23. jun. 2010

Jeg brukte bare en uke på å psyke meg opp

Etter at jeg flyttet for meg selv, har jeg laget middag(taco) en gang i uka, og en gang, så lagde jeg faktisk laks! På ukens seks andre dager har jeg spist lomper, knekkebrød og epler.

Derfor inviterte sjefen meg med ut på middag, sånn at jeg kunne smake det han kaller "ekte mat". For hold dere fast... TI RETTER. Og i tillegg skulle man drikke vin til! Og jeg drikker egentlig vin bare for å bli superdrita - ikke for å kose meg!

Uansett, tok bilde av alt for å vise dere og BEVISE at jeg kom meg gjennom det.
Hvis dere ikke er interessert i mat, så driter jeg i det, JEG er interessert - og det som interesserer meg - interesserer dere også!


Først så bare.... Kamskjell? Seriøst? Vet dere hvorfor kamskjell ligger i sjøen? Fordi de bor der nede i husene sine og skal ligge der!!
Men sjefen mente at jeg skulle drikke dem! Så jeg DRAKK to kamskjell. Og det var faktisk helt jævlig, og det kjentes ut som om jeg hadde hele Stillehavet m/fisk i magen.

Edit: dere påstår at det er østers. Skjell er skjell, herregud!

Så da passet jo gåselever med bringebær og pinjekjerner og blader og strø??? perfekt etterpå.
Etter to skjeer tenkte jeg bare... å herregud, jeg vil ha taco... Hvorfor har de ikke taco....

Rå reker med avokadopuré, majones-sak + stilker og sjøgress.
????? Taco???? Anyone???

Tunfisk med grillet tomat med rå tunfisk INNI på toast, pluss posjert egg på potet-runding.
Her begynte jeg å forstå konseptet - de starter med det jævligste først, så bygger de det oppover. Her spiste jeg opp alt!

Laks stekt i andefett, med steinsoppuré, erte-skum og løkringer???
Litt spesielt når fisk smaker and. Men det var litt godt, ettersom det var soppe-saus mener jeg.

De skulle liksom servere ett glass vin til hver rett, men herregud, jeg kan ikke drikke 10 glass vin på en tirsdag... Så til slutt hadde jeg så mange vinglass at jeg kunne ha åpnet vinglass-museum!!!


Uer i en kaviarsaus, med asparges og frityrstekte potetballer.
Okei, avtalen var: Ingen frityrstekt mat, ingen dressing og ingen frityrstekt mat...

Men så hadde jeg tydeligvis blitt så drita at frityrstekt mat var greit likevel.
Og dette var faktisk den beste retten, kaviar er dritgodt!

Slush???? Når ble slush et måltid???
Men så sa servitøren at det var vodka i slushen, så da var det greit for meg.

Så fikk vi fett med fettsaus, hummer dyppet i fett og gulrot-fett.
Tror det var kjøtt, men det smakte bare fett. Dritfett!
Sjefen synes dette var den beste, men han synes at alt var best bare fordi han var så jævla drita.

Jeg var ikke drita!

Så fikk vi OST? Jeg har ikke spist ost før heller jeg, bare brunost. Og den ene osten hadde de hatt i 3 år??? Og den andre var muggen også.
Så jeg bare... har dere kornmo og brunost???
Men jeg spiste opp den som var 3 år gammel, og smakte på alle de andre også. Men jeg hadde foretrukket taco liksom.

Men så bare...herregud. Jordbær og markjordbær, med is, pistasjenøtter og marshmallows + bringebærkrem!!!
Og da bare...beste middagen i mitt liv...
Etter taco.


Og da vi skulle gå, hadde vi sittet og spist i FEM timer!!!!!
Og det festligste var at serveringsdamen var mer drita enn oss TIL SAMMEN, hun ble til og med forbannet på nabobordet fordi de ga for lite tips. Good times!

Og så fikk sjefen regninga, og jeg bare....HAHAHA, lol, stakkar deg! Det koster å være venn med en kjendis ass...

Jaja, takk for mat!

Nå skal jeg på p3sessions med Robyn og Salem al Fakir!!!!
Livet mitt er så sykt bra!!!

Neida, herregud...

90 kommentarer:

Elena sa...

Noen av de tingene hadde jeg ikke smakt på engang! Hahah, men det siste så godt ut da!

Susanne sa...

så høres jeg jo bare ut som verdens største pirkedust nå men det første du fikk var jo ØSTERS. og det smaker alltid sjø - men hjelper å tygge. jeg lover.

Anonym sa...

høres forjævlig ut..

