7. jul. 2010

Vampire Weekend: Vi vil alt, liksom.

Jeg sitter på gresset inne på festivalområdet godt nede i min fjerde kopp vin, idet jeg får spørsmål om jeg vil intervjue Vampire Weekend for 730.no om én time - sharp. JA, herregud! JA!

En time etter, med seks spørsmål knotet ned på baksiden av et knekkebrødpapir - spaserer jeg og fotografen inn backstage for å møte bandet. Så ser jeg Ezra: vokalisten, også kjent som The Love of my Life. Men han skal visst ikke være med på intervjuet, han. His loss, tenker jeg - og nøyer meg med Rostam og Christopher, de på keyboard og trommer og sånt.
Innerst i en liten korridor slår vi oss ned, de i sofaen og jeg på en pinnestol.

Hvordan er Norge? -spør jeg så fort og uforståelig at alle blir sittende igjen som spørsmålstegn.

Hvordan er Norge? -gjentar jeg stavende.
- Det er fint. Vi var akkurat ute i en båt og badet. Det var fint, men kaldt.

Hvordan føles det å være tilbake på Hovefestivalen, da?
- Dette er jo vår andre gang på denne festivalen, og den er også en av våre favorittfestivaler. Det er derfor vi ville tilbake. Det føles bra, og det er en fin dag med nydelig vær.

Jeg skryter hemningsløst av at været har vært sånn hele uka, før jeg spør om den nyeste plata deres.

Coveret på det nye albumet deres, den jenta på bildet - hvem er hun? Hva betyr det?
- Idéen er at man kan se et nytt uttrykk i øynene hennes hver gang man ser på det. Blikket hennes forteller noe spesielt. Jeg fant bildet på Internett, tagget i New York City 1983.


Så dere kjenner henne ikke?
- Nei, men vi eier bildet nå altså.

For meg høres de to albumene deres litt ulike ut fra hverandre. Hva vil dere si er forskjellen?
- Jeg tror det første albumet var litt mer 1960ish. Det er andre er kanskje litt mer 1980, og sangene er litt mer ... du vet, personlige?

Avbrutt av sprutende latter fra Rostam i batikkskjorte i alle regnbuens farger og blå Raybans.
Og jeg bare...

- Eller, ambisiøse da. Vi vil alt, liksom.

Hva med musikkvideoen til den siste singelen "Giving up the Gun"? Hva var greia med å hyre inn kjendiser som blant annet Jake Gyllenhaal, Joe Jonas og Lil Jon til å spille tennis?
Tenniskonseptet var Ezras geniale idé, samt det at Jenny - venninna vår med rødt hår skulle være stjerna. Vi ville at omgivelsene skulle være fantastiske. Så jeg antar at vi synes kjendiser gjenspeiler en fantastisk verden ...



Synes dere musikkvideoer fortsatt er viktig for musikken?
- Hva synes du? Du har jo sett musikkvideoene våre, er de viktige?

- Eeh, vel. Jeg ser ikke på musikkvideoer, jeg vil helst bare høre. Jeg hater youtube, og ser kun på det hvis jeg må - eller har hørt at noe er superawesome.


- Ja, det er det vi også tenker. Hvis du gjør en vanlig, standard musikkvideo vil ingen bry seg. Derfor prøver vi å ha så mange kule og unike idéer som mulig. Musikkvideoer er fortsatt viktige for oss, og vi bruker mye tid på det.

Så sier jeg takk for meg, tvinger dem til å stille opp på et bilde med meg - før jeg går på en dør og spaserer ut i festivalsola.

Foto: Erik Five Gunnerud
Jeg ser ut som en idiot, men det får gå. Jeg har i det minste ikke på meg solbriller inne!
Takk til 730.no

27 kommentarer:

Anonym sa...

kjempe bra

Anonym sa...

han til høyre var hot :o

lisa sa...

var han til høyre hot? jeg er ikke så sikker..

du var flink da! bra jobba. jeg så deg ikke på hove, så det var litt synd:(

hvis du så skiltet til GrillspydMaster ved kolonialen der, så var det jeg som hadde laget det!
Det var det beste skiltet av alle:)

Maria sa...

U lucky pig!

Eirin sa...

dette var jo veldig bra! jeg er også nevneverdig misunnelig.

Julian Casablancas sa...

Du ser ikke ut som en idiot. Du er fin.

:] sa...

Han til høyre satt jo på camp Nils med oss :]

Anonym sa...

Jeg leste i et blad at bildet var av en modell tatt for leenge siden. De skulle ta bilde av alle modellene og fotografen overrasket henne.

Marie sa...

liker dette!

pernille sa...

Hahah! Utrolig bra intervju. Folk med solbriller inne kan dø.

Anonym sa...

du nevnte Joe Jonas! -freaks out- Bra skrevet, forresten.

Anonym sa...

Herlige Linnéa! Digger at du stiller ordentlige spsm som krever et skikkelig svar, og det er tydelig at du også tenker+jeg digger like mye den avslappede stilen din (som muligens ble ekstra påvirket av formen din her, haha). I det hele tatt er du ganske så kongerå;D

Anna Regine sa...

Flink!

Tonje sa...

Jeg har tenkt litt i det siste, Linnéa... Har du noen gang tenkt over hvor mange gamle damer som leser bloggen din?

Anonym sa...

kult du spurte om albumcoveret, det har jeg lurt på selv! var sikker på at det var en eks eller noe.

julie aida sa...

JAKE GYLLENHAAL FYFAEN <3 <3 <3 3 <3 <3

btw du er lett invita til neste frokost lizaaam.

Agnes H.N. sa...

Lol....eg snakka med vokalisten...han kom ut og hørte på bandet etter blant publikum. første gang eg hørte vampire weekend, og eg fikk snakka med han...x) Men gøy var det :D

Anonym sa...

jeg elsker vampire weekend. du er heldig.

Kommentatoren sa...

Så dårlige dere er til å kommentere når det ikke handler kun om Linnéa da.
Skjerp dere.

Sandra sa...

Jeg kan godt kommentere jeg... det angår vel Linnéa når det gjelder en skrivefeil. ;)

"Jeg skryter hemningsløst av at været han (edit:HAR!) vært sånn hele uka, før jeg spør om den nyeste plata deres."

ingrid sa...

solbriller inne...... sykt teit.

SOFSEN sa...

Herregud, verden er urettferdig. :(

MAREN sa...

Jeg oppdaget bloggen din via en annonse på Dagbladet(LOL, I happend to be there liksom), jeg har bare rukket å lese noen setninger, for å få det første impression, you know, og jeg skjønte jeg har mye heftig i vente, og jeg fikk en overveldene tanke kastet over meg "jeg tror...ELSKER deg." - Prøver å unngå at dette innlegget blir typisk klissete kilsjè aktig rosa, men GOOD LORD - jeg er helt speachless. Og jeg er fullstendig Amazed! Heil min nye dronning av internettet! Dette er knallbra formulerte setninger med et catchy språk. Jeg elskerelskerelsker det. Bloggen din er synding praktfull. Ehe, så ikke bli sjokkert om du ser noen som lurer seg bak buskene i hagen din, det er bare, øh meg!

INGVILD sa...

hei a linnéa. jeg er full. kkan skrive bra i morgen- men ville bare si at jeg er nordlending og du hater meg og det er ikke noe bra. ikke formeg. men tror du liker meg aunsett. hehe. kos klem kyss SMASK fra ho mor

Anonym sa...

Herlig :D

Anonym sa...

Herlig :D

Anonym sa...

http://www.fotopia.no/fullnews.asp?newsid=6208