, og som driter litt mer i hvordan jeg tilbringer min hverdag. Gidder jo hvertfall ikke komme når de maser! Barnslig drittunge som jeg fremdeles er... Du betaler dem en hel formue i måneden, så "hold kjeft og vær fonøyd!" mener jeg.

Banan sa...

Men er ikke kostfiber ufordøyelig da? så egentlig får man ikke i seg ekstra kcal, aaaalikevel:p

Naomi sa...

Fikk TO håndskrevne postkort ved noen ukers mellomrom fra elixia med komplimenter for hudfargen min og "lykke til med skolen".. Litt spesielt men hyggelig :)

Guro(: sa...

Haha, uff, det svenske svaret var jo bare avansert..

Anonym sa...

kommentar

Anonym sa...

Jeg skjønnte mailen. De har ikke endret ingrediensene, de har bare funnet ut at kostfibre faktisk inneholder 2 kcal, noe de ikke visste før. Derfor må ALLE (ikke bare wasa)skrive om næringsinnholdet. Men hvis det er noen trøst kan jeg jo fortelle deg at "sesam delikatesse" inneholder kun 35 kcal... eller noe sånt, hvertfall mye mindre enn husmann! OGSÅ SMAKER DET MYE BEDRE!

Tanta mi er allersgisk mot gluten. Soyais er grooose!

Anonym sa...

Digger Bloggen din Linnea! :D

Jeg fikk også håndskrevet kort av de desperate menneskene på ELIXIA, og damen som ringer meg tusen vis av ganger prøver alltid å slå av en prat som om jeg skulle vært bestevennen hennes eller noe! selv om jeg aldri har møtt henne, og håper jeg aldri kommer til å måtte møte henne heller... men nå trener jeg sånn ca 2 ganger i uken der og de har sluttet å ringe meg :D så hvis du ikke gidder å trene der kan du jo bare dra å pipe inn kortet innimellom ;)

Anonym sa...

Støvallergi er ikke så farleg. Du trenger ikke vaske, vaskinga tar ikke støvet uansett, bare støvsug! Og støvsug nøye. Da går det fint. Du bør og skifte sengetøy, men er du som meg og vet at du skal ha andre oppi senga di (her drar jeg selvsagt raske beslutninger) så skifter du sengetøy uansett allergiker eller ikke.

Jeg er en støvallergiker, svak for guds skyld, og jeg gir faen. Derfor går jeg rundt med røde øyne og tett nese hjemme. Blir så bra.

Anonym sa...

Nei, de ringer ikke bare deg. Jeg har lært meg nummeret til Elixia så jeg dropper å ta telefonen når de ringer, og det er sånn ca. annenhver dag.

Anonym sa...

Linnéa! Du lovte oss å blogge en hel uke hvis Molde tapte, og det gjorde du ikke!! Stå for det du har lovet:@

Caroline sa...

Når får vi et snapshot av herr kjekk sørlending, Linnéa? :)

Linnis sa...

Selv er jeg på trening hver dag, og derfor ringer heller aldri Elixia.. Derfor synes jeg faktisk det er litt betryggende å vite at de ringer, om jeg ikke dukker opp på noen dager - for da er jeg jo trolig død.. Og da er det i allefall noen som finner det ut!;)

Charlotte sa...

Jeg ble oppringt ca 3 ganger i uken i over en måned fordi noen venner hadde vervet meg. Håper virkelig de har tatt hintet nå. De driver jo telefonterror..

bente sa...

Jeg hadde blitt glad om noen fra mitt treningssenter ringte meg, da hadde det ikke vært så lett å sluntre unna ;)

Peis er gull verdt nå på vinteren, kos deg med varmen!

Anonym sa...

Er det ikke egentlig bare fint at de ringer og maser og prøver å motivere deg? Jeg regner jo med at poenget med å melde seg inn i et treningssenter er å starte å trene, ikke å bli støttemedlem, og da synes jeg det er bra at de prøver å få i gang støttemedlemmene!

Ina sa...

Var det noe å skjønne?