Ingrid sa...

Åååå, fantastisk innlegg. Og det var ikke kamskjell, det var østers. Som for øvrig er supergodt! Gud, det er lenge siden jeg har spist så god mat som det der. Godt at du likte det og ikke bare lengtet etter pepsi max og lomper! This is good food! Love it.

Eirik sa...

Bare deg og sjefen? Hadde dere mye å snakke om i de fem timene eller..? JEG VIL FREMDELES DELE TELT MED DEG PÅ HOVEFESTIVALEN, FORRESTEN!!

Blondhild sa...

Hallo.
Skulle bare si at de skjellene du spiste IKKE var Kamskjell. Kanskjell har en helt annen fasong utenpå. I tillegg er kjøttet inni skjellen nesten likedan som torskekjøtt, altså helt fast i konsistensen. Sånn ellers! en trivselsblogg! Ler meg skakk ihjel av deg Linnea! Du er bare herlig! Men få nå i deg litt mat da......;-)

Ellinor sa...

wow..!

Malin sa...

Det er hvertfall ikke østers! Noe som smaker så ufattelig dårlig, kan umulig ha ett eget "navn".
Det burde hett "blkdfhsjo"

Hege sa...

Æsj, fyfaen, jeg spyr nesten bare av bildene.

Anonym sa...

Herregud, og jeg som trodde peppes pizza var dyrt..

Anonym sa...

Herregud, og jeg som trodde peppes pizza var dyrt..

Katrne sa...

Facinerende at et sted som heter Palace Grill serverer sånn mat:P Høres mer ut som kingsize burgere, kebab og pølse sjappe:P

Benedikte Mongokid :3 sa...

Haha, jaja. Bra du koste deg da! :)

ragnhild sa...

haha, ikke verst at du smakte på alt!

Christine Lövendahl sa...

haha du er så malplassert på fjong restaurant. ser deg i gjørmete telt heller :p :p
<3

Chassi sa...

LOL på kontoret! Tanx!!

Hva tid kommer boken?

Anonym sa...

Forhold med sjefen eller?
Trodde ikke det var normalt at en sjef tok med ei ungjente på en 10-retters middag uten grunn :P

FORKLAR

Victoria sa...

Hahah, love u: "(...) og det som interesserer meg - interesserer dere også!"

Ingrid sa...

Hei! Skjell er ikke "bare skjell", det er som å si at musikk er "bare musikk".

Sådetså!

Ingrid sa...

Og må bare få legge til at slush, eller sorbet som det også heter er klassisk hvilerett! En frisk liten sak som "restarter" munnen din og gjør den klar for nye, herlige smaker.

Marie sa...

nå ble jeg misunnelig.

Maren sa...

Herregud, snill sjef du har da! Kan jeg få jobben din? :)

Maren sa...

Herregud, snill sjef du har da! Kan jeg få jobben din? :)

Maren sa...

Herregud, snill sjef du har da! Kan jeg få jobben din? :)

Maren sa...

Herregud, snill sjef du har da! Kan jeg få jobben din? :)

Maren sa...

Herregud, snill sjef du har da! Kan jeg få jobben din? :)

Adrian Skarstad sa...

Den desserten hadde gitt meg orgasme

ROBYN??! Fy faen, du er seriøst heldig :(

cathrine sa...

knallbra!!

AudM sa...

ÅÅ omg er det mulig!? HVORFOR vil noen frivillig spise 10 retter? hvorfor lager de sånn i det hele tatt? det holder i MASSEVIS med 3-2-1..
Hadde blitt så mett at jeg hadde dødd.. Litt pussig at det kom i feil rekkefølge også.. bringebær som nr 2 liksom?

Anonym sa...

DET ER ET MONSTER VED SIDEN AV DEG I SOFAEN PÅ BILDET. (seriøst....) PÅ DET NEDERSTE BILDET HAR MONSTERET BLITT DRITA... :p

Helene sa...

ÆSJ :( <3taco

Anonym sa...

Hahha lol :D

lololol sa...

herregud, tror jeg dør. Potetrunding og vinglass-museum!! Seriøst!!!

Syns nesten litt synd på sjefen din.

Anonym sa...

kanskje når du har vokst fra deg det "ååå, liker bare taco"-fjortis-syndromet, kanskje du syns det smaker bedre da!

helene sa...

hehe morsomt å se hvordan barn oppfatter mat som ekte kokker lager.

ingvild sa...

Håper ikke du ble dårlig i magen av det erteskummet altså!

Maiken sa...

Helene: Fornærmet kokk, eller? ;) Jeg er 25, og hadde ikke spist halvparten av det der. Hadde nok smakt, men noen av det så rett og slett gørrekkelt ut.

Anonym sa...

ikke rart Hovefestivalen går i minus :D

Tonje Cecilie sa...

hahaha, jeg hadde taco idag!

iszting sa...

helene:
jeg er 31, men synes de fleste rettene er bare EKLE.
og naa det er paa tida aa stille noen spoersmaal:
hvem er sjefen?
hva er jobben?

Heydå sa...

ahahaha ; "fordi de bor der nede i husene sine og skal ligge der" dagens! gaaad, you made my day!

SA sa...

Fantastisk middag til en fantastisk jente! Du er verdt hver krone Linnéa.

nelledg sa...

Nå merket jeg hvor mistenksomt det virker at man er ute og spiser med sjefen sin.. Gjorde det samme i fjor :P Da hadde jeg ti retters middag på sushi restuarant :D

Anonym sa...

jeg håper ikke dette er en slags sjef for Hovefestivalen ?! omg. JEG VIL IKKE AT HOVE SKAL GÅ I KONKURS IGJEN!

Eline sa...

jaja, jeg har spist brødskiver og grillmat i dag jeg. Jeg får tenke på de fattige barna i Afrika

Sol-Angelica sa...

"Vet dere hvorfor kamskjell ligger i sjøen? Fordi de bor der nede i husene sine og skal ligge der!!"

Priceless.

Jeg ville ikke spist halvparten av det æsjet der. Bortsett fra siste rett og vodka slush :D

Sol-Angelica sa...

"Vet dere hvorfor kamskjell ligger i sjøen? Fordi de bor der nede i husene sine og skal ligge der!!"

Priceless.

Jeg ville ikke spist halvparten av det æsjet der. Bortsett fra siste rett og vodka slush :D

Johanne Grov sa...

Noe av dt der så jo godt ut. Håper du hadde det fint! :)

Ella sa...

SÅ mye ekkelt! Og SÅ dyrt! Du må nesten ligge med sjefen din, for å betale han/hun tilbake!

Jannekake sa...

Fy faen, man må være hjerneskadet for å betale så mye for så lite mat..

Hadde bare blitt sulten og irritert av å ete så lite om gangen uansett.

Nøve sa...

Hahaha, du er så bra!

Leni sa...

I have so many good comments but I will keep them to myself... you would kill me:)

But hey Gaute can take me out anytime... !

Anonym sa...

Haha, best! Dro sjefen deg med alene på middagsdate :O Men jeg hadde for svarte takket ja til dette uansett. Nå ble jeg sulten! (kamskjell er forresten myyyyye bedre enn østers)

Anonym sa...

tror det er vinen som kostet her. Er jo babymat-størrelser jo. Ble du noen gang mett?

Anonym sa...

Det både hørtes og så helt inn for jævlig ut;0 IKKE faen om jeg hadde rørt det der, og det mest patetiske av alt er muligens regningen på slutten - driter sjefen grønt, eller?! For all del, det er kjempekos at du er ute og har det hyggelig (slash blir drita;p), men du må jo ha dødd av pretensiøsiteten rundt deg?!?! UUUrk, jeg grøsser av det pompøse!

Anonym sa...

Du er barsk for å være en som bare spiser taco, sopp, epler og knekkebrød. Jeg bare "nasty" til det meste av maten, men litt av et måltid. 10 retter....

- Mia

Anonym sa...

Så bra du la ut bilder av all maten! Dette så kjempespennende ut! Utrolig moro å smake ny mat :)
Så grei sjef du har!
Jeg er servitør selv. Noens regning var på over 10.000 kr en gang. Er ofte mer også. Dette var jo bare småpenger ;)

Maria sa...

Hvem er denne fyren a?:) På tide å presentere han for oss snart eller?;) neida, ha privatlivet ditt ifred du lille venn:)
Den desserten så fryktelig god ut forresen!!!

Eirin sa...

HAHAHAHAH.KONGE!

Sandra sa...

Du kan være glad du unnslapp gåsepatéen fra Russland...

heisann sa...

hei, gøy å skrive om ting å slikt på internett? du er søt i tryne og hadde trengt dypt inn i deg hadde jeg fått sjangsen. også har du gøy humor, jeg fniste. ok hadet da:)))

Anonym sa...

Haha, du har spist MAT jo! Gratulerer Linnèa! :D

lolz sa...