Det er ikke det at det er mer kalorier i knekkebrødene etter de har forandret pakning, men det er en oppdatert næringstabell du snart kommer til å merke på andre produkter også. Grunnen til at det står oppført mer kalorier nå, er at det ER mer kalorier der enn de tidligere har vært klar over. Det har med andre ord ALLTID vært 45 kcal i knekkebrødene du spiser. You see? :)

Catarina Sophie sa...

Jeg har glutenallergi... det er litt trist :p

Martine Andersen sa...

jeg jobber på sats, og der ringer vi også, vi MÅ det. en del av jobben. får daglige lister hvor jeg må ringe folk, og det er strenge regler over hvordan vi kan spørre, kan lissom ikke si : SER DU IKKE HAR TRENA? derfor spør vi isteden.

Marte sa...

haha, det svenske svaret for meg avslører en stygg feil hos wasa: de ekstra kaloriene har på en måte alltid vært der, de har bare ikke skrevet dem på innholdsfortegnelsen før nå :o skal vi saksøke?

metallicatrollet sa...

glutenallergi og elexia høres ca like teit ut. cøliaki 4 life. bokstavelig talt. grine.

TiTA sa...

Haha, mor har glutenallergi.
Da vi var i Hellas kunne hun ikke
spise annet en potetgull til frokost.
GØYALT!

Anonym sa...

Tita, din mor er dum. Hun kunne spist gresk salat, annen salat, frukt, omelett, speilegg samt masse annet.
Hun er sikkert bare potetgullavhengig.

Belinda Jakobsen sa...

Selv om jeg selv har stått og kranglet med noen iditoer av noen svensker jeg jobbet med på Gina Tricot under min Oslotid fordi jeg overhodet ikke skjønte hva de mente da de formelig BRØLTE ut "hittar du dragkjedan i lodan?????" til meg, vil jeg likevel påstå at jeg forstod beskjeden i mailen:

De har glemt ut 2kcal som hele tiden har vært i knekkebrødene, men som de... ja. Hadde glemt å føre på pakken. Derfor vil du kunne fortsette å spise dine knekkebrød, uten å behøve å søke plass på FatCamp 2010.

:)

Ps. Kjetil er her med meg, og han hilser! Håper vi får tatt en KristiansandsFEST snart :) Puss!

kongen sa...

Svensker er klin gærne

Fikser du meg en billig deal på bakt brød forresten? Siden du er innside...

pernille sa...

Men kan berolige deg med at kostfiber IKKE tas opp i kroppen, fordi menneskekroppen ikke er i stand til det. Dermed trenger du ikke regne med de ekstra kaloriene, egentlig.

Hahah, jeg har støvallergi, mild form iallefall. Ikke at jeg gidder å vaske rommet oftere av den grunn.. Skjørtet ditt så nydelig ut!

oluffen sa...

SATS driver visst og ringer folk også. Jeg skulle ønske noen kunne ringt meg! Her sitter jeg og gafler i meg snop og driter i treningen, men jeg får ingen telefon.. :P

Anonym sa...

Unnskyld me, men dei som har glutenallergi klare seg kjempefint med det, så lenge dei slippe dissa kommentarene som du kommer med " Har du sett hva de må spise?".

ellers liker jeg bloggen din kjempe godt ;D

Anonym sa...

FIN PRIKKETE BH...!

joakim sa...

De har ringt etter meg også:P

Martha sa...

fy faen du må jo bare blogge mye oftere!! Helt supert å lese de innleggene dine :p

Anonym sa...

Hmm... håper den svensken skrev feil i den mailen.. 2kcal PR. gram?? Vanligvis så regner man jo pr. 100 gram. DVS i følge han er det da altså 200 g. Kcal pr 100 g. kostfiber..

da skal jeg slutte å spise kostfiber!

Anonym sa...

Du kan ikke skrive sånn om de som har glutenallergi!
Det er ikke et valg vi har tatt selv.
Vi med Cøliaki har en kronisk sykdom!
Der mistet du en leser!