Jeg finner matprat (av en eller annen grunn) over gjennomsnittet interessant. Så dette var jo FANTASTISK. Men forholdet ditt til sjefen må jeg si er noe suspekt. LINNÉA???? Forklar deg.
Ingen har tatt med meg ut på 10-retters før. Ikke engang 3-retters. Når jeg tenker meg om så har ingen tatt meg med ut på 1-retters heller, så fremt at ikke spleising teller. Ammagad. Hva gjør jeg feil? Er det fordi jeg ikke ligger med dem??

Anne-Marte sa...

Hehe, det eneste som faktisk så godt ut der, var jo desserten, og uer i kaviarsaus.

Jeg hadde pølse og brød på Sankthans jeg. Nammenam

pernille sa...

Seriøst? Finnes det folk som liker sånn mat? Enig i at skjell (og all sjømat generelt) ligger i havet for en grunn. Gi meg heller desserten og alle vinglassene!

Linnéa sa...

eirik: hvem er du? Jeg vil ikke dele telt med deg.

chassi: boken? hvilken bok?

anonym: han synes vel synd på meg som aldri hadde smakt noe annet enn taco da vel! Hadde aldri funnet på å spise noe annet enn taco heller, hvis han ikke hadde invitert meg med. Er takknemlig, jeg.

Ingrid: et skjell er faktisk et skjell. Men noen skjell er selvsagt bedre enn andre.

Helene: bitter kokk.

Orker ikke svare på mer, noen av dere er så jævla dumme at jeg får vondt.

Anonym sa...

http://nrkp3.no/radioresepsjonen/

Tenkte bare jeg skulle tipse deg i tilfelle du ikke har sett det. RR legger sikkert ut sommerpodcasten snart :)

eirin sa...

bloggen din er priceless.

Mari sa...

Hahaha. Ler meg skakk hver gang jeg leser bloggen din. Stå på jente!

Anonym sa...

Bloggen din er dagens høydepunkt. Nå hørtes jeg ut som en no-lifer.

- Live :-)

Helene sa...

Leste at intimkonserten var.. bra!

Hva syns du, tok noen bilder som du kommer til å legge ut? :):)

Helene sa...

Til maiken og 31-åringen:

Jeg er bare 21 år selv og kokk, og skjønner at slik mat ikke er noe for alle. Men det er klart jeg syns at å si æsj til mat er barnslig:)

Lisa sa...

Prøvde noe slikt for en måneds tid siden. Måtte kaste håndkleet inn etter 5 retter..

Cred for å gjennomføre med stil!

Tina sa...

Hvor jobber du nå da etter du sa opp brødbake-jobben?

Kris sa...

HAHA hun serveringsdama er fab. Hun bare stryker mannen man har med seg opp og ned over hele kroppen og kurrer noe på nordlandsk - mens hun tar en stor slurk av vinen din (men du må betale for det) - men tro meg det er bedre at hun er drita, de gangene hun ikke er det så blir regningen dobbelt så stor. Så bare å smile med.

Veldig høye hovmestern og grevinnen-vibber.

Nå må du avansere - og teste Oscarsgaten. Så bra.

Anonym sa...

hahaha, du er så jævla genial !
digger deg!

sejla sa...

NÅ VEIT JEG HVEM DU MINNER MEG OM!!!!!!! du er prikklik nemo, herregud. oida, mente NEMI.

Mike Veronica sa...

herregud, og jeg syns SEKS retters er for mye. Gormet er jo grisedigg uansett, jo mer jo bedre, spørr du meg :) robyn.. jellous much

Anonym sa...

Ville berre skrive en kommentar fordi mange meir enn 78 burde kommentere bloggen din!

Eline sa...

mm taco

Mariell sa...

Jasså? Sjefen din?

Godt å se deg spise litt variert ;)

LA sa...

takk for leseglede idag også :)

Anonym sa...

I digg u! :)

MERETHE sa...

Bytte sjef? Og ja, alt er greit med vodka.

Anonym sa...

Sjefen gjorde et tappert forsøk på å få seg mus..

Anonym sa...

Hahahah, mat servert med: stilk, potetrunding og erteskum. Priceless!

ingrid sa...

hahahah, du er syk i hodet. Østers skal jeg aldri spise.

pJodd sa...

yer bos is a blody pervert, prøver å sjenke deg slik at han kommer lettere ned i buksa på deg ;D just saying...

Kjekken sa...

digger deg! :D du er så genial, og blir bare irritert av alle disse kommentarene som er missunelige :D Stå på. :)

veronica Lauritsen sa...

GAAAAAAAAAD!! Jeg ler så jeg griner!!!!